Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Oorspronkelijk geplaatst door Lux Bekijk bericht
    Meestal op pad met een paar zooms. (16-35 & 70-200)
    Maar ALTIJD een 50 mm in m'n jaszak.
    Na de reportage heerlijk artsy fartsy doen op het gemak.
    Primes zijn oneindig veel leuker dan zooms.
    Voor het betere portretwerk heb ik m'n 135 mm; het scherpste in m'n arsenaal.

... dacht dat het eigenlijk Arty Farty was, maar dat doet er niet toe.

Wat mij interesseert is jouw uitspraak over de 135mm.
    Twee vragen:
    1) heb je een full-frame of een crop camera?
    2) wat zijn de verdere specificaties van die 135mm? (f-waarde?)
    Dank,
    Les
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb boven 35mm enkel primes

Comment

perfectionist!
        wel veel loopwerk zonder zoomen en veel lenswissel in ruil voor scherpte en beeldkwaliteit

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Ik heb boven 35mm enkel primes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          ... dacht dat het eigenlijk Arty Farty was, maar dat doet er niet toe.

Wat mij interesseert is jouw uitspraak over de 135mm.
          Twee vragen:
          1) heb je een full-frame of een crop camera?
          2) wat zijn de verdere specificaties van die 135mm? (f-waarde?)
          Dank,
          Les
          Vooral vanaf de jaren '70 is men beginnen spreken over artsy fartsy (volgens mijn OED toch) maar dat doet er idd. niet veel toe.

De 135 mm gebruik ik op een FF. (net als m'n andere primes trouwens)
          De Canon 135 mm L f 2.0: messcherp, grandioos contrast / kleuren én ultra-betrouwbaar (consistent). MAAR véél te duur, helaas. Zou me die lens geen tweede keer aanschaffen, kan er echter geen afscheid van nemen. Op een crop cam zou ik 'm allang hebben versjacherd.

Comment

Zowel primes als zooms hebben voordelen en nadelen.
            Zeker ga je beter opletten op compositie e.d. met primes, een zoomlens biedt meer flexibiliteit (daar is het een zoom voor).
            Mijn voorkeur gaat uit naar primes, maar het kan logistiek niet altijd.
            Momenteel heb ik primes op: 8mm, 14mm, 15m, 24mm 35mm, 50mm, 85mm en 300mm.
            Zooms 15-30, 17-35, 24-70 en 2x 70-200.
            Het blijft altijd moeilijk om te kiezen tussen bereik, lichtsterkte en kwaliteit.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
              perfectionist!
              wel veel loopwerk zonder zoomen en veel lenswissel in ruil voor scherpte en beeldkwaliteit

Dat van die lenswissel valt uiteindelijk wel mee. Ik heb bijna altijd 2 toestellen bij en meestal blijf ik wel bij hetzelfde type onderwerp. Ik ben toch nog wel van plan om zooms te kopen, maar dat zal toch niet meer dit jaar zijn. Ik heb net mijn grootste prime ooit gekocht en nu is het fotografie budget voor een hele lange tijd op Alhoewel...

MVG,

Comment

Dank voor je reply, Lux. De reden waarom ik dat vroeg is dat een 135mm wellicht te "afstandelijk" (?) is op een crop camera zoals mijn 350D. Als ik goed kan rekenen, stemt een FF 135mm overeen met een 85mm 1,6 crop, het volgende objectief op mijn verlanglijstje. Ik heb ook even naar de prijs van jouw objectief gekeken; inderdaad, heel erg duur voor een prime.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Eigenlijk zijn voor mij beide complementair.

Mijn primes:

15 FE f2.8
                  50 f1.4
                  135 f2.0
                  200 f2.8

1.4 TC

Zooms:

17-55 f2.8 IS
                  70-300 DO IS

Wat ik nog wil: 200 f2.0 IS en 400 F4 DO IS maar beide zal ik wel nooit kopen denk ik.

Voor de familie uitstapjes, vakantie enz meestal enkel de zooms.
                  Voor wat meer creatiever te werk gaan of en dat is bij mij vaak het geval wanneer de omstandigheden gewoon primes vereisen.

Ik zit namelijk vaak in omstandigheden dat F2.8 gewoon niet goed genoeg is en ik sneller of minder DOF nodig heb. En dan zijn er nog steeds geen zooms die kunnen helpen.

Ik amuseer me het meest met mijn primes omdat je actiever met je fotografie bezig bent. Maar soms zijn primes gewoon geen optie.

Zoals altijd moet je alles zien naargelang je gebruik.

Comment

Primes:
                    Sigma 8mm Fisheye 3.5
                    Canon 50mm 1.8
                    Canon 85mm 1.8

Zooms:
                    Canon 16-35 L 2.8
                    Canon 70-200 L IS 2.8
                    Sigma 50-500

De Canon primes vooral voor de lichtsterkte en de fisheye gewoon omdat ik die leuk vind.

De Canon zooms vooral voor de lichtsterkte (interieur breedhoek en sport tele) en de Bigma vooral voor het gebruiksgemak (10x zoom). Deze laatste is moeilijk te evenaren met primes vind ik persoonlijk.

Mvg

Steven
                    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      Wat ik nog wil: 200 f2.0 IS en 400 F4 DO IS maar beide zal ik wel nooit kopen denk ik.
                      Durf er in geloven Ik heb de Nikon 200/2VR, en ik doe 'm nooit meer weg

MVG,

Comment

Heb nog de EF200 2.8 MKI prime erbij gekocht, prachtige scherpe lens en m'n eerste L-lens denk wel dat deze al wat ouder is (mk II is van 1996) zal misschien van de 80's zijn, maar nog steeds in goede staat, wel ingebouwde zonnekap maar geen last van... Weet niet of je dit er kan afhalen om filter op te steken ofzo.

Comment

Working...
                        X