Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog mensen met enkel (of veel) primes?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog mensen met enkel (of veel) primes?

    Hello,

    Soms lees je op sites dat sommige pro-fotografen enkel met primes werken.
    Vroeg me af op BD, of er hier ook mensen zitten die hoofdzakelijk primes hebben.

    Had graag eens geweten welke objectieven / bereiken jullie dan hebben en is dit niet ongemakkelijk dan zonder te kunnen zoomen zonder de tussenbereiken?


    Thanks,
    Innovator

  • #2
    Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

    Ik heb vrij veel primes, en dan liefst zo lichtsterk mogelijk, de scherpte, kleur, contras, bokeh enz... zijn simpelweg een pak beter dan mijn zooms die kwalitatief ook toch van de betere zijn ( 17-40L, 24-70L en 70-200L IS).
    De primes die ik gebruik zijn 35F1.4 L , 85F1.2 L ( favoriete lenzen op m'n 5D ) , 135F2 L , 300F2.8 L en 500F4 L . De 35 , 85 en 135 gebruik ik graag voor portret, lowlight werk , concert, toneel, flinterdunne dof werken enz... Ik had vroeger nog een 50 1.4 ook maar deze verkocht omdat ik ze nooit meer gebruikte, de 35 en 85 voldoen ruimschoots, de 50mm vond ik ook een ramp qua focus in slecht licht en de bokeh is minder mooi dan die van een 35 of 85L...
    De 300 gebruik ik graag voor sport en soms natuur ( ook portret en concertfotografie hoor ) en de 500 gebruik ik uitsluitend voor natuur.

    Nadelen aan primes zijn er ook maar ik werk er nog steeds het liefste van al mee en kies toch heel veel deze boven een goede zoom, soms kun je bepaalde foto's niet maken doordat je bvb niet snel genoeg kan wisselen maar aan de andere kant roei je dan met de riemen die je hebt en de foto's die je dan maakt zijn meestal mooier/origineler dan deze die je met een zoom zou hebben gemaakt , een andere oplossing is met twee body's werken.
    Het grootste nadeel is gewicht, die lichtsterke dingen zijn zwaar , een niet te onderschatten punt is ook dat het niet simpel is om met de lichsterkte te leren werken, op F1.4 , 1.2 kun je heel originele dingen doen maar je moet er wel leren mee omgaan
    Last edited by RDB; 1 mei 2008, 21:03.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

      Ik ben het volledig eens met RDB.

      Graag wil ik er wel nog aan toevoegen dat primes niet enkel voor pro-fotografen zijn. Ook als pure "amateur" kan je er veel plezier aan beleven.
      Ik gebruik persoonlijk het liefste de primes als de omstandigheden het toe laten en zooms als het niet anders kan... Maar elk heeft zijn nut en het ene sluit dus absoluut het andere niet uit.

      Ik gebruik deze :
      35/1.4G
      50/1.4
      85/1.4G
      100/2.8 macro
      400/4.5G

      De 35 en 85mm zijn mijn favorieten .
      Last edited by K-2; 5 mei 2008, 14:19.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

        Met primes werken komt idd je creativiteit ten goede.

        't Is heel anders; met een prime op je body ben véél meer bezig met compositie (je moet wel) en dat merk je aan de foto's

        ...verassend te zien wat 'n mooie beelden die lenzen opleveren.

        De meest gangbare voor mij zijn 14, 35, 85 en 135mm.

        M.v.g.
        CANON Inc. Made In Japan

        Comment


        • #5
          Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

          Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
          Met primes werken komt idd je creativiteit ten goede.

          't Is heel anders; met een prime op je body ben véél meer bezig met compositie (je moet wel) en dat merk je aan de foto's
          Daar begrijpik dus niks van, ik zet op een zoom een bepaalde brandpunt in en bepaal mijn compositie, wat is nu het verschil met een prime????
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

            ...toch logisch want je moet voortdurend bezig zijn met je compositie daar je anders met een zoom gewoon aan de lens draait om het onderwerp goed in je zoeker te krijgen moet je met een prime naar voor of achter wandelen.

            Trouwens nog beter voor de fysiek!
            CANON Inc. Made In Japan

            Comment


            • #7
              Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

              Hi,

              Ik gebruik een 12-tal primes tussen 16 en 200 mm.
              Vooral omdat ik bij vergrotingen de scherpte wil behouden.
              Lichtsterkte is een ander belangrijk gegeven.

              Ik heb toch 1 zoom, de 35-70 van contax. De enige zoom waarvan
              wordt gezegd dat hij in die range beter is dan de equivalente primes.
              Neem het ding nooit mee want veel te zwaar.

              Dpaul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                Het blijft toch een persoonlijke keuze. Heb een tijdje een pak goede primes in mijn bezit gehad (50 / 85 / 100 / 135 / 200). Toch heb ik die allemaal verkocht, voor mij was die pak lenzen veel te veel om allemaal mee te nemen. Om niet van het gewicht te spreken. Ik heb mijn lenzen arsenaal beperkt tot 2 zeer goede zoomlenzen met IS (17-55 2.8 IS en 70-200 2.8 IS) en 1 prime (50 1.8 MK1).
                Dit is voor MIJN gebruik voldoende.

