Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

    Hallo
    Overweeg een nieuw objectief aan te schaffen voor mijn D40X
    Wat bevelen jullie aan ? Pro's en Cons ?
    Nikon : AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED
    Sigma : ?
    Tamron : ?

    Thanks

  • #2
    Re: Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

    Welke lenzen heb je al, wat is je budget en waarvoor wil je de lens(-en) gebruiken?
    Anders is het echt moeilijk om een advies te geven...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

      Ik heb momenteel al de Nikon objectieven
      18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX Zoom-NIKKOR
      55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor

      Ik ben hier wel tevreden over.

      Mijn probleem is dat ik in bepaalde omstandigheden sysytematsich moet / wil wisselen tussen beide lenzen met risico op stof als gevolg.

      Wat fotografeer ik vooral ?
      Portretten, personen, spelende kinderen, zowel buiten als binnen maar hou ook wel van een close-up van mooie vlinders, planten, voorwerpen of een landschapsfoto.
      Vooral dichtbij fotografie.

      Ik zoek vooral een alternatief (combinatie) van beide objectieven in die omstandigheden dat steeds wisselen van beide objectieven zeer vervelend is.
      In andere omstandigheden zal ik in principe op voorhand kiezen voor één van de bestaande lenzen ifv de toepassing.

      Bereik zeker tot 200 mm, mag ook 250 of 300 zijn maar dan zal prijs ook meespelen bij het vergelijken.

      Dank voor je feedback en aanbevelingen.

      Comment


      • #4
        Re: Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

        Oorspronkelijk geplaatst door Lancia Bekijk bericht
        Mijn probleem is dat ik in bepaalde omstandigheden sysytematsich moet / wil wisselen tussen beide lenzen met risico op stof als gevolg.
        Keuze maken wat je wilt fotograferen en hoe, dus eerst met de 18-55 en later met een 55-200. Rond 55mm gewoon wat benenzoom gebruiken. Stof is alleen een probleem als je dat er van maakt. De 18-200 levert alleen gemak op en waarschijnlijk mindere foto's.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Keuze maken wat je wilt fotograferen en hoe, dus eerst met de 18-55 en later met een 55-200. Rond 55mm gewoon wat benenzoom gebruiken. Stof is alleen een probleem als je dat er van maakt. De 18-200 levert alleen gemak op en waarschijnlijk mindere foto's.
          Ik kan dit enkel bevestigen...
          Je gaat met de aankoop van een lens in het genre 18-200 op geen enkele manier aan kwaliteit winnen t.o.v. de lenzen die je nu hebt, niet qua beeldkwaliteit en scherpte, niet qua bereik en ook niet qua lichtsterkte... misschien zelfs integendeel...
          Om dan zo'n € 500 uit te geven enkel vanwege het niet moeten wisselen...
          Grtz, Tigra-Boy
          ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

          Comment


          • #6
            Re: Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

            Oorspronkelijk geplaatst door Tigra-boy Bekijk bericht
            Ik kan dit enkel bevestigen...
            Je gaat met de aankoop van een lens in het genre 18-200 op geen enkele manier aan kwaliteit winnen t.o.v. de lenzen die je nu hebt, niet qua beeldkwaliteit en scherpte, niet qua bereik en ook niet qua lichtsterkte... misschien zelfs integendeel...
            Om dan zo'n € 500 uit te geven enkel vanwege het niet moeten wisselen...
            Je kan beter een tweede body van €500 kopen dan moet je ook geen lenzen meer wisselen.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: Welk objectief kiezen voor Nikon D40X

              Oorspronkelijk geplaatst door Lancia Bekijk bericht
              Wat fotografeer ik vooral ?
              Portretten, personen, spelende kinderen, zowel buiten als binnen maar hou ook wel van een close-up van mooie vlinders, planten, voorwerpen of een landschapsfoto.
              Vooral dichtbij fotografie.
              Ik heb de Sigma 18-50mm f2.8 HSM Macro voor mijn D40. Leuk voor landschap (18mm), maar is ook nog snel op 50mm en kan een mooie DOF geven. Het is geen echte macro lens (1:1), maar je komt toch al behoorlijk dichtbij. :-)

              Voor portretten gebruik ik meestal de Sigma 50-150mm f2.8 HSM. En als 't echt donker begint te worden de Sigma 30mm f1.4 HSM (mijn favoriete lens).

              Al deze lenzen focussen zonder problemen op de D40(x).

              Sigma heeft ook nog een 50mm f1.4 HSM op 't programma staan (nog niet te koop), als Nikon tegen die tijd geen aankodiging heeft gedaan mbt een nieuwe 50mm of 85mm prime met AF-S, vrees ik dat ik de Sigma ga kopen ...

              Grtz,
              Jan

              Comment

              Working...
              X