Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldhoek en brandpunten vergeleken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beeldhoek en brandpunten vergeleken

Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
    Ik heb het wat vermilderd. Het is op zich een heel mooi stuk, alleen komt het punt dat ik noem mijns inziens niet helemaal goed uit de verf.
    In deze context heb ik al eens opgemerkt naar Azrarn hoe een groothoek het meest creatief gebruikt kan worden: het object direct voor de lens.
    Landschapsplaatjes met 'zoveel mogelijk erop' zijn mischien aardig voor velen maar och....saai eigenlijk.
    En dan heb je eigenlijk niets aan de hoeken, saaie dingen: het gaat 'm om het perspectief!
    En zo is dat met alle lenzen: de hoek is 1 ding maar wat je met het perspectief doet daar wordt het pas interessant.
    Er is zat literatuur over.
    Het neemt niet weg dat voor een prille beginner het werk van Azrarn zeker waardevol is maar het is lang niet het belangrijkste, lenzen betreffende, het begin mischien.

hg,
    karel

Comment

@Kiekvogel:
      Het stukje dat geciteerd is, kan wellicht beter verwoord worden. Ik ga hier dan ook naar kijken om hetgeen waar het om gaat beter te verwoorden. Daarbij neem ik beide delen door, en stem ze bete op elkaar af. Enige onvolledigheden of tegenstrijdigheden zal ik hierbij aanpassen.
      Mijn dank voor de opmerkzaamheid.

@Peekaa:
      Je opmerkzaamheid is terecht. Groothoek is leuk, maar het moeilijkste om te gebruiken: er staat vrijwel altijd tè veel op. De foto wordt leeg en veelal oninteressant. Het perspectief moet gebruikt worden om het enigszins interessant te maken.
      Er zijn genoeg beginnende fotografen en hobbyisten die ervan overtuigd zijn dat een groothoek het enige is waarmee een landschap gefotografeerd kan worden. Het forum staat er bol van. Dit stuk is dan ook niet alles wat er te halen valt, maar voldoende om de lezer aan het denken te zetten, en verder te kijken dan "hoe breed kan ik gaan". Althans dat hoop ik.
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

Comment

Prima werk Nando.

Dank u zeer!
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik zou graag de docu's openemen en lezen maar de links werken bij mij niet meer ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie ES Bekijk bericht
            Ik zou graag de docu's openemen en lezen maar de links werken bij mij niet meer ?
            de pagina's zijn verplaatst:

deel 1

deel 2

Comment

He, nu heb ik wel ff een vraag over de overeenkomsten met de brandpuntsafstanden en het formaat van de sensor.

Worden alle brandpunten op lenzen volgens het full-frame formaat gebruikt?
              Of is dit nu met digitale lenzen misschien anders?
              Vb: een full frame 24 - 70 lens op full-frame blijft een 24 -70.
              Maar als ik die lens gebruik op een 23x15 sensor zou dit het brandpunt vergroten met 1,5X wat dus op een 36 - 105 uitkomt.

En wat staat er dan op een digitale lens?
              Staat er dan 24 - 70 mm of 36 - 105mm?

Ik verwacht het eerste maar je weet het maar nooit met al die verschillende sensoren zou dat er ook nog wel bij kunnen.

Comment

Het brandpunt van een objectief is een vast gegeven; onafhankelijk van een sensorgrootte. De brandpuntsafstand is namelijk de fysieke afstand vanaf het brandpunt van het objectief tot aan de sensor.
                Een kleinere sensor zal dus een kleiner deel van het beeld registreren waardoor het beeld dat je verkrijgt overeenkomt met dat van een grotere brandpuntsafstand.

Stel je zet de lens op een grootbeeldsensor (groter dan full frame), dan krijg je een beeld dat overeenkomt met een kleiner brandpunt.

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.jellypuddingman Bekijk bericht
                He, nu heb ik wel ff een vraag over de overeenkomsten met de brandpuntsafstanden en het formaat van de sensor.

Worden alle brandpunten op lenzen volgens het full-frame formaat gebruikt?
                Of is dit nu met digitale lenzen misschien anders?
                Vb: een full frame 24 - 70 lens op full-frame blijft een 24 -70.
                Maar als ik die lens gebruik op een 23x15 sensor zou dit het brandpunt vergroten met 1,5X wat dus op een 36 - 105 uitkomt.

