Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uv filters

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Uv filters

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Tip: Koop GEEN UV filter, maar een neutraal glas, zoals van Nikon de NC serie, dit zijn echte beschermglazen, uit hetzelfde reflexivrije glas gemaakt als de frontglazen welke vast zitten ingebouwd in hun peperdure supertélé's. Mischien heeft Canon deze ook, dat weet ik niet, maar ik ben alvast heel tevreden over deze van Nikon, soms fotografeer ik op zee (offchore wedstrijden) en met dat zoute water is zo een beschermingsfilter geen overbodige luxe, deze zijn optisch perfect, en hebben geen last van ongewenste reflexi's Een UV filter op digitaal is helemaal niet nodig, integendeel.
    Vorige week heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Voor mijn standaard Nikon zoompje had mijn fotoboer filters in drie prijsklassen. Het neutrale Nikon voorzetglas was het duurst (49 euro / doormeter 52 mm).
    Ik heb voor "de gulden middenweg" gekozen en een UV-filter van B&W gekocht (28 euro).
    Voor het volgende objectief wordt het zeker NC glas.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Canon heeft zeker de gewone lens protect filters in diverse dia. Ik hoor vanalles over UV-filters en de meesten gebruiken deze toch puur als bescherming voor het frontglas (aangezien UV-filters naar verluidt niets uithalen op bepaalde lenzen in combinatie met dig. body's). Ik heb een Tiffen op een 70-200 en deze is stukken scherper als ik die UV eraf haal. Dus waarom geen gewone lensprotectors gebruiken. Schijnen neutraal te zijn. Hebben géén invloed en kosten zo'n 30 EUR/ stuk (op duurdere lenzen het klappen niet waard). Ben van plan (just in case) dit toch te doen, tenzij iemand andere ervaringen heeft.
      EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - prime 50mm - 100mm - speedlite 430EX

Comment

Ik gebruik mijn uv filter bijna nooit, enkel in situaties wanneer er veel stof en ander vuil rondvliegt door hevige wind schroef ik hem op de lens. Als bescherming dus. Laatste keer dat ik hem gebruikt heb was bij een stock car race waar de rubber om je oren vliegt
        *

Comment

Ik heb hem er eigenlijk altijd op zitten... ik lees nu pas dat het eigenlijk niet nodig is.
          Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
          Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
          Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Will- Bekijk bericht
            Ok, het is duidelijk.
            Geen UV filter dus, bedankt voor de snelle hulp allen!
            ik wou je deze set aanbevelen

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=10723

Ook van tiffen

Ik gebruik deze set met veel plezier

Comment

Ik dacht ook een UV-filter te bestellen. Een 58 mm van B&W voor de kitlens (18-55 mm IS) van mijn EOS 450D.
              Heeft een UV-filter geen merkbare invloed op de kleuren bij veel zon?
              Canon EOS 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                ter bescherming OK, maar tijdens het fotograferen hoort zo,n filter er toch niet op vind ik.
                men koop een dure lens van prima glas een met zorg geslepen, om er dan een gewoon stuk glas voor te plaatsen gaat mij toch te ver, koop dan geen dure lenzen!!
                grt,bouk.
                dat vind ik nu ook... als je toch zo een dure lens koopt let dan even op wat je doet hé! gebruik je lens niet; direct kap erop
                ik heb een filter liggen voor mijn 24-105 maar staat er eigenlijk nooit op... gewoon wat voorzichtig zijn en je hebt geen nood aan filter
                Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Ik ben het grosso modo met jullie eens dat een UV-filter niet nodig is en (vaak?) de kwaliteit van de foto ten nadele kan beïnvloeden.
                  Toch een opmerking: kijk 'ns in de "Aangeboden" rubriek hoeveel verkopers vermelden dat hun lens "als nieuw" is en dat "er altijd een filter op gezeten heeft". Ik vermoed dat zij betere prijzen halen dan degenen die vermelden dat "er een krasje op de lens zit", maar dat die niet op de foto's te zien is.

Mijn conclusie: de lensen die ik niet van plan ben om weg te doen, mogen gerust zonder filter, maar die dure lensen, waar ik misschien toch nog een beetje aan twijfel of ik die al dan niet zou houden, toch maar best zo goed mogelijk beschermen.

Ik kan alleen herhalen wat ik vroeger reeds gezegd heb: ik heb een filter op al mijn lensen staan, maar zal die voor bepaalde gelegenheden eraf halen (b.v. om flare te vermijden), en zeker als ik merk dat die een nadelig effect op de foto zou hebben.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KarelVdD Bekijk bericht
                    Ik dacht ook een UV-filter te bestellen. Een 58 mm van B&W voor de kitlens (18-55 mm IS) van mijn EOS 450D.
                    Heeft een UV-filter geen merkbare invloed op de kleuren bij veel zon?
                    Om te beginnen zal die filter al bijna 50% kosten van de waarde van de kitlens, dus waar ben je mee bezig? Ten tweede doet die filter absoluut niets voor je kleuren.

Comment

Ben ook van 't gedacht dat een UV niet nodig is(zie hoger berichtje van mij), maar hoe zit het met die lensprotectors voor wie absoluut zijn frontglas wil beschermen? Zie link: http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=33067
                      Kan je die gewoon niet gebruiken als pure bescherming zonder invloed uit te oefenen op de beeldkwaliteit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DSA Bekijk bericht
                        Ben ook van 't gedacht dat een UV niet nodig is(zie hoger berichtje van mij), maar hoe zit het met die lensprotectors voor wie absoluut zijn frontglas wil beschermen? Zie link: http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=33067
                        Kan je die gewoon niet gebruiken als pure bescherming zonder invloed uit te oefenen op de beeldkwaliteit?
                        Een extra laag glas voor je lens verhoogt steeds de kans op lensflare.

Comment

Ja ik heb ook besloten geen UV of andere bescherming aan te kopen.

Ook ben ik nooit van plan deze te verkopen.
                          Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Een extra laag glas voor je lens verhoogt steeds de kans op lensflare.
                            Dus met zonnekap erop ben je safe? Voor binnengebruik heb je alvast de lensprotector erop zitten en tijdens manipulatie geen gevaar meer voor frontglasbeschadiging?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DSA Bekijk bericht
                              Dus met zonnekap erop ben je safe? Voor binnengebruik heb je alvast de lensprotector erop zitten en tijdens manipulatie geen gevaar meer voor frontglasbeschadiging?
                              Neen, binnen zit mijn zonnekap er ook op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                Neen, binnen zit mijn zonnekap er ook op.
                                Tja, als je huisgenoten allemaal 'zonnetjes' zijn, dan móét dat wel.

Gelukzak!
                                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                                X