Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waar op letten bij aankoop 2dehands lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waar op letten bij aankoop 2dehands lens?

is dat een verantwoorde koop of koop je beter een nieuwe lens?

het gaat om mijn allereerste lens, dus wel een beetje een leerlens, maar ik wil wel een mooi resultaat.

Waarop moet je vooral letten als je een 2de hands lens koopt?
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Re: waar op letten bij aankoop 2dehands lens?

Ten eerste, waarvoor moet de lens dienen?

Zoek je een zoomlens, een kitlens of een fish-eye?
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

welke camera?
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
        Ten eerste, waarvoor moet de lens dienen?

Zoek je een zoomlens, een kitlens of een fish-eye?

Ik zoek een zoomlens en eentje met een vast brandpuntafstand. Maar dit maakt toch niet uit of wel? ik bedoel het een beetje algemeen: waar moet ik op letten moest ik een 2dehands lens kopen (al dan niet via internet)

T'is voor mijn D80.
        Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Comment

De TS bedoelt in het algemeen waarop moet gelet worden denk ik.

- Krassen op het glas
          - Stof in de lens
          - Zijn de contacten niet te hard gekrast
          - Occidatie van de contacten.
          - Probeer ze zeker uit! (Foto trekken, op pc groot weergeven, dan kan je zien of er geen vlekken oid zijn)
          - Draaien alle mechanische delen nog soepel?
          -...
          Canon 450D met kitlens
          Panasonic FZ8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zenderke Bekijk bericht
            De TS bedoelt in het algemeen waarop moet gelet worden denk ik.

- Krassen op het glas
            - Stof in de lens
            - Zijn de contacten niet te hard gekrast
            - Occidatie van de contacten.
            - Probeer ze zeker uit! (Foto trekken, op pc groot weergeven, dan kan je zien of er geen vlekken oid zijn)
            - Draaien alle mechanische delen nog soepel?
            -...
            Even aanvullen

- Deuken of schending aan de filterdraad.

Kijk ook of het diafragma vlot en soepel open en dicht gaat, dat kan je zien door voor en achterdop te verwijderen, en het palletje te bewegen, dan kijk je door de lens, en zal je zien of dat diafragma mooi egaal opent en sluit, zie ook dat het geen aan de kant getrokken onregelmatige opening is.

Bekijk ook goed de achterkant van de lens (waar de contacten zitten) of daar niet overdreven veel van het zwart af is, of geen schade aan is, dat zou kunnen duiden op, onverzorgd gebruik, verleden zomer zag ik een beroeps, die zomaar zijn duur Canon objectief van de boddy nam, en deze zonder enige afsluitdop zomaar in zijn broekzak stak, en dan nog op volle zee.

En zoals reeds gezegd, uitproberen, en indien mogelijk testkaart meenemen, en testen op front of backfocus

Zie ook of de lens niet over of onder belicht, dan is er iets mis met de diafragmaoverdracht tussen camera en objectief, verleden week is hier iemand van BD een Nikon 80-200 AFS komen uitproberen omdat hij de indruk had dat deze wat overbelichte, en inderdaad het scheelde naar schatting meer dan één stop tegenover mijn 70-200 AFS-VR. reden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Even aanvullen

- Deuken of schending aan de filterdraad.

Kijk ook of het diafragma vlot en soepel open en dicht gaat, dat kan je zien door voor en achterdop te verwijderen, en het palletje te bewegen, dan kijk je door de lens, en zal je zien of dat diafragma mooi egaal opent en sluit, zie ook dat het geen aan de kant getrokken onregelmatige opening is.

Bekijk ook goed de achterkant van de lens (waar de contacten zitten) of daar niet overdreven veel van het zwart af is, of geen schade aan is, dat zou kunnen duiden op, onverzorgd gebruik, verleden zomer zag ik een beroeps, die zomaar zijn duur Canon objectief van de boddy nam, en deze zonder enige afsluitdop zomaar in zijn broekzak stak, en dan nog op volle zee.

