Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 f4L IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 70-200 f4L IS

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
    Volgens mij is de lens goed. De blauwe jas en de haren van de blonde mevrouw zijn best aardig scherp. Het gezicht inderdaad niet helemaal. Ik heb dit ook weleens als ik onder marginale omstandigheden werk. Eerst twijfel ik dan aan de lens maar meestal is het een combinatie van de beperkte DOF en toch een beetje bewegingsonscherpte ondanks de IS. Vooral in gezichten komt dit heel nauw vind ik.

De DOF kun je overigens berekenen, ik heb dit voor je in een tabelletje gezet:

Afstand / 200mm f4 / 200mm f9 / 144mm f9

2 mtr / <2cm / 3cm / 6cm
    5 mtr / 9cm / 20cm / 39cm
    10 mtr / 37cm / 84cm / 161cm
    20 mtr / 151cm / 340cm / 662cm

Andere instellingen kun je hier vinden:
    http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Succes
    Okay, dan zie ik nu dat op 200mm f4 ik dus nooit alles scherp kan hebben, en ook niet op f9 en op 20 meter. Nog meer dichtdraaien en de IS helpt niet meer. Bedankt om het zo duidelijk uit te leggen!
    ______
    www.vue.photo

Comment

Hoh, eigenlijk is er niks mis met die eerste foto. Ok, de oorring van de dame links 'lijkt' niet scherp te zijn, maar het moet wel lukken zeker dat er één steentje schitterd en dat is juist de doorn in uw oog waarschijnlijk. De foto is scherp genoeg vind ik. Gezichten vol rimpels is verdikke ook niet 'dat' hé.
      En zoals Yourt ook zegt, vergeet de luchtvervuiling niet hé. Ons oog ziet dat niet, een goede lens wel (en vooral een telelens!).
      Ik zou er mij zeker niet ongerust om maken hoor. Bewerk dat eene steentje eens in Photoshop en waarschijnlijk ga je een heel ander resultaat hebben.
      Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        Bij de foto van de kerk van Meneer Peeters zie je toch wel dat je op f4 en zo'n afstand toch wel nog een redelijk beperkte scherptediepte hebt. Ik vermoed dat me dat ook parten speelt op straat, waar je geen secondenlang staat te mikken voor je afdrukt. Ik ga vandaag eens zien wat voor een resultaat ik heb op f8.
        Als ik de foto's van Meneer Peeters zo zie, hoef ik me blijkbaar geen zorgen te maken.
        SP, De geringe scherptediepte is toch eigen aan telelenzen
        En de vervuilde lucht (of zeer lichte nevel) wekt de indruk dat je lens niet scherp is. Met een 400mm zou het nog veeeeel erger zijn.
        Grtz, RF

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik heb deze lens niet,maar...
          De laatste weken wat vogeltjes geschoten met een 300 4 IS.Je weet IS,ok lage sluitersnelheid en ISO want IS compenseert wel wat.Resultaat:triestig kwa scherpte.Vroeger nog rally,motorraces etc geschoten met deze lens:OK.
          Dus 400 5.6,met extender 1.4,hogere iso,sluitersnelheden gerespecteerd etc want geen IS,uit de hand geschoten.Duidelijk meer scherpte.Naar aanleiding van jouw post vandaag 300 4 IS met 2x extender gebruikt,maar met respect voor de gangbare sluitersnelheden bij deze brandpuntafstand en foert IS compensatie.Extender 2x geeft wel kwaliteitsverlies,meer dan 1.4,maar de resultaten zijn zeer behoorlijk wat scherpte betreft, en moeten nauwelijks onderdoen voor de andere combinatie.
          Brandpuntafstand bijna gelijk:560 versus 600 mm.
          Laten wij ons niet teveel in slaap doen door deze alom geprezen IS??.
          Het is handig als je het hebt,maar verwacht er geen wonderen van.
          Wat jouw eerste foto betreft:200 mm op een 350d geeft een tele van 320 mm.Je flitst,maar dat is een invulflits,daar je achtergrond perfect belicht is.Dus bevriezen door de flits is er niet bij.Eigenlijk belicht je met een sluitersnelheid van 1/160 met een tele van 320 mm.Als deze dames wat bewegen,is het normaal dat ze wat onscherp staan.Het enige wat je IS doet
          is je eigen beweging compenseren.Je staat op Av.Ik werk met een tele altijd op Tv,en pas eventueel de Iso aan om meer of minder te kunnen diafragmeren. Zo voorkom je die bewegingsonscherpte,die door je bewegend onderwerp veroorzaakt wordt,en bij deze brandpuntafstanden moet dat niet veel zijn.Bij stilstaand onderwerp is dit een ander verhaal,en kun je waarschijnlijk wel meer rekenen op IS.
          Probeer eens een stilstaand onderwerp met lage sluitersnelheid,vanop statief,of een hogere sluitersnelheid te gebruiken uit de hand,eventueel Iso naar boven,en ik denk dat je beelden wel behoorlijk scherp zullen zijn.
          Reken in ieder geval niet teveel op die 2 of 3 stops winst met IS,want super scherpe beelden zul je er niet mee bekomen.Bruikbare wel.
          En eigenlijk vind ik die dames gezien de exif nog behoorlijk goed.

