Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Ik gebruik 5 primes, 50,85,135, 150 een 300. Daarbij heb ik twee zooms tw de 28-70 en de 70-200, beiden 2.8
    Naar mijn mening doe je met een zoom bijna altijd concessies t.o.v. een prime m.b.t. kwaliteit.
    Doorslag gevend factor voor mijn keuze is dan ook; wat wil ik fotograferen. Bij bijvoorbeeld een shoot waar je en model ter beschikking hebt die doet wat je vraagt en geduldig is kies ik altijd voor een prime. Zo ook bij produktfotografie. Bij bewegende onderwerpen die je niet onder controle hebt zoals bijvoorbeeld straatfotografie gebruik ik liever een zoomobjectief.
    groet, Rik

Comment

Meestal op pad met een paar zooms. (16-35 & 70-200)
      Maar ALTIJD een 50 mm in m'n jaszak.
      Na de reportage heerlijk artsy fartsy doen op het gemak.
      Primes zijn oneindig veel leuker dan zooms.
      Voor het betere portretwerk heb ik m'n 135 mm; het scherpste in m'n arsenaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lux Bekijk bericht
        Meestal op pad met een paar zooms. (16-35 & 70-200)
        Maar ALTIJD een 50 mm in m'n jaszak.
        Na de reportage heerlijk artsy fartsy doen op het gemak.
        Primes zijn oneindig veel leuker dan zooms.
        Voor het betere portretwerk heb ik m'n 135 mm; het scherpste in m'n arsenaal.
        Snap ik niet. "Meestal op pad met zooms maar primes zijn ONEINDIG veel leuker ". Waarom jezelf geweld aandoen ?
        Wat is "artsy fartsy " ?
        groet, Rik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
          ... Wat is "artsy fartsy " ?
          Iets met een geurtje aan, denk ik.
          Last edited by Jos Vanhengel; 17 juni 2008, 15:23.
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

50mm, 75mm, 85mm, 135mm allemaal Nikkor en 1.8, ideaal voor optredes en portretten! Maar mijn 24-70 2.8 vind ik ook wel leuk om mee te schieten!

Comment

35mm 2.0 (manuele Zeiss)
              50mm 1.4 (manuele Zeiss)
              85mm 1.4 , ook nog een 1.8 (Nikon)
              105mm 2.8 VR (Nikon)

Favorieten zijn 35 en vooral de 85mm 1.4

Zoom (28-105mm) enkel op vakantie in combinatie met de D80
              Last edited by mexicano; 16 juni 2008, 09:54. Reden: toevoeging
              Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik heb momenteel 1 zoom nl. de 18-200VR (die ik binnenkort hoop te 'vervangen' door een 24-70 en een 70-200 en dus hopelijk ook betere kwaliteit) en 2 primes : 105mm Macro en 300mm f/4 .

Dit weekend heb ik voor het eerst een goede gelegenheid gehad om zowel de zoom (op mijn D80 voor algemene foto's) als de prime 105mm (op mijn D200 vooral voor portretten) uit te testen op het huwelijksfeest van mijn schoonzus.

Ik heb gisteren reeds even naar de resultaten gekeken en het verschil is echt verbluffend. Voor mij geeft de 105mm een veel beter resultaat dan de zoom-lens. Wel is het zo dat ik me uiteraard met de 105mm veel meer moest bewegen om de personen in beeld te krijgen, maar het resultaat heeft me duidelijk gemaakt dat het meer dan de moeite loont.

De 300mm heeft me ondertussen ook overtuigt dat het een waardige aankoop was. Hoge kwaliteit bij de foto's en ook een stuk sneller dan de zoom.

