Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon zoomlens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon zoomlens ?

Hey, ik heb gisteren een Canon EOS 400D gekocht, ik weet totaal nog niks over fotografie.
    Ik zou graag weten wat een goed (niet te duur) zoomlens is, ik ga volgende maand naar Australie en ik zou graag fotos maken van dieren.

En kan iemand misschien uitleggen wat deze cijfers allemaal betekenen bij een lens : Bv. Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6

Alvast bedankt en sorry als dit al veel gevraagd is.

Re: Canon zoomlens ?

OK, laat ik even proberen te helpen.
    Een geschikte zoomlens, zeker voor een beginnende fotograaf is de Canon EF-S 55-250mm IS, waarover je HIER een zeer uitgebreide thread bestaat.

En een woordje uitleg over de letters/cijfers, vraag je?
    Voilà:
    EF 100-300mm f/4.5-5.6
    EF: dit type van lens kan zowel op een full-frame camera (zoals de Canon 5D) als op een cropcamera (zoals jouw 400D of mijn 350D) geplaatst worden.
    De lens die ik je aanbeveel is een EF-S lens: kan alleen maar op een cropcamera gebruikt worden, en kun je dus niet "meenemen" mocht je ooit naar een full-frame gaan. Persoonlijk denk ik dat ik NOOIT naar een full-frame zal gaan, gewoon maar omdat dat een echt professioneel toestel is, en ik een amateurke zal blijven.
    100-300mm: het zoombereik. 100mm is in jouw voorbeeld de kortste brandpuntsafstand, en met een 3x zoom is 300mm het grootste brandpuntsafstand dat je kunt halen. Ter vergelijking: in het voorbeeld dat ik je geef is 55mm de kortste brandpuntsafstand en 250mm (bijna 5x) de grootste. In mijn voorbeeld slaat die "IS" op "Image Stabilization", waardoor je foto's kunt maken tegen langere sluitersnelheden zonder camera "shake" te krijgen. De "haalbare" diafragma's zijn f/4-5,6 dus ietsje beter dan jouw f/4,5-5,6
    f/4,5-5,6 zijn de zogenaamde f-stops (diafragma opening). Jouw lens kan maximaal f/4,5 open staan. Dit is niet wat je noemt een "lichtsterke lens". In mijn signature zie je b.v. de f/2,8 staan, een typisch lichtsterke lens die goed zijn diensten bewijst bij lage lichtomstandigheden. Daarnaast heb ik nog een 50mm (let op: slechts één getal, geen zoomlens dus) die nog lichtsterker is, nl. f/1,8.

Hopelijk heb je hier al wat aan. Sukses!
    Last edited by LesC; 30 mei 2008, 11:14.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik zou voor de Sigma 70-300 APO Macro. Dan heb je meer bereik als de canon.
      En nog een macro-functie.
      APO wil zeggen dat er speciaal glas wordt gebruikt, dat beter is als het niet-APO glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Ik zou voor de Sigma 70-300 APO Macro. Dan heb je meer bereik als de canon.
        En nog een macro-functie.
        APO wil zeggen dat er speciaal glas wordt gebruikt, dat beter is als het niet-APO glas
        APO wil zeggen apochromatisch, en dat wil zeggen:
        Er treedt geen kleurschifting op, alle kleuren worden evenveel gebroken.
        Dit krijgt men voor elkaar door:
        -Meerdere elementen met elk een correctiefunctie
        -Speciaal glas , inderdaad ook
        -Speciale coatings

Comment

De Canon 100-300 focust een stuk sneller, is zeker zo scherp, maar je moet ook de 55-250 IS zeker niet uitvlakken.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

De Canon 100-300 is optisch ongeveer gelijk met de oude 75-300 serie.
            Ik heb zelf een 75-300 gehad, en die presteerde helemaal niet goed boven de 200mm, ze is dan heel erg soft (en dat zie ik ook terug in de tests van de 100-300).

Voor een 400D zou ik nu eerder een EF-S 55-250 IS aanraden, dat is op dit ogenblik de beste low-budget tele die je op een EF-S camera kan gebruiken.
            Ze is veel scherper dan de 100-300, en er zit ook beeldstabilisatie op, wat zeker bij een tele voor veel meer bruikbare foto's zorgt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Allemaal bedankt voor jullie uitleg, kheb nu al wa bijgeleerd.
              Ik ga zodadelijk eens kijken rondkijken in wa winkels.

Comment

Working...
              X