Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwisselen lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verwisselen lenzen

Hoe verwisselen jullie lenzen?

Hoe houden jullie je body?

kan je de professionaliteit van een fotograaf afleiden aan de manier waarop hij lenzen verwisseld?
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

Re: Verwisselen lenzen

Een prof heeft het er nooit over

Toestel ietsje naar beneden gericht en vooral VAAK doen!
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
      1-Hoe verwisselen jullie lenzen?

2-Hoe houden jullie je body?

3-kan je de professionaliteit van een fotograaf afleiden aan de manier waarop hij lenzen verwisseld?
      1-2 Ik klem de body onder mijn linkeroksel en draai met mijn rechtervoet de lens eraf, schud m'n tas leeg en vang de nieuwe lens op mij rechterhiel op en geef een hakje naar de body.

3 Ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
        Hoe verwisselen jullie lenzen?

Hoe houden jullie je body?

kan je de professionaliteit van een fotograaf afleiden aan de manier waarop hij lenzen verwisseld?
        Ik hou de body met de opening naar beneden of gewoon recht. In ieder geval niet met de opening naar boven, om te voorkomen dat er stof in valt.

Of je de professionaliteit hieraan kunt afleiden? Lijkt me niet.... Misschien dat een pro er zelfs wel minder oplettend mee om gaat... 'k Zag een tijdje geleden nog een filmpje op Youtube waarin een pro-fotograaf liet zien wat ze allemaal in hun tas proppen en meenemen op locatie. Op geen enkele lens was een lensdop aanwezig, noch op aan de voorkant noch aan de achterkant van de lens 'k Zal es zien of ik dat filmpje nog terug kan vinden....
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          1-2 Ik klem de body onder mijn linkeroksel en draai met mijn rechtervoet de lens eraf, schud m'n tas leeg en vang de nieuwe lens op mij rechterhiel op en geef een hakje naar de body.

Ik wil gerust wat kilometers rijden om daar naar te komen kijken
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ik doe het onder de douche dan zijn alle stofjes er ook uit

Comment

Mijn mening:
              Er wordt dikwijls gezegd om de body met de opening naar beneden te houden om te voorkomen dat er stof in de body zou vallen!!! Je moet dan wel de lens met de opening naar boven houden en wat doe je dan met het stof dat op die lensopening valt???
              Daarom zeg ik steeds: Camera met de lensopening vertikaal houden, zodat je de lens ook vertikaal kan houden want op een vertikaal vlak zal waarschijnlijk relatief weinig stof vallen.

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Zoals velen reeds vermeld hebben, body naar beneden houden, maar wat minstens zoniet veel belangrijker is, zorg dat de camera "af" staat wanneer je lens-swap doet.
                Indien dit niet het geval is zou de CCD naar 't schijnt wegens magnetisme ofzo stof aantrekken bij lens-swap.
                (CCD zou magnisch geladen zijn)

Is allemaal maar blabla die ik hoorde of ergens gelezen heb, ik doe het nu gewoon zo voor alle zekerheid.
                Imagination is more important than knowledge...
                http://www.kiekje.be

Comment

Ik hou de body met de opening naar beneden.

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht

3 Ja
                  Wat een antwoord voor iemand die in dit topic zo van zijn oren maakt....Tsssssssss...beetje consequent blijven he
                  Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                    Ik hou de body met de opening naar beneden.

Wat een antwoord voor iemand die in dit topic zo van zijn oren maakt....Tsssssssss...beetje consequent blijven he

Was net hetzelfde aan het denken maar had van Franciskine de raad gekregen dat spreken zilver is en zwijgen goud
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik vraag mij af hoe iedereen zijn body naar beneden houd? Ik heb één hand nodig om mijn tas open te houden, één hand om de lens weg te doen, de nieuwe te pakken, dan weer twee handen om de lensdop eraf te draaien. Welke hand gebruik je dan om je camera naar beneden te houden? Opletten hoe de wind staat en daar met je rug naar toe staan.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De lens die ik ga nemen, die in m'n tas zit, leg ik bovel op alle vakjes in die tal, en draai al mee de dop, zodat ik die enkel er maar nimeer moet afnemen met één hand, en zo de lens dan kan vast pakken, ook met één hand. ik zet de camera op een tafel, en draai de lens eraf, deze gebruikte lens leg ik naast de 'nieuwe'. Dan heb ik maar één hand nodig om de body scheef naar beneden te houden, en één hand om de nieuwe lens erop te draaien. Als dat gedaan is, draai ik de dop op de 'gebruikte' lens die nu op de vakjes van de fototas ligt.

Zo doe ik het nu al een jaar, voordelen volgens mij: bodyopening hangt naar beneden, de hele tijd. Én heb maar één hand nodig om m'n lenzen te nemen.
                        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                        BLOG

Comment

2 body's. Veel gemakkelijker.

Comment

Al dat gedoe van stof in de body.. De laatste keer dat ik een haartje op mijn matglas had, heb ik erin geblazen (en niet met een blaaspeertje)..
                            Matglas is proper nu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                              2 body's. Veel gemakkelijker.
                              En als je dan een derde lens hebt ???

Even serieus nu. Als je een beetje uitkijkt waar je van lenzen verwisselt (buiten liever niet bvb, of onder een jas) maakt het niet veel uit hoe je de body houdt. Het is maar heel even dat deze "open ligt" en dat gaat het toch niet maken hoor. Wel altijd zien dat de body uitgeschakeld is (zoals reeds eerder gezegd), vanwege elektrostatische aantrekking.
                              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Working...
                              X