Comment

Hey Simplephotography,

Heb je al een backfocus test gedaan? Een tijdje geleden had ik ook zo een soort topic geopend omdat ik mijn lens op 4.0 niet scherp vond. Vanaf 5.6 was de lens wel haarscherp. Sommige beweerde dat het logisch was omdat een lens altijd gediafragmeerd moest worden, maar toch vertrouwde ik het niet.

Na een backfocus testchart, bleek ik toch (lichtjes) een afwijking te hebben in mijn focus. Nu deze hersteld is, is deze op 4.0 al haar scherp. Zo scherp dat ik geen verschil zie in scherpte tussen 4.0 en 8.0

De focuschart is hier te downloaden: http://focustestchart.com/chart.html
            Last edited by Aestiva; 12 april 2008, 00:19.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Gesterkt door de hoopvolle berichten hier, dacht ik om toch nog eens de lens aan de tand te voelen, en het is zoals men het hier zegt: een telelens op grote afstand kan nu eenmaal de fysieke wetten niet doorbreken. Op f4 is de scherptediepte nog steeds niet oneindig op pakweg 50 meter, dus kan ik onmogelijk dezelfde overall scherpte hebben als met de breedhoek die ik zo gewoon ben.

Met die wetenschap in het achterhoofd, ben ik vrijdag naar 't park getrokken om toch de performantie van 't beestje eens goed uit te testen, en met voldoening, mag ik wel zeggen. De lens doet precies wat ie moet doen: detail tonen en een heerlijke melkzachte bokeh weergeven op de onderwerpen in het vizier. Een bliksemsnelle AF zorgt ervoor dat het onderwerp scherp in beeld blijft. Het enige probleem was nog de fotograaf, want die is het niet gewoon om vliegende vogels te schieten, en aldus lag de focus op f4 dikwijls nog eens verkeerd, en is de belichting ook niet helemaal wat ie zijn moet, maar toch: de kwaliteit van de lens is duidelijk aantoonbaar hier.

Full size, onbewerkte versies van twee eenden in de vlucht, en eentje van dichtbij, om toch de zachte bokeh en het mooie detail nog eens aan te tonen:

Merci allemaal, ik ben gerustgesteld.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Niks mis mee hoor met je lens!

De foto's zien er echt haar scherp uit.
                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Hmmmmmmm, heerlijk bokeh
                  Met een telelens kunt ge natuurlijk altijd beelden naderbij halen van iets waar je, door omstandigheden, niet van dichterbij kunt fotograferen. Ik noem zomaar iets, een kasteel op een bergtop, maar dan moet je ook de gecompresseerde lucht erbij nemen met de gekende gevolgen vandien. Dus met die drie foto's toon je nu aan waarvoor een telelens eigenlijk bedoeld is.
                  Mooie scherpe foto's met een heerlijk bokeh. Probeer eens de sluitersnelheid iets te verhogen als je meer scherpte wenst.
                  Grtz, RF
                  Last edited by Red Falcon; 14 april 2008, 16:03.

Comment

hier anders een foto van mijn 7-2L 2.8 op 2.8, niet bewerkt, recht uit mijn 10D.
                    scherpte op de stoel. andere stoel staat op 80 cm en de plant op een 5-tal cm van de stoel

Comment

Working...
                    X