Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

    Hallo,

    Ik had graag even jullie raad aub :

    Ik heb een D200 en overweeg me sinds enige tijd een 17-55 2.8 aan te schaffen in de hoop toch scherpere foto's te maken dan met mijn reislensje 18-200. Ik wens ook in lichtarmere omstandigheden foto's te kunnen maken zonder statief. Ik heb lang gewacht in de hoop dat Nikon een VR versie en Nanocoat update zou uitbrengen van dit lensje maar er komt blijkbaar maar niets. Wanneer ik met het programma ExposurePlot (freeware statistieken over jpeg foto's) mijn laatste fotos even overloop, bemerk ik dat ik met de 17-55 ca 85 % van mijn shots kan coveren.

    Ik heb helaas bij deze lens niet echt het "go for it" gevoel omdat ik op verschillende websites lees : niet zoveel scherper dan de 18-70; misschien beter met enkele primes werken (ik zie er echter tegenop om steeds van objectief te wisselen of met twee bodies rond te zeulen) of zelfs de nieuwe 16-85 VR in beschouwing nemen. Het verschil in prijs laat ik even buiten beschouwing. Ik ben bereid om met de huidige Nikon lente actie dit te investeren indien het waard is. Ik trek voornamelijk landschappen en soms portretten.

    Graag even advies zodat ik me weer kan concentreren op foto's trekken ipv websites af te schuimen.

    groet
    Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

  • #2
    Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

    Jah, je bent niet de enige..

    Hoop zelf ook op VR en N en van die toestanden maar ik vrees dat dit daarin niet zal terecht komen.

    Heb ook al divers (zeer degelijk) glaswerk en het enige die mij mankeert is de 17-55. Wat me vooral interesseert aan deze lens is de constante F2.8. Heb al gemerkt voor concertfotografie, dat die constante apertuur goud waard is
    Voor verschillende zoomstanden, snel na elkaar getrokken dan, heb ik vaak problemen met light falloff en een mislukte foto als gevolg door te lage shutter. Kan wel manueel werken, bijwerken, iso verhogen, etc maar dan zit ik gepest met teveel ruis
    Hopelijk deze zomer.. eerst kijken hoeveel mijn energiefactuur wordt deze maand
    ---------------------------------------------
    Nikon D750 + wat glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

      Zoek gewoon eens naar een 2de handse van een D3 eigenaar, heb ik ook gedaan. Perfecte lens. Voor concertfotografie gebruikt ik hem trouwens zelden, want dan heb ik meestal mijn 80-200 erop staan of de 85 als het te donker is.

      PS hogere iso geeft minder ruis dan een opgekrikte lage iso.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

        Als je niet van plan bent FF te gaan moet je niet twijfelen, je zal snel ondervinden dat die lesn nog amper van je toestel af gaat
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

          Ik heb indertijd de 18-70 gehad en was er totaal niet content over: de hoeken waren veel te soft. Heb dan deze lens verkocht en mij een 17-55 aangeschaft; het verschil was immens. Sommige beelden zijn soms zo scherp dat ze nog nauwelijks verscherping bij hoeven in PS. Mijn 17-55 is nu al 1,5 jaar mijn standaard zoom en heeft mij al duizenden beelden plezier verschaft.
          Het bereik is bovendien vrij ideaal te noemen in combinatie met een 70-200.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

            Dit objectief kost natuurlijk een bom geld, maar ik heb hem begin dit jaar zelf ook gekocht (na lang twijfelen). Sindsdien is het m'n meest gebruikte objectief geworden. Het doet even pijn bij de aankoop, maar die pijn gaat snel over eens je ermee begint te werken. Alleen jammer dat hij niet (volledig) te gebruiken is op een full-frame toestel.

            +
            De F2.8 maakt wel degelijk een verschil. Ook kan je met dit objectief heel leuk spelen met de scherptediepte. De autofocus is lekker snel. Ik krijg reeds razend scherpe foto's op F2.8. Ik vind hem een perfecte combinatie met m'n 80-200.

