Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tussenringen

Hallo,
    ik overweeg de aanschaf van tussenringen. Heeft iemand voorbeeldfoto's met de 100 mm F2 of 70-200 F4?
    Welk merk is goed, ik heb gelezen dat Canon overprijsd is.
    alvast bedankt voor jullie feedback.
    groeten

Re: tussenringen

omdat tussenringen geen glas gebruiken om de extensie te geven, maakt de merk niet zoveel uit.....

ik gebruik zelf de Nikon tussenringen (niet zo praktisch met een Canon ) maar ik heb ook vroege met een heel goedkope setje van Vivitar gefotografeerd.

Kenko hebben een heel goed geprijzed setje - ik heb die zelf niet gebruikt, maar goede commentar daarover gelezen.

Belangerijk is dat auto belichting wordt ondersteund. Personlijk vind ik auto focus op een tussenring niet zo belangerijk, da ik altijd manuel scherpstellen voor makro.
    http://www.SimonLeechPhotography.com

Nikonian in Amsterdam

Comment

Vorig jaar kocht ik me ook eens een setje tussenringen omdat het effectief niet duur is, maar uiteindelijk kan je beter doorsparen voor een echte macrolens vrees ik.

Ik heb de tussenringen voornamelijk getest met mijn 70-200 F2.8IS en moet zeggen dat de autofocus maar bleef heen en terug fietsen, was nogthans in ideale lichtomstandigheden, op statief, met remote zelfontspanner,... ik neem aan dat je er ofwel zeer goed moet mee kunnen werken, ofwel werken die pas goed met bepaalde lenzen.

Iemand feedback? heb ook wel interesse ;-)
      Ondertussen hebben we een echte macrolens, en moet zeggen dat dit al veel leuker is. Het is zelfs met een macrolens zo al moeilijk genoeg.
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

Comment

Een macrolens is makkelijker, ok, maar voor nog extremere vergrotingen (zelfs meer dan de MPE-65) zijn tussenringen een goede oplossing als je de beperkingen kent. Ik heb zelf een setje van Danubia, perfecte kwaliteit én werkt ook met EF-S lenzen (heb ook de EF-S 60 mm macro). Vergeet autofocus, stel scherp door de camera naar voor of achter te bewegen. Werk volledig manueel, en experimenteer. Je moet het diafragma al deftig dicht draaien (10-16)om iets scherptediepte te hebben dus hoe meer licht hoe beter, nog beter is een ringflits, natuurlijk, maar daar krijg je weer erg donkere achtergronden mee. (kan soms ook mooi of wenselijk zijn natuurlijk). Om echt het beste eruit te halen, is een lab-opstelling natuurlijk nodig. 'In the field' is dat zelfs met een statief niet altijd mogelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
          Een macrolens is makkelijker, ok, maar voor nog extremere vergrotingen (zelfs meer dan de MPE-65) zijn tussenringen een goede oplossing als je de beperkingen kent. Ik heb zelf een setje van Danubia, perfecte kwaliteit én werkt ook met EF-S lenzen (heb ook de EF-S 60 mm macro). Vergeet autofocus, stel scherp door de camera naar voor of achter te bewegen. Werk volledig manueel, en experimenteer. Je moet het diafragma al deftig dicht draaien (10-16)om iets scherptediepte te hebben dus hoe meer licht hoe beter, nog beter is een ringflits, natuurlijk, maar daar krijg je weer erg donkere achtergronden mee. (kan soms ook mooi of wenselijk zijn natuurlijk). Om echt het beste eruit te halen, is een lab-opstelling natuurlijk nodig. 'In the field' is dat zelfs met een statief niet altijd mogelijk.
          Kortweg... 125 a 150 € in de gootsteen voor de meeste mensen die hoopvol die ringen gaan halen ;-)
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

Comment

heel hard bedankt voor julie respons

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
              Kortweg... 125 a 150 € in de gootsteen voor de meeste mensen die hoopvol die ringen gaan halen ;-)
              Als je die tussenringen gebruikt op een goed objectief dan zal het resultaat zeker goed meevallen.Van een slechte lens maak je geen supermacrolens omdat je er tussenringen op gebruikt Ikzelf gebruik deze tussenringen met succes op een 300mm objectief wanneer ik heel kort wil focussen om bv kleine vlinders of juffers beelvullend op de foto te krijgen. Je haalt natuurlijk niet echt 1:1 vergroting met deze tussenringen op een langer objectief....maar je hebt wel heel wat meer werkafstand tussen de lens en de snel opgeschrikte insecten.
              Je kunt deze tussenringen op gelijk welke lens gebruiken. Je kan deze ringen ook nog gebruiken om nog meer vergroting uit een macrolens te halen.
              Voor iemand die regelmatig wat experimenteerd met macro en close-up fotografie zijn deze ringen zeker geen weggesmeten geld.

Ik durf zelfs stellen dat de topicstarter met zijn 100mm 2.0 en 70-200 objectief resultaten kan halen met een set tussenringen die zo goed zijn als de resultaten van een 100mm of 180mm macrolens. De lenzen die hij gebruikt zijn beide zeer scherpe top-objectieven.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

is het wel zinvol om tussenringen te gebruiken op zo'n lang objectief?
                Als de TS zijn vergroting wil verdubbelen, heeft hij dan niet 100mm aan tussenringen nodig voor zijn 100 F2?
                Doet hij er dan niet beter aan een TC 2.0x op deze lens te zetten?
                Of heb ik dit helemaal fout begrepen?
                (ik ben ook op zoek naar een grotere vergroting voor mijn Sigma 150)
                Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                http://gallery.atsharp.com

Comment

Als je wat ervaring op wilt doen met macro werken tussenringen IMHO prima. Waar je wel om moet denken is dat naarmate de brandpunt groter wordt, je meer tussenringen nodig hebt om dezelfde extra vergroting te krijgen.
                  Dus voor je 50 mm kun je met een 25 of 38 mm ring al aardig dichtbij komen, terwijl bij een 200 mm het effect van deze ringen veel minder is.
                  Als je wat googled op extension tubes zul je een aantal zeer informatieve links vinden.
                  Tussenringen zijn denk ik beter dan een converter. Deze bevat glaselementen, en vermindert toch wat de scherpte.
                  Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

met een converter verlies je ook een aantal stops aan licht maar je kunt je autofocus behouden (voor zover je al niet manueel focust), je behoudt je automatische diafragma instelling als je geen verstelbare ring hebt.
                    Met ringen heb je doordat je geen glas hebt minder scherpte verlies maar dan opteer ik eerder voor een balg dan ringen. Balg laat je toe een nog grotere vergroting te krijgen dan alle ringen op elkaar en je kunt door te draaien aan je balg heel nauwkeurig veranderen. Bij ringen ben je afhankelijk aan de combinaties .
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Een balg is inderdaad ook een mooie oplossing. Bij gebruik van een 50 mm zit je echter al gauw op een sterke vergroting.
                      Ook bij ringen verlies je licht.
                      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Working...
                      X