Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede startlens Nkon d80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede startlens Nkon d80

Beste mensen,

I heb na lang wikken en wegen alsnog besloten om een spiegel reflex camera te kopen. In de vakanties kan ik tot mijn ergernis namelijk met mijn compact cameratje regelmatig niet de plaatjes schieten die ik echt wil.

Mijn keus voor de camera is gevallen op een Nikon D80 om een paar practische redenen, de meeste andere merken of types die ik kan betalen zijn te klein voor mijn handen waardoor mijn handen de knoppen indrukken bij het goed vasthouden van de camera. En de D80 valt bijna perfect in mijn hand.
    Tevens heb ik op een blaauwe maandag een D70s gehad die erg beviel.

Voor zover de achtergrond info.

Ik zoek nu namelijk nog een goede lens voor mee te beginnen en wil niet net als met de D70 gewoon domweg de kitlens gebruiken, maar wat meer nadenken over mijn keus.

Dus als eerste de vraag, wat voor kwaliteit lenzen maakt het merk Tamaron?
    Ik heb nog nooit van dit merk gehoord, als ik een beedje rond kijk zijn hun lenzen goedkoper als nikon of sigma (of ik ben appels met peren aan het vergelijken). Dus maken zij wel degelijk spul?, ik geef namelijk liever 500 euro voor iets uit wat lang mee gaat en kwaliteit leverd dan 400 voor iets tijdelijks.

Maar goed, ik zit nu te twijfelen tussen de volgende twee lenzen.

16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR
    18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom

Nu ben ik een totale leek en zit met het volgende probleem.
    Ik schiet regelmatig plaatjes in een licht arme omgeveing (binnen, bewolkt weer en s'avonds) welke van de twee bovenstaande kan ik dan beter kiezen?
    Klopt het dat de bovenstaande lens een groter bereik heeft met zijn 16-85 dan de onderstaande met zijn 18-70? is dit verschil in de praktijk dusdanig groot dat de bovenstaande echt een betere keus is, of is het verschil zo minimaal dat je toch snel extra lenzen moet kopen voor onder de 16 en boven de 85?
    Is de bovenstaande lens met zijn elektronische stabilisatie en zijn grotere bereik de 180 euro meer waard dan de 18-70mm lens?

Ik hoop dat iemand met wat meer praktijk ervaring wat meer licht op de zaak kan schijnen.

met vriendelijke groet,

het groentje

Re: Goede startlens Nkon d80

dag pim,

tamron is een merk net als sigma hoor.
    tamron heeft 2 zeer goeie lenzen.de 17-50 en 28-75 f2.8
    maar de kwaliteitscontrole is niet altijd dat. soms hebben deze lenzen fabrieksfouten om het zo te zeggen. Maar dat heb je bij sigma net zo fel.
    dus ik zou deze lenzen kopen, nieuw of 2e hands, op voorwaarde dat je garantie hebt zodat je ermee terug naar de winkel kan.
    (mijn mening)

de lenzen die jij voorsteld zijn goed hoor. maar minder lichtsterk dan de tamron's want die hebben 2.8 over het ganse bereik en die nikkors beginnen al aan 3.5 zij hebben dus meer licht nodig + hun DOF is iets minder (zoek DOF maar es op hier ;-) )

de 18-70 heeft zich al bewezen als een zeer goede kitlens (kitlens van de d70 vroeger)
    de 16-85 VR kan je een beetje vergelijken als de opvolger van de 18-70.
    groot voordeel is natuurlijik aan de 16-85 dat je meer groothoek hebt (16) en meer tele (85) en nog een groter voordeel is de VR waardoor je weer minder licht nodig hebt.
    ik denk niet dat je de scherpte van deze nikkors mag vergelijken met de tamrons waarover ik je vertelde. ik ben vrij zeker dat de tamrons een pak scherper zijn. maar die hebben weer andere nadelen en dat is iets wat jij voor jezelf gaat moeten uitmaken wat je wil. wat je budgetten zijn....

de 16-85 heeft dus idd 15 mm meer bereik dan de 18-70, ga je dat voelen? ik denk het niet. je gaat eerder die 2mm verschil voelen aan het groothoek bereik. 16 mm vs 18 mm (raar hé ;-) ) + de VR die ga je voelen.

maar zelfs met het bereik van 16-85 ga je tele missen. de enige oplossing is een 2e lens kopen alla 70-200

wil je een alles in 1 oplossing dan is er de 18-200 vr van nikkor.
    optisch ook niet slecht maar vooral het grote voordeel dat je met 1 lens je hele bereik hebt. ideaal voor op reis. ik zelf heb deze ook en ik ben er zeer tevreden over. natuurlijk is de 18-200 niet evengoed als een 16-85 +70-200
    maar ze is handig en de prijs valt mee. 589 euro

Comment

Ik ben in de tijd gestart met een Tamron 18-200 en deze heb ik al gauw vervangen door een Nikkor 18-200VR wat een zeer groot verschil in scherpte en kwaliteit was. Nu zou ik voor de 16-85VR gaan en evetueel aangevuld met de 70-300VR, deze laatste heb ik ook en is voor zijn prijs zeer goed. De 70-200VR is een superlens maar zwaar, groot en duur en voor reisfotografie zal je meer in breedhoek gaan bv landschap, gebouwen en interieur en zelde zat ik boven de 70. De 16-85VR zou dezelfde kwaliteit zijn als de 18-200VR maar met minder lensvertekening en lichter in gewicht.
      Hopelijk ben je er mee voort geholpen, Willy

Comment

16-85VR !, de beste kitlens van Nikon. Past eventueel perfect samen met 70-300VR.

Karel

Comment

Beste Mensen,

Hartelijk dank voor de informatie!
          Het internet staat bom vol met allerlij soorten tutorials en faq's maar je ziet soms de bomen tussen het bos niet meer.

Ik heb besloten om de 16-85m lens als eerste aan te schaffen en eventueel later echt een aparte telelens als dat nodig mocht zijn. Ik heb iets meer vertrouwen in een nikon lens dan in een tamaron lens, en ik denk dat de extra's op de 16-85 zoals stabilisatie en iets meer zoom een welkome anwinst zijn t.o.v. de 18-70mm.

met vriendelijke groet,

Pim

Comment

Working...
          X