                Mvg Jan Selen
                Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                Comment


                • #9
                  Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                  Ik heb zelf maar twee primes, de 50mm f1,4 en de Sigma 150mm f2,8 macro.

                  Of je door een prime te gebruiken meer aandacht besteedt aan de compositie, dat weet ik niet. Met een zoomlens heb je eigenlijk ook een variabele beeldhoek, en daardoor kan je ook beter beslissen wat er in de achtergrond komt en wat niet. Je hebt dus meer controle over de compositie, maar dan moet je natuulijk ook nog de camera op de juiste plaats houden terwijl je de foto maakt. Het komt er dus niet op aan om steeds de zoom volledig te gebruiken, om alleen het onderwerp juist in beeld te krijgen, als je de camera verplaatst ten opzichte van het onderwerp, en je verandert tegelijk ook de brandpuntsafstand, dan krijg je door de gebruikte beeldhoek ook weer een heel andere foto.

                  Het grootste voordeel van primes is dat ze gewoonlijk lichtsterker zijn, en dat ze op de grote diafragma-openingen scherper zijn dan zoomlenzen.

                  Het blijft dus een persoonlijke keuze, zoals janvangent al schreef.

                  Als je veel onder heel slechte omstandigheden moet werken (weinig licht dus), dan kan een setje primes wel veel betere resultaten opleveren.
                  Ook foto's met een heel kleine scherptediepte zal je beter kunnen maken met een lichtsterke prime.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                    Volgende maand is er een doop, ik kan enkel m'n Tamron 17-50 f2.8 meenemen denk ik. Jammer dat de Tamron zoveel lawaai maakt in het scherpstellen (bovenop het luide klik geluid vd 40d - die je weliswaar kan stiller zetten - maar dan kun je minder snel fotos nemen zeker of was er een ander negatief punt door hem stiller te zetten). Misschien zal dit wel storend overkomen vb in de kerk. De Canon 50mm prime is wel lichtsterk, maar denk dat ik de zoom zou missen voor de compositie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                      In mijn analoog tijdperk werkte ik uitsluitend met prime lenzen omdat deze lichtsterker waren. Nu gebruik ik zoom en prime lenzen. En geloof het of niet, maar het is wel degelijk zo, als je met prime lenzen werkt dat je meer bezig bent met je onderwerp. Met een zoom sta ik stil (nadat ik een goede positie heb gekozen) en zomen maar, met een prime legde ik soms een tientallen meters links, rechts, vooruit en achteruit af totdat de compositie mij beviel.
                      Maar een prime koop je ook om verschillende redenen. Ze zijn lichtsterker, over het algemeen zijn ze ook iets scherper, bovendien heb je dan meestal een mooier bokeh. Nadeel, je moet soms veel wisselen van lens. Zoals met alles heeft het ene een voordeel, het andere een nadeel. Mijn favoriete prime's zijn 28, 50 en 135mm.


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                        Eveneens heerlijk aan een prime is het geringe gewicht.
                        Vergelijk maar eens een 50/1.8 met een professionele f2.8 zoom lens qua gewicht en omvang.
                        Mijn collectie bestaat uit 2 zooms en 3 primes. Ik begin stilletjesaan meer en meer te neigen naar de primes.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                          momenteel is de 50 1.8 de enige prime in mijn collectie maar ik begin ze stilaan meer en meer te gebruiken en apprecieren.

                          Wie volgen er in de toekomst weer wat primes... Gewicht en lichtsterkte en scherpte van dat lensje licht is veel beter dan bv mijn 18-50 2.8... Natuurlijk, zoomen dat went heel snel en soms heb je gewoon niet de plaats om 10m vooruit of naar links te gaan.

                          Ze zullen altijd wel hun voor- en nadelen hebben, zowel de primes als de zooms...
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                            Met twee body's in gebruik koos ik voor zoomlenzen op de 1D Mark II en vaste optiek voor de EOS 5D, met de nodige uitzonderingen als het nodig blijkt.

                            Zooms in huis:

                            EF 17-40 mm F4 L usm
                            EF 28-70 mm F2.8 l usm
                            EF 70-200 mm F2.8 L USM

                            Primes in huis:

                            EF 50mm F1.4 usm
                            EF 85 mm F1.8 usm
                            EF 100mm F2.8 Macro
                            EF 135 mm F2 L usm
                            EF 300 mm F4 L usm

                            Converter Kenko Pro 300 1.4 X

                            Tevreden over alles .


                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nog mensen met enkel (of veel) primes?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                              Natuurlijk, zoomen dat went heel snel en soms heb je gewoon niet de plaats om 10m vooruit of naar links te gaan.

                              Ze zullen altijd wel hun voor- en nadelen hebben, zowel de primes als de zooms...
                              Tja, dat heb je inderdaad niet altijd en dus moet je een andere prime opzetten ............of een zoom.
                              In zo'n situaties zijn zooms dus welkom hé
                              Prime of zoom, het is een keuze die je zelf maakt. Toch ben je creatiever bezig met een prime.


                              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                              Comment

                              Working...
                              X