En wat staat er dan op een digitale lens?
                Staat er dan 24 - 70 mm of 36 - 105mm?

Ik verwacht het eerste maar je weet het maar nooit met al die verschillende sensoren zou dat er ook nog wel bij kunnen.

Comment

Ok, thx.

Ik dacht het wel maar je kan maar beter zeker zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.jellypuddingman Bekijk bericht
                    Ok, thx.

Ik dacht het wel maar je kan maar beter zeker zijn.
                    Vragen is gratis.
                    (waren de objectieven dat ook maar)

Comment

eerst en vooral bedankt voor de duidelijke uitleg over dit stuk brandpuntafstand.
                      ikzelf ben nog maar ner overgestapt naar dslr en dit heeft me al een héél stuk vooruitgeholpen over de verschillende objectieven.
                      toch had ik nog een vraagje.
                      heb zelf nog een compactcamera (canon G7), maar het is me niet duidelijk welke cencor daar word gebruikt, op de lens staat wel volgende vermeld.( 7.4-44.4mm 1:2.8-4.8)
                      canon EOS450D kitlens 18-55IS - speedlite 430EXII
                      canon G7
                      www.owfoto-devreese.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steven.dv Bekijk bericht
                        eerst en vooral bedankt voor de duidelijke uitleg over dit stuk brandpuntafstand.
                        ikzelf ben nog maar ner overgestapt naar dslr en dit heeft me al een héél stuk vooruitgeholpen over de verschillende objectieven.
                        toch had ik nog een vraagje.
                        heb zelf nog een compactcamera (canon G7), maar het is me niet duidelijk welke cencor daar word gebruikt, op de lens staat wel volgende vermeld.( 7.4-44.4mm 1:2.8-4.8)
                        Tja, een beetje zoeken op internet zal hoogstwaarschijnlijk wel een cropfactor opleveren voor dit type camera. En als de afmetingen van de sensor gegeven zijn, is de cropfactor natuurlijk uit te rekenen. Ikheb het voor je gedaan en het levert het volgende op:
                        1/1,8" ofwel 7.18 x 5.32 mm. Dit is een cropfactor van 5.
                        Jouw objectief van de G7 heeft omgerekend naar kleinbeeld een brandpunt van 37mm - 222mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                          Tja, een beetje zoeken op internet zal hoogstwaarschijnlijk wel een cropfactor opleveren voor dit type camera. En als de afmetingen van de sensor gegeven zijn, is de cropfactor natuurlijk uit te rekenen. Ikheb het voor je gedaan en het levert het volgende op:
                          1/1,8" ofwel 7.18 x 5.32 mm. Dit is een cropfactor van 5.
                          Jouw objectief van de G7 heeft omgerekend naar kleinbeeld een brandpunt van 37mm - 222mm.
                          Bijna:
                          Lens (35mm equiv.) • 35-210mm
                          ex: http://www.dpreview.com/reviews/canong7/

hg,
                          karel

Comment

de links marcheren niet meer.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              de links marcheren niet meer.
                              Eens verder kijken dan de openingspost kan soms wel wat helpen
                              Oorspronkelijk geplaatst door kimbo Bekijk bericht
                              de pagina's zijn verplaatst:

deel 1

deel 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                                Ik heb hier in het verleden al eens een vergelijk van brandpuntsafstanden gepost. Nu heb ik dit vergelijk in een informatieve tutorial gegoten, in navolging van mij startrails tutorial.

Dus, voor wie wil weten wat het verschil is tussen 10mm en 12mm brandpunt, of het verschil tussen 35mm op een 1,6crop en een 50mm op een fullframe, kijk even op mijn site:
                                http://www.nandoonline.com/www/tutor...o_focal01.html

INmiddels is er ook een deel 2, die wat dieper op de speciale effecten van brandpunten ingaat, wat enige duidelijkheid voor compositiekeuze kan geven.

Ik hoop dat het hulpvol kan zijn voor de keuze van een objectief.

ps - voor de mods: de afbeeldingen heb ik zelf gemaakt
                                De site is verdwenen of offline
                                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                                website: http://www.hung.be
                                facebook - Instagram

Comment

Working...
                                X