Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm nog nodig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 50mm nog nodig?

Hallo iedereen,
    ik ben aan het uitkijken naar lenzen voor een D80, en heb al veel gelezen, maar nog niets beslist.

ik lees goede commentaren van de Tamron 17-50mm 2.8.
    Mijn oog was al eerder gevallen op de Nikkor 50 mm 1.8, en nu vraag ik me af of het nog nuttig is die te kopen als ik toch die vrij goede tamron zou nemen?

greetz,

Sven
    Vriendelijke groeten, Sven
    Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Re: Nikkor 50mm nog nodig?

Ik heb alleen voor de 1.8. Maar ook is het een superlicht geheel, het is ook de enige lens, die ik heb, waarbij de camera met grip rechtop blijft staan.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb de Tamron (zie sig) en heb er onlangs een 50 1.8 D bijgekocht. Dit is, voor zijn prijs, eigenlijk een "no-brainer" lensje : goede aanvulling voor de echt lichtarme situaties, als prime toch wel (zeer) scherp vanaf 2.0, en ander (beter) bokeh.
      Bedenk ook nog dat deze lens potentieel een betere fotograaf van je maakt, omdat je actiever op zoek moet gaan naar goede composities .
      Geen slecht woord overigens over de Tamron hoor, erg tevreden over.
      Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
      And why do we fall, Bruce?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
        Ik heb de Tamron (zie sig) en heb er onlangs een 50 1.8 D bijgekocht. Dit is, voor zijn prijs, eigenlijk een "no-brainer" lensje : goede aanvulling voor de echt lichtarme situaties, als prime toch wel (zeer) scherp vanaf 2.0, en ander (beter) bokeh.
        Bedenk ook nog dat deze lens potentieel een betere fotograaf van je maakt, omdat je actiever op zoek moet gaan naar goede composities .
        Geen slecht woord overigens over de Tamron hoor, erg tevreden over.
        en gebruik je die dan vaak? Is er zo'n verschil tussen 1.8 en 2.8?
        Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svendc Bekijk bericht
          en gebruik je die dan vaak? Is er zo'n verschil tussen 1.8 en 2.8?
          Iets meer als 1 stop, dus geen 1600iso maar slechts 800.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb, naast mijn 18-200VR, de 50mm 1.4 en ben daar bijzonder tevreden over. Als ik een foto wil maken die bijzonder scherp moet zijn, of met een heel kleine DOF neem ik meteen die lens. De 1.4 is wel een stuk duurder dan de 1.8 maar heeft dan wel de grootste opening die je vindt voor een Nikon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GuyVerschuere Bekijk bericht
              Ik heb, naast mijn 18-200VR, de 50mm 1.4 en ben daar bijzonder tevreden over. Als ik een foto wil maken die bijzonder scherp moet zijn, of met een heel kleine DOF neem ik meteen die lens. De 1.4 is wel een stuk duurder dan de 1.8 maar heeft dan wel de grootste opening die je vindt voor een Nikon.
              dat klopt niet
              mits wat zoeken zou je de 50mm 1.2 tweedehands kunnen vinden
              dit is wel een manuele lens
              maar deze heeft dus een grotere opening dan de 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GuyVerschuere Bekijk bericht
                Ik heb, naast mijn 18-200VR, de 50mm 1.4 en ben daar bijzonder tevreden over. Als ik een foto wil maken die bijzonder scherp moet zijn, of met een heel kleine DOF neem ik meteen die lens. De 1.4 is wel een stuk duurder dan de 1.8...
                ...maar een heerlijk scherp lensje en iets beter van bouw en een mooie egale bokeh.
                Heb dezelfde combinatie. De scherpte van een 50mm F 1,4 of F 1,8 in verhouding tot de andere lens is een wereld van verschil. Bovendien is F 2 soms toch handig en laat het je toe bij bijzonder weinig licht laag in de ISO's te blijven.
                Ik gebruik de 50mm bijna altijd voor portretjes, maar voor stillevens, landschappen enz... kan ze evenzeer dienst doen en dan zijn ze "scherp".

Ik ga ook nog beamen wat tevoren gezegd is... "het maakt een betere fotograaf van je". Het is soms zoeken naar de juiste afstand en de compositie omdat je niet kan zoomen. Aanpassen in het begin, maar toch heel plezierig werken. Ik ben zelfs zinnens van nog enkele lichtsterke primes bij te kopen, omdat ik het echt wel prettig werken vindt in omstandigheden, die anders vaak onmogelijk zijn.

Comment

ok, denk dat ik sowieso voor de 50mm ga. voor de rest wacht ik misschien nog even af

Comment

Working...
                  X