En zoals reeds gezegd, uitproberen, en indien mogelijk testkaart meenemen, en testen op front of backfocus

Zie ook of de lens niet over of onder belicht, dan is er iets mis met de diafragmaoverdracht tussen camera en objectief, verleden week is hier iemand van BD een Nikon 80-200 AFS komen uitproberen omdat hij de indruk had dat deze wat overbelichte, en inderdaad het scheelde naar schatting meer dan één stop tegenover mijn 70-200 AFS-VR. reden
              oeioei, er is nogal wreed veel om op te letten!!

Bedankt zenderke en Demeyereg, is heel nuttig, nu kan ik alvast doen alsof ik er iets van ken!

Comment

Inderdaad, maar de scherpte was toch minstens even goed he?

Vooral testen op back- of frontfocus is belangrijk. Zeker testchart meedoen en.. tijd nemen om alles te testen, want een 'niet goed, geld terug garantie' zal je waarschijnlijk niet kunnen bekomen.
                Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

Comment

Waar vind je zo'n chart en hoe voer je die test uit ?

Comment

kijk in eerste instantie bij wie of waar je de lens koopt, er zit wat behoorlijk kaf onder het koren.
                    daarna bovengenoemde testjes uitvoeren, laten blijken dat je er veel verstand van hebt, scheelt ook al de helft.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Draai het diafragma volledig open, zo kan je doorheen de lens kijken en zoeken naar stof of schimmel.

Comment

Waar vind je zo'n chart en hoe voer je die test uit ?
                        http://focustestchart.com/chart.html

Werking staat goed uitgelegd in de pdf
                        Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

Comment

Van mijn lenzen zijn de 17-55 2.8, 80-200 2.8, 85 1.8 2de hands en de 50 1.8(zo goedkoop) en de Sigma 10-20(toen nog niet 2de hands) nieuw, merk geen verschil in gebruik en kwaliteit. Ik heb de lenzen gewoon getest op een bakstenenmuur(niet er tegenaangegooid), maar gewoon een foto ervan maken: zie je de vertekening en of die goed focused, daar heb je geen focuschart voor nodig, daar mee ga je vaststellen hoe groot het probleem is.

Verder alles even bewegen en voelen of dat goed loopt, als de lens bij zoomen veel langer wordt kijken of daar geen speling in dwarsrichting zit, diafragma controleren(handmatig sluiten en even de bladen bekijken, bij open diafragma even van beide kanten de lens in kijken en controleren op schimmel en of er geen komplete Gobi inzit.

Wat is het verhaal bij de lens, waarom moet die weg: wazig verhaal->kritisch worden.

Bij mijn 17-55 zat een goed verhaal: D3.

En een dosis geluk.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Van mijn lenzen zijn de 17-55 2.8, 80-200 2.8, 85 1.8 2de hands en de 50 1.8(zo goedkoop) en de Sigma 10-20(toen nog niet 2de hands) nieuw, merk geen verschil in gebruik en kwaliteit. Ik heb de lenzen gewoon getest op een bakstenenmuur(niet er tegenaangegooid), maar gewoon een foto ervan maken: zie je de vertekening en of die goed focused, daar heb je geen focuschart voor nodig, daar mee ga je vaststellen hoe groot het probleem is.

Verder alles even bewegen en voelen of dat goed loopt, als de lens bij zoomen veel langer wordt kijken of daar geen speling in dwarsrichting zit, diafragma controleren(handmatig sluiten en even de bladen bekijken, bij open diafragma even van beide kanten de lens in kijken en controleren op schimmel en of er geen komplete Gobi inzit.

Wat is het verhaal bij de lens, waarom moet die weg: wazig verhaal->kritisch worden.

Bij mijn 17-55 zat een goed verhaal: D3.

En een dosis geluk.
                            allemaal nuttige info zeg! ah, die 50mm 1.8! ben ernaar op zoek, maar vind er geen 2dehands meer allemaal verkocht

Comment

50mm 1.8 nieuw kost toch niet echt zoveel geld? 80 euro of zo?

Comment

Working...
                              X