Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie wil er de grootste hebben?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie wil er de grootste hebben?

Bij de sterrenwacht bij ons in de buurt, kun je hun lens huren, wel zelf voor vervoer zorgen...................
    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
      Bij de sterrenwacht bij ons in de buurt, kun je hun lens huren, wel zelf voor vervoer zorgen...................
      Daar heb je een watergekoelde sensor voor nodig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
        Daar heb je een watergekoelde sensor voor nodig!
        Dat kan ook met een standaard DSLR, zoals ik al jaren doe... 4000mm brandpunt is wel handig om de maan te fotograferen...
        Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
        http://www.koenvangorp.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kentari Bekijk bericht
          Dat kan ook met een standaard DSLR, zoals ik al jaren doe... 4000mm brandpunt is wel handig om de maan te fotograferen...
          Over welk diafragma spreken we dan, bij benadering?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
            Over welk diafragma spreken we dan, bij benadering?
            In het geval van die kijker een f/10.
            Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kentari Bekijk bericht
              In het geval van die kijker een f/10.
              Ik neem aan dat je dan de kijker bij een sterrewacht bedoelt?

Geen idee hoe dat in zn werk gaat hoor, heb hier alleen eens zitten spelen met 200 en 300mm op de maan.

En heb je daar een speciale adapter voor nodig of iets?

Als je wilt misschien wat uitleg over het hoe en wat, het lijkt mij leuk om dat ook eens te proberen namelijk.

Alvast bedankt.

Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Ook Nikon heeft enkele handige meeneem zoomlensjes in de aanbieding hoor:

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                  Ik neem aan dat je dan de kijker bij een sterrewacht bedoelt?
                  Inderdaad. De kijker waar ik het over heb is de grootste telescoop van Volkssterrenwacht Urania.

De accessoires die je nodig hebt om een DSLR aan een telescoop te hangen hangen een beetje af van het merk. Velen hebben hun eigen systeem, maar er is ook een "universele manier":
                  Elke (amateur) telescoop is voorzien van een vatting om het oculair in te steken. Die hebben een diameter van 1.25" (duim) of 2". De laatste jaren is de 2" versie zowat standaard geworden met een verloopring naar 1.25". Om nu hier nu een DSLR aan te hangen heb je 2 tussenringen nodig: 1 adapter van 2" of 1.25" naar T-draad en dan een T-ring voor je camera. Het is aan te raden om een 2" versie te gebruiken als de telescoop het toelaat aangezien de 1.25" zelfs op een crop camera veel vigneteert.

Let wel op. Niet elke telescoop is bedoelt om er mee te fotograferen. Veel Newton kijkers (een type spiegelkijker) zijn bedoelt om met oculairs te gebruiken maar hebben te weinig focustravel om met de nodige tussenringen ook met een DSLR in focus te komen. Dit heeft zijn technische redenen, waar ik nu even niet dieper op in ga. Bij lenzen en andere types spiegelkijkers (Cassegrain) komt dit bijna niet voor.

Zelf heb ik twee telescopen waar ik mee kan fotograferen:
                  een 80mm f/6.9 refractor (555mm brandpunt) en een 200mm f/4.5 Newton (900mm brandpunt). Op mijn site kun je foto's vinden die hiermee gemaakt zijn. Ik werk echter het meeste met telelenzen, vanwege het feit dat die minder kritisch zijn voor de volgmontering...

mvg,
                  Koen

Comment

Working...
                  X