            -
            Nadelen vind ik de prijs (vind hem een beetje te duur voor wat hij is). Ook de zoomring is wat stroef, maar dat verbetert met de tijd. De zonnekap zou ook wat beter mogen vastklikken (de kap is al eens losgekomen bij 't uitnemen van de camera uit m'n fototas, op grond gevallen, verder gerold, en in een beek gevallen )

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

              Ik heb die van mij nu een kleine 2 jaar op een D70 gebruikt en ben er nooit van overtuigd geweest dat deze de meerkost tov van een 18-70 waard was. Bouwkwaliteit, contrast en de constante 2.8 waren wel beter, maar de scherpte vond ik beduidend minder... (zie oude thread op dit forum).
              Een tijdje geleden heb ik echter een D300 gekocht en na de AF finetuning voor deze lens op +15 te zetten... wow... nu kan ik begrijpen waarom de meesten hier deze lens 90% van de tijd op hun camera hebben zitten.
              Een voorbeeldje: http://www.smugmug.com/photos/276768659_6fbrA-X3.jpg (links: 18-70, rechts: 17-55)
              Zorg er dus voor dat je deze lens zeker op je camera test voor je hem koopt (en dat hiervoor je tijd neemt) + als je niet overtuigd bent, probeer gewoon een ander exemplaar.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                Heb me verleden week deze lens nieuw gekocht, ook al zijn er tweedehands te vinden. Ik vind ze super als zoom lens. Voldoende breedhoek en toch nog voldoende zoom. Niet te zwaar, rap in scherp stellen, ik denk dat het mijn favorite lens wordt om mee op stap te gaan op wandeling en stedentochten. Geen twijfel, perfekte DX lens.
                DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
                D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
                BD0941BE website: www.fotoplezier.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                  een alternatief is ook de Sigma 18-50 2.8 met 20cm macro.
                  link.

                  Heb ik aangeschaft toen m'n D70 18/70 kitlens het begeven had. Qua scherpte beduidend beter dan de 18/70 kitlens.

                  Is qua prijs toch ook een heel verschil tov de NIkon 18/55 2.8 . En 2e hand nog voordeliger (250 tot 300€ moet dan lukken)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                    Kort en krachtig, dit is gewoon het beste Nikon zoomobjectief voor Dx, en in deze range, dat er bestaat, mechanisch en optisch stukken beter dan de derde partij objectieven.

                    Ik heb het objectief een paar jaar gebruikt, en dit was werkelijk een prachtobjectief, ik heb het steeds gebruikt op de D2H, D200 en D2X, maar met de komst van de D3 heb ik besloten om volledig over te stappen op fullframe objectieven, maar nu heb ik toch enige spijt dat ik het heb verkocht, mischien had ik het beter behouden voor mijn D300 maarja, waar begint het, en waar stopt het op den duur nog.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                      Op een D200 is de 17-55/2.8 een topcombinatie!
                      Blijf je in Dx-fomaat werken, go for it!

                      mvg,

                      Roland

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Kort en krachtig, dit is gewoon het beste Nikon zoomobjectief voor Dx, en in deze range, dat er bestaat, mechanisch en optisch stukken beter dan de derde partij objectieven.

                        Ik heb het objectief een paar jaar gebruikt, en dit was werkelijk een prachtobjectief, ik heb het steeds gebruikt op de D2H, D200 en D2X, maar met de komst van de D3 heb ik besloten om volledig over te stappen op fullframe objectieven, maar nu heb ik toch enige spijt dat ik het heb verkocht, mischien had ik het beter behouden voor mijn D300 maarja, waar begint het, en waar stopt het op den duur nog.
                        Ik vond het overigens niet zo erg toen je het verkocht

                        Superobjectief hoor en ik heb niet het gevoel dat ik de ontbrekende VR mis.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                          ik bevind me een beetje in dezelfde situatie.

                          maar ik ga toch van de nikon promotie gebruik maken en me de 17-55 f2.8 aanschaffen denk ik. mss samen met battgrip ofzo.
                          deze lens heeft zich al genoeg bewezen, het is en blijft een goede dx lens.
                          aangezien ik niet naar ff ga gaan de komende jaren (ik ben content met toestellen alla d300) is de dx geen probleem.

                          ik denk niet dat je je met deze lens een miskoop binnen haalt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                            Doen!!!!! een topper
                            Ik heb deze lens ook samen met de 70-200 2.8, een geweldige combi
                            ik heb met deze lens mijn eerste trouwreportage gedaan
                            best wel goed gelukt, niet super maar het stel is tevreden

                            hier een link, de meeste foto's zijn met de Nikon 17-55 2.8 gemaakt

                            http://petervanderrol.photoshop.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor 17-55 2.8 besluitloos

                              Dit is echt een top lens van Nikon.
                              In Duitsland noemen hem niet voor niets "Professionelles Arbeitstier von Nikon".

                              Vandaag was ik aan het wandelen en had alleen de D200 + 17-55 bij me.
                              Toch heb ik dit even gefotografeerd.
                              Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                              mvg
                              Antoine
                              Last edited by antoine200; 2 mei 2008, 20:31.

                              Comment

                              Working...
                              X