Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan Nikon D40 eigenaars , gebruik lens AF Nikkor 50mm f/1.8D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aan Nikon D40 eigenaars , gebruik lens AF Nikkor 50mm f/1.8D

Kocht me de AF Nikor 50mm f/1.8D wegens de vele lovende beoordelingen voor op mijn Nikon D40 .
    Nu krijg ik echter telkens de volgende tekst op mijn D40 : vergrendel de diafragmaring van het objectief op het kleinste diafragma (grootste f/waarde) .
    Nu , is dit normaal of wat doe ik verkeerd of nog beter , hoe moet ik het wel doen om het objectief met mijn D40 te gebruiken , en of kan ik de f waarde niet aanpassen .

Bedankt op voorhand .
    Last edited by ikpatje; 11 mei 2008, 16:39.
    Fotografische groeten
    Patrick

Re: Aan Nikon D40 eigenaars , gebruik lens AF Nikkor 50mm f/1.8D

Het diafragma stel je in via je body. De diafragmaring op het objectief moet je op 22 draaien, en vergendelen met het piepkleine knopje (met rode punt). Pas dan zal je diafragma correct kunnen ingesteld worden door je body.

Groetjes, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

ok - gevonden - nu leren spelen met de f waarden
      Fotografische groeten
      Patrick

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ikpatje Bekijk bericht
        ok - gevonden - nu leren spelen met de f waarden
        Eindelijk iemand die deze manuele focus combinatie kan smaken

Veel succes en plezier ermee!

Comment

Door op "manueel" te schakelen leer je waarom al die knopjes en instellingen dienen op je toestel . Echter zijn er dat zoveel dat je in het begin stadium een beetje tilt slaat .
          Fotografische groeten
          Patrick

Comment

Met andere woorden zoals ik nu
            Fotografische groeten
            Patrick

Comment

Ik heb een (geleende) 50mm f1.4 op m'n D40x staan en 't is inderdaad nogal overweldigend :-)

De mijne staat nu voornamelijk op het A programma , ik probeer eerst daarmee te spelen. Daarna kan ik wat met shutter bezig zijn en tenslotte hoop ik ze alletwee tegelijk te kunnen op M :-)
              (als het even goed blijft gaan , wordt dat een meerjarenplan denk ik)
              Nikon D80 - AF-D 50 1.8 - AF-S 18-70 - AF-S 55-200VR - een goeie handleiding :-)

Comment

ik heb ook n 50mm 1.8 voor men D40
                ik heb al gemerkt als je manueel focust je veel meer let op kadrering enz ook om manuele standen te ontdekken vind k een zeer leuk lensje
                scherpe lens voor n zeer goede prijs.
                11-300mm
                jeff heylen

Comment

Best wel vermoeiend zo op manueel werken . Juist een 40 tal proef/test fotos gemaakt in de hof . Het manueel scherpstellen duurt toch een tijdje allez seconden voor hij scherp staat. Na enkele fotos begin je dan ook het gewicht van de camera al te merken en voelen . Pluspuntje is wel van maar een D40 te hebben ivm maat/gewicht .

Nu ivm dat scherpstellen , hoe doen jullie dat :
                  1- enkel puur door zoekoog en dan op gevoel
                  2- via groen bolletje dat oplicht in zoekoog
                  3- jullie methode en die is ...... want ........... .
                  Fotografische groeten
                  Patrick

Comment

Klagen over gewicht met een D40 en een 50/1.8???????

Ik kan niet scherpstellen met de groene stip, ik houd dan het beeld niet op zij plaats.

Ik zou graag een ouderwets matglas hebben met de deel- en microprisma's, daar kun je goed meescherpstellen.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Sorry , ik weer , maar jullie zien dat ik dit objectief grondig aan het bestuderen ben . Daarom weeral een vraagje : zoals ik in mijn vorig onderwerp reeds vermelde maakte ik een 40-tal proef/test fotos . Nu heb ik deze op oa verschillende programma standen genomen . Eenmaal ingeladen op de pc kijk ik naar de eigenschappen van de foto om te zien wat wie hoe enz........ , nu stel ik vast dat de eigenschappen veel mededelen maar bij "programma stand " staat vermeld : "niet gedefineerd" ?
                      Hoe kan ik deze info wel bekomen , instellingen pc of op mijn camera ? of ?
                      Fotografische groeten
                      Patrick

Comment

Dat laatste lukt me ook niet (D60). Geen probleem echter, ik werk altijd met de A of de S stand.
                        Het scherpstellen met dat groene puntje vind ik ook wat lastig. Ik kan het alleen door het centerfocuspunt te selecteren. Maar dat is normaal zeker? (Ben beginner hé)

Nog een grote vraag van mij : ik vind de lichtsterkte van die lens super. Als ik geen geld heb voor een goede tele, hoe is het dan om deze lens te combineren met een teleconverter? Moet toch een leuk resultaat geven? Ik denk bijvoorbeeld aan theater- en concertfotografie als toepassing...
                        Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bart Morrowind Bekijk bericht

Nog een grote vraag van mij : ik vind de lichtsterkte van die lens super. Als ik geen geld heb voor een goede tele, hoe is het dan om deze lens te combineren met een teleconverter? Moet toch een leuk resultaat geven? Ik denk bijvoorbeeld aan theater- en concertfotografie als toepassing...
                          Nikon téléconverter zal alvast niet gaan, mischien een ander merk
                          En met een twee maal converter heb je twee stops lichtverlies, en verlies aan kwaliteit, ik zou het niet doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Nikon téléconverter zal alvast niet gaan, mischien een ander merk
                            En met een twee maal converter heb je twee stops lichtverlies, en verlies aan kwaliteit, ik zou het niet doen.
                            a-a ik bedoelde natuurlijk een teleconverter die op een nikon kan gebruikt worden. Deze Raynox bijv, is niet echt een converter maar een "conversion lens". Ik dacht dat die mannen géén lichtverlies met zich meebrachten? Heeft iemand daar ervaringen mee?

The model DCR-1540PRO high definition telephoto lens is made of the high index optical glass elements with new concept of lens designing using two-group/four-element lens formulae. This new concept in designing the lens made it possible to achieve an amazing high definition telephoto lens of the 340 lines/mm resolution power at center (MTF30%), low dispersion and the increased light transmittance at fringe area.

There will be no reduction of light value when this conversion lens is attached on the camera's lens.
                            Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

Comment

Ik scharrel dit topic even op.
                              Wil voor een kennis een 50mm nikon lens cadeau doe?

Bij konijn hebben ze 4 varianten liggen.

Een 1.4 en een 1.8 versie maar beiden zowel in 52mm als 62mm

Bij canon is het toch simpeler zene

Kan iemand mij snel effe de verschillen uitleggen? Ik overweeg tussen de 3 eerste in het overzicht van Konijn.

Grts Jan
                              Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Working...
                              X