Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 50 mm 1.8 versus kitlens 18-70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 50 mm 1.8 versus kitlens 18-70

Ik overweeg om een Nikon 50mm 1.8 te kopen.
    Nu is mijn vraag :

Stel dat in met de 50mm 1.8 op diafragma 3.5 trek

en de zelfde foto met de kitlens op 50 mm en ook f 3.5

Wat is dan het verschil

De 50mm 1.8 is zogezegd zeer lichtsterk, maar wanneer ik met beide lenzen op f 3.5 trek is de 50mm 1.8 dat ook nog lichtsterker of maakt dat niets ui ?

dank voor jullie hulp

Re: nikon 50 mm 1.8 versus kitlens 18-70

de 50mm zal op 3.5 veeeeeeel schzerper zijn dan de 18-70 op 3.5
    maar als ze beide op 3.5 staan gaan ze alle twee evenveel licht nodig hebben.
    BVB om met de 18-70 een scherpe foto te hebben ga je naar een f waarde van 6 moeten gaan. terwijl je bij de 50mm al op 3.5 scherpe foto's zou hebben. hij heeft dus minder licht nodig.
    (ik vind de 50mm scherp vanaf een f waarde van 2.2)
    het lichtsterke zit hem in de 1.8 van de 50mm op 1.8 ga je dus een pak minder licht nodig hebben.

Comment

[MOD]
      Even verplaatst naar een gepaster forumdeel

Comment

Vraagje aan de MOD,s

Als U een topic verplaatst

(Verplaatst naar meer passend forumonderdeel)

Kunnen de MOD,s dan AUB er eens bij vermelden naar waar het verplaatste gestuurd wordt

Heb al enkele keren, zoals nu, intresse om een topic verder te volgen, maar kan het niet meer terug vinden

Voor mij lijkt de tread hier wel op zijn plaats, maar ja, zal wel iets over het hoofd zien zekers

Groeten
        Leo

Comment

Het is verplaatst naar objectieven, de plaats dus waar je het nu leest.

Op de plaats waar het stond, is er een link die je naar deze locatie loodst
          Als je een topic wenst te volgen, kan je je erop abonneren, zo kom je ook na een eventuele verplaatsing op de juiste plaats terrecht.

Comment

Bedankt James,

Weeral wat wijzer geworden, omdat er nog geen verdere reacties bij stonden dacht ik dat het naar een ander onderdeel verplaatst was

Mijn excuses
            Groeten Leo

Comment

Ik heb beide lenzen en er is wel degelijk een verschil qua scherpte bij lagere diafragma's. De 18-70 begint pas echt scherp te worden van f/5.6, terwijl de 50mm vanaf f/2.5 echt scherp is.
              Je moet dit lensje zien als een leuke aanvulling, zeker voor zijn prijs.
              D3s - D300+MD-10 - 14-24 - 24-70 - 70-200 VRII - 80-200 - 50 - SB900

Comment

Je moet er wel op letten dat als je een D40 D40x of D60 hebt je geen auto focus hebt met deze lens, dus manueel scherpstellen.
                Je zou dan een AF-S 50 f1.8 moeten hebben die Nikon niet heeft spijtig genoeg.
                Met een ander type toestel zou het wel moeten werken bv D50 D70 D80.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

ik weet een andere vraag ;

maar die 50 mm lens 1.8 op mijn D80, door die cropfactor 1,5

heb ik dan een 75 mm lens eigelijk?

Dan is ie ook goed voor potretfotografie ?
                  of vergis ik me ?

( want wie wil nu foto's van verwrongen gezichten ? mag ik me die 50MM van dichtbij fotograferen, voor goede foto's zonder vervormingen ? )

mercikes
                  Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
                    ik weet een andere vraag ;

maar die 50 mm lens 1.8 op mijn D80, door die cropfactor 1,5

heb ik dan een 75 mm lens eigelijk?

Dan is ie ook goed voor potretfotografie ?
                    of vergis ik me ?

( want wie wil nu foto's van verwrongen gezichten ? mag ik me die 50MM van dichtbij fotograferen, voor goede foto's zonder vervormingen ? )

mercikes
                    Je lens blijft een 50mm
                    maar doordat je sensor kleiner is word maar een deel van het hele beeld gebruikt.
                    Hetgeen wat je ziet komt overeen met een 75mm lens op een full frame body.
                    De rest blijft puur afhankelijk van het objectief.

Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Dus , voor geen vervormingen te hebben van gezichten en mensen (potret ) , beter dit lens niet gebruiken ?

Of, toch gebruiken en minimum 2 meter afstand houden voor vervormingen te voorkomen ?

thx,

Valentino

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                      Je lens blijft een 50mm
                      maar doordat je sensor kleiner is word maar een deel van het hele beeld gebruikt.
                      Hetgeen wat je ziet komt overeen met een 75mm lens op een full frame body.
                      De rest blijft puur afhankelijk van het objectief.

Greetz rich
                      Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door weemaes Bekijk bericht
                        Ik overweeg om een Nikon 50mm 1.8 te kopen.
                        Nu is mijn vraag :

Stel dat in met de 50mm 1.8 op diafragma 3.5 trek

en de zelfde foto met de kitlens op 50 mm en ook f 3.5

Wat is dan het verschil

De 50mm 1.8 is zogezegd zeer lichtsterk, maar wanneer ik met beide lenzen op f 3.5 trek is de 50mm 1.8 dat ook nog lichtsterker of maakt dat niets ui ?

dank voor jullie hulp
                        Ik heb ondertussen de 50mm 1.8 gekocht
                        Ik kon het niet laten na de vele positieve reakties over dit lensje gelezen te hebben.
                        Het is weldegelijk een super scherp lensje, vooral bij f2

Wie mij tips kan geven om deze lens maximaal te benutten , die is op voorhand bedankt ! ! !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door weemaes Bekijk bericht
                          Wie mij tips kan geven om deze lens maximaal te benutten , die is op voorhand bedankt ! ! !
                          Maximaal gebruiken
                          Het gaat je niet beklagen.

Eventueel omgekeerd op je body of op een een tele voor macro werk.

Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst

Dus , voor geen vervormingen te hebben van gezichten en mensen (potret ) , beter dit lens niet gebruiken ?

Of, toch gebruiken en minimum 2 meter afstand houden voor vervormingen te voorkomen ?

thx,

Valentino
                          Gebruik m maar hoor, de vervorming is minimaal.
                          En bijna elke vervorming van eender welke lens is door juist gebruik tot een minimum te bepreken.
                          Kijk voor vervorming van een lens eens op photozone.de

Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Working...
                          X