Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor groepsfoto's ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor groepsfoto's ?

Beste BD'rs ,

Ik maak nu voor het moment foto's in de kerk met mijn Sigma 24-70 2.8 + EX 430 flits
    Ik zou deze willen vervangen door een 24-105 L f4 .
    Ik zou die extra zoom willen , en bij de groepsfoto's vind ik dat ik redelijk ver moet gaan staan om iedereen erop te krijgen .
    Maar het lukt wel , maar ik zou liever dichterbij willen , daar er overal niet evenveel plaats is.
    Mijn vraag is nu :
    Zou ik deze lenzen wisselen , en eventueel welke lens voor groepsfoto's.
    ik heb al groepsfoto's gemaakt van 22 + 24 personen , maar op de achterste rij zie je meestal alleen de hoofden.

Groeten ,

Rohnny
    Groeten , VDSDigit@l

Re: Welke lens voor groepsfoto's ?

Bij een lens met hetzelfde korte brandpunt zal je dus net zo veraf moeten staan, je moet het niet zoeken aan de lange kant, maar aan de korte kant. Kijk eens een keer door je 18-55 bij zo'n groepsfoto en je zult zien dat je veel dichter bij kunt komen, maar geen foto maken door het gebrek aan lichtsterkte. Je kan het stukje 70-105 ook eens testen met je 70-200 en dan merk je waarschijnlijk dat je ongeveer buiten moet gaan staan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Inderdaad , ik had dat ook geprobeerd met de kitlens ,en dan sta je korter .
      Maar om mijn vraag beter uit te leggen is het volgende.
      Ik zou liever iets meer bereik hebben als ik de mensen in de banken van de kerk wil vastleggen . En ik vindt de canon lenzen toch beter als die sigma die ik nu gebruik , maar de canon is f4 en mijn sigma heeft 2.8.
      Maar ik gebruik toch altijd mijn flits , dus ik veronderstel dat ik met die f4 ook wel genoeg lichtsterkte heb.
      Ik kan toch moeilijk een tokina 12-24 kopen , of een canon , alleen maar om groepsfoto's te maken.
      De foto's die ik nu gemaakt hebben zijn wel goed , maar het kost meer plaats om ze te maken.
      Hopend nu een beetje duidelijkheid te kunnen scheppen.

Groeten ,

Rohnny
      Groeten , VDSDigit@l

Comment

Eigenlijk heb je het niet duidelijker gemaakt, behalve dat je geen echte lichtsterke lens wil. Maar een extreme groothoek kan je voor veel meer leuke dingen gebruiken als alleen een groepsfoto.

of om in de kerk te blijven:
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb deze foto's eerder bekeken , en vindt ze zeer tof , en begrijp ook volkomen wat je wil duidelijk maken, en ik heb het precies moeilijker om juist uit te leggen
          Ik neem foto's van communie's en vormsels .
          Ik heb 1 kerk waar het donkerder is , dan in de andere.
          Ik gebruik daar dus mijn sigma 24-70 2.8 voor .
          Ik zou nu iets meer zoom willen , want ik vindt dat ik deze wel kan gebruiken.
          Daar ik een 70-200 L 2.8 heb van canon , en daar zeer mooie plaatjes mee maak , maar niet in de kerk natuurlijk, was mijn vraag ook eigenlijk.
          Zou ik die sigma 2.8 wegdoen , of eventueel houden , en de canon 24-105 L f4 in de plaats nemen. Ik heb de groepsfoto's bekeken , en ze vallen eigenlijk goed mee. Wat kunnen jullie mij aanraden van lens , of wat zou ik moeten doen. In de winkel zeiden ze dat ik beter de tokina 12-24 zou nemen .

Groeten ,

Rohnny
          Groeten , VDSDigit@l

Comment

Ik zie niet in waarom je de 70-200 voor het stukje 70-105 niet zou kunnen gebruiken? Waarschijnlijk heb je met deze lens nog een mooier bokeh ook. Een bijkomend voordeel is ook nog, zie je een een mooie kop dan kun je gelijk inzoomen tot een detail. Volgens mij voegt de 24-105 niks toe aan jouw arsenaal, misschien beeldkwaliteit, maar daar weet ik voor Canon niks van.

Verder zou een 17-5(5)0 2.8 Canon/Tamron, een Sigma 10-20 of Tokina 12-24 zijn volgens mij minder geschikt omdat de buistenste figuren toch gauw brede koppen krijgen, maar ze zijn wel leuk om te spelen.

De enige, denk ik, ander oplossing voor jouw is dan nog een Sigma 18-200 OS.

Comment

even vermelden:
              - je wil meer groothoek, dan denk ik aan: sigma 10-20, sigma 12-24, canon 10-22
              - 24-105 L is idd stukken beter dan de sigma (was wel te verwachten), bereik is natuurlijk absoluut géén reden om deze te wisselen. 70-200 gebruik je gewoon vanaf 70mm natuurlijk.
              - wat ik zou doen, en waar je misschien nog niet aan gedacht hebt, is een full frame body bij kopen! De 5D is nu toch heel goedkoop, en 24mm daarop is wel breed!, je 70-200 past daar ook op, en als je toch verder wil, zet je die op de cropcamera. (Nu weet ik wel niet of die 24-70 op FF past...)
              Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
              BLOG

Comment

De Sigma 24-70 EX is ook een FF lens. Geen probleem daar dus.

Deze week zelf ondervonden dat een groep van een 10-tal mensen al wat moeilijker wordt met een 24-70 op een cropcamera. Zeker als je niet de mogelijkheid hebt om wat verder achteruit te gaan.
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

De 24-105 is dé kitlens van de 5D. Als 50mm standaard is, is 24 prima breed en 105 licht tele. Perfecte reportagelens op FF dus. Voor crop ben je veel beter af met iets in de zin van 17-70
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

De EF17-40mm f/4L USM is een prachtige lens, maar die zal niet kunnen voldoen aan uw wensen vrees ik, op een crop is dat dus een 27mm.
                    Dan zou je eigenlijk beter af kunnen zijn met de EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM.
                    Maar dan vraag ik mij af of je:
                    a) niet teveel vervorming ga hebben
                    b) of die nog lichtsterk genoeg zal zijn.
                    Hier zouden eigenaars van deze lens beter moeten kunnen op antwoorden.
                    Ik veronderstel evenwel dat je in een duistere kerk geen perfecte groepsfoto van 24 personen zal kunnen nemen met een enkele flits
                    Heeft het eigenlijk wel zin een groepsfoto te nemen bij een doop?

Grtz, RF
                    Last edited by Red Falcon; 24 mei 2008, 23:23.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Met een extreme groothoek krijg je meestal vreselijke groepsfoto's. Dit type fotografie leent zich meestal niet voor experimenten met vervormde hoeken e.d.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Working...
                      X