Of dit me aanzet tot het kopen van meer primes is eigenlijk een vraag waar ik in dit stadium van mijn fotografie-hobby nog niet op kan antwoorden.
                Mvg,David
                [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
                  Soms lees je op sites dat sommige pro-fotografen enkel met primes werken.
                  Hier heb ik wel een mening over: fotografen die uit principe enkel met primes werken, daar scheelt volgens mij iets mee. Je gebruikt altijd wat het meest geschikt is voor een bepaalde opdracht. Je kan misschien vaststellen dat je enkel primes of enkel zooms gebruikt omdat je nu eenmaal enkel dat soort opdrachten doet dat dit meebrengt, maar uit principe werken vind ik toch wel verkeerd.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    Hier heb ik wel een mening over: fotografen die uit principe enkel met primes werken, daar scheelt volgens mij iets mee.
                    LOL

Ik denk zelfs dat er aan de meeste fotografen iets scheelt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                      Ik denk zelfs dat er aan de meeste fotografen iets scheelt

Iedere keer dat een familielid, vriend of kennis tijdens een uitstapje mijn rugzak van de grond heft, kijken ze me vol ongeloof aan. De echte durvers doen dan zelf uitspraken zoals : "Nie goe wijs."

Bovendien moet er vanboven soms wel iets los zitten... grappig gestoord he (voor mij persoonlijk dan, als ik het vrouwke mag geloven)
                      Mvg,David
                      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

aan fotografen die principieel met zooms werken,
                        daar scheelt ook iets aan, maar dan iets anders

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Gebruik zowel primes
                          AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED
                          AF Nikkor 50mm f/1.4D
                          AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
                          AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR
                          Ai-S Nikkor 300mm f/2
                          Ai-S Nikkor 6mm f/2.8

Als zoom lenzen
                          AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED
                          AF-S DX VR NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED
                          AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED
                          AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED
                          AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED

en teleconvertor AF-S Teleconverter TC-17E II

Keuze tussen scherpe & bokeh of bereik gemak, draag/gebruikscomfort en all-round
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                            Gebruik zowel primes
                            AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED
                            AF Nikkor 50mm f/1.4D
                            AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
                            AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR
                            Ai-S Nikkor 300mm f/2
                            Ai-S Nikkor 6mm f/2.8

Als zoom lenzen
                            AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED
                            AF-S DX VR NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED
                            AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED
                            AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED
                            AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED

en teleconvertor AF-S Teleconverter TC-17E II

Keuze tussen scherpe & bokeh of bereik gemak, draag/gebruikscomfort en all-round

Zo'n 300 F2 en een 6 F2.8 moet wel de max zijn
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                              Snap ik niet. "Meestal op pad met zooms maar primes zijn ONEINDIG veel leuker ". Waarom jezelf geweld aandoen ?
                              Wat is "artsy fartsy " ?

Awel, 'reportage' betekent voor mij zoveel als: "zorg dat ge de plaatjes hebt waarvoor ge gekomen zijt"; da's werken, niets aan het toeval overlaten, vaak te weinig tijd om het juiste plaatske te vinden om de juiste kadrage te kunnen maken.

Primes zijn oneindig veel leuker als ge de tijd hebt. Misschien ook net omdąt ge de tijd hebt om creatiever bezig te zijn. En ik merk dat die tijd dan ook enorm snel vliegt...

Artsy Fartsy... nou, ik dącht dat er zoiets bestond als google om zaken op te zoeken die je niet snapt. Maar alla... artsy fartsy betekent 'kunst(zinn)ig bezig zijn' soms gewoon voor de sport.

Comment

Momenteel bezit ik slechts twee prime's, 105 Micro AFS-VR f2.8, en 85mm AF-D f1.4.

Ik wacht nog een tijdje af om mij terug een 50mm aan te schaffen, omdat ik eigenlijk hoop dat Nikon met een 50mm AFS Nano versie zal komen.

Maar als je het kwalitatief ziet, denk ik dat de zooms van tegenwoordig de prime's niet veel meer ontlopen, er zijn er zelfs die beter zijn, neem als voorbeeld maar de Nikon 14-24, deze is op 14mm beter dan gelijk welk merk 14mm prime

Maar ik ben ook soms voorstander om eens wat foto's te maken in functie van een bepaalde beeldhoek, het leert je anders te kijken, wat soms wel eens tot verassende resultaten kan leiden.

Comment

Working...
                                X