Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Als het gaat om uitproberen kun je veel gezelliger iets afspreken met een mede bd-er.
Gaat het je om een specifieke lens? Dan krijg je hier vast reacties.
Het is natuurlijk iets anders als je er zwaar werk mee gaat doen...
Heb pas van iemand hier op het forum een 20D gekocht met kitlens 18-55 op f3.5-5.6.
Dat is een gigantisch verschil in positieve richting met mijn Powershot S2 op alle vlakken. Het enige nadeel is natuurlijk dat ik het 12X optische zoombereik "kwijt" ben.
Dus aan vervanging van lenzen ben ik nu niet toe, wel aan uitbreiding.
Nu bestaat er een uitgebreid aanbod aan budgetlenzen, waar op het forum soms vrij negatief over gesproken wordt. Mijn centrale vraag is nu of die lenzen dan echt zo inferieur zijn, gelet op wat ik ermee wil doen...:
- vooral gelegenheden : feestjes, optredens van de kinderen, eens een evenement, tentoonstelling, ...(geen sport, geen studiowerk, geen natuur)
- op reis : vooral steden en architectuur. Bij dit laatste is het probleem meestal dat men voldoende groothoek moet hebben voor overzichtsopnames en voldoende tele voor details. Met mijn S2 had/heb ik beide, weliswaar met de nodige vervormingen.
Daarom : gelet op het feit dat ik meestal fotografeer in vrij gunstige lichtomstandigheden, ben ik er niet van overtuigd dat ik naar f2.8 lenzen moet gaan.
En dat is nou net wat ik eens zou willen proberen : een budgetlens voor enkele dagen en daar heel gericht mee werken en bekijken. Als zou blijken dat zo'n sigma of tamron of goedkopere canon ook voor mij echt tegenvalt, dan geef ik daar geen geld aan uit en spaar ik liever voor wat beters. Als echter blijkt dat de budgetlens voor mijn doelstellingen en ambities voldoet, geef ik liever geen geld uit aan echt dure lenzen.
Nog dit : ik ben niet iemand die urenlang nabewerkt, noch bekijk ik 100% of 200% crops om de scherpte te controleren : mijn maximale afdrukformaat (en dat is echt al hééééél uitzonderlijk) is A4.
Dus misschien een oproep : wie een goedkope zoomlens (200 of 300mm) zitten heeft, woont in het Brugse en me die lens eens wil laten proberen, mag me gerust contacteren ...Mijn strafblad is blanco .
Comment