Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje over 50 1.8f

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje over 50 1.8f

ik was aan het denken om dit lensje bij te kopen aangezien zijn lage prijs en zijn 1.8f ...

maar aangezien ik nog een beginner ben vraag ik me een paar dingen af:

- is deze lens ook nuttig voor iets anders dan portretten?
    - met deze lens werkt de A(perture) mode op je camera niet neem ik aan aangezien hij een vaste f-waarde heeft? dan kan je alleen met de sluitertijd spelen ofwat? en hoe zit het dan met dof etc ?

(waarschijnlijk is de tweede vraag een hele domme, maar iedereen moet het ergens leren he)
    500px

Re: vraagje over 50 1.8f

Hallo,

De lens werkt volledig automatisch op een D70s (op een D40/60 moet men handmatig scherp stellen, omdat deze lens geen ingebouwde motor heeft) : ze heeft geen vast diafragma, zodat je toch de A-stand volledig kunt gebruiken.
    Verder zijn dit zalige lenzen voor lichtgevoelige omstandigheden : 's avonds, concerten,....

Comment

- deze lens is voor héél veel doeleinden bruikbaar!
      - de f1.8 slaat op de grootste opnening, dus f-waardes gaan vanaf 1.8 tot 22.
      - 't is een héél goeie lens, zelfs voor het weinige geld. ('k heb er zelf wel geen )

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

de f1.8 duid aan dat zijn grootste opening op f1.8 is,heel lichtsterk dus.Maar je kan wel van f1.8 tot f22 gaan hoor.Voor de rest ik bezit er eentje,echt een leuke lens voor zijn prijs,ik gebruik deze wel eens voor interieur zaken.Hij is in ieder geval stukken scherper dan de kitlens.Hij maakt wel wat lawaai bij het scherpstellen,maar voor die prijs mag je eigenlijk niet klagen om zo een lichtsterke en scherpe lens te hebben.
        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

prijs kwaliteit is die de BESTE lens die je ooit gaat kopen.

alle standen werken op je cam hoor.
          hij doet alles wat hij met je andere lenzen deed. maar altijd aan 50 mm hé.
          eigenlijk vind ik dit een lens waar iedere beginnen zou moeten mee starten, zo'n 50 mm leert u nekeer mooie kaderages te maken. zonder altijd aan die zoom te trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
            prijs kwaliteit is die de BESTE lens die je ooit gaat kopen.
            Ik heb altijd een probleem met prijs/kwaliteit. Er zit niets objectiefs aan prijs/kwaliteit namelijk: prijs is al helemaal niet objectief en kwaliteit in dit geval een beetje minder dan de 50mm@1.4.
            Nu is de vraag of het prijsverschil het kwaliteitsverschil 'goed maakt'. Voor mij persoonlijk wel want per foto zal die lens me uiteindelijk niet veel kosten, ddie zal jaren meegaan. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand de 1.8 versie koopt. Die zal echter nooit op 1.4 kunnen fotograferen.
            Voor mij is de 50@1.4 de beste Nikkor 50mm.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
              Ik heb altijd een probleem met prijs/kwaliteit. Er zit niets objectiefs aan prijs/kwaliteit namelijk: prijs is al helemaal niet objectief en kwaliteit in dit geval een beetje minder dan de 50mm@1.4.
              Nu is de vraag of het prijsverschil het kwaliteitsverschil 'goed maakt'. Voor mij persoonlijk wel want per foto zal die lens me uiteindelijk niet veel kosten, ddie zal jaren meegaan. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat iemand de 1.8 versie koopt. Die zal echter nooit op 1.4 kunnen fotograferen.
              Voor mij is de 50@1.4 de beste Nikkor 50mm.

Karel
              Kom je strax weer met je Photozone verhaaltje ?
              Reageer eerst HIER even in als je wilt, ipv hier dezelfde onwaarheden te gaan verkondigen.

@TS
              50mm 1.8 gewoon kopen hoor.
              Is een prachtlens, en beter dan de 1.4 versie.
              Kijk hier maar eens, gaat over dezelfde lens.

Greetz rich
              Last edited by DrJeckyll; 4 april 2008, 13:43.
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                Kom je strax weer met je Photozone verhaaltje ?
                Reageer eerst HIER even in als je wilt, ipv hier dezelfde onwaarheden te gaan verkondigen.

@TS
                50mm 1.8 gewoon kopen hoor.
                Is een prachtlens, en beter dan de 1.4 versie.
                Kijk hier maar eens, gaat over dezelfde lens.

Greetz rich
                Tja, jij bent het die het woord onwaarheid in je mond neemt, ik niet. Jouw mening is subjectief, dat wel.

Hier een mooi vergelijk tussen een snelle 50mm lens (1.4) en een minder snelle (1.8).
                Ik heb de 1.4 na ook de 1.8 bekeken te hebben, spreek dus uit ervaring.
                Nikkon maakt op dit moment niet sneller....

Karel

Comment

ik vind de 85mm TE veel tele om veel mee te kunnen doen. Is mss goed om straatportretten te maken, maar als je de mensen al goed kent dan moet je niet 100m verder gaan staan om ze met kop en schouders erop te krijgen met die 50mm..Dan krijg je ze al met hun halve lijf erop

Het geluid en het gejaag van die 50mm 1.8 doet me denken aan zo'n autootje met afstandsbediening van 20 jaar geleden. AF zit er bij soms redelijk langs (kasten op de achtergrond scherp en de mens ervoor niet.. maar het voordeel is dat er tenmisnte IETS scherp is he)
                  Tis ook een hele kleine lens die weinig kost dus je kan hem overal meenemen zonder schrik te hebben dat je iets duurs kapot gaat doen.
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Tja, jij bent het die het woord onwaarheid in je mond neemt, ik niet. Jouw mening is subjectief, dat wel.

Dat "onwaarheid" was hetgene van dat vorige topic, de MTF grafieken laten duidelijk zien dat het aangehaalde scherpte vergelijk niet opging en recht tegenover jou conclusie stond.
                    De conclusie die je hier weer door laat schemeren:
                    en kwaliteit in dit geval een beetje minder dan de 50mm@1.4
                    Waar ik steeds uitga van fotografische kwaliteit.

Dan word het tegendeel aangesproken via dezelfde site, ( ik neem aan dat je photozone als goed beschouwd anders zou je daar niet van citeren ) en hoor je niks meer.

Dan hier met een ander testvergelijk ( een labtest van photozone onder identieke omstandigheden heeft voor mij meer waarde dan een buitentest overgens ) aankomen om dat de vorige niet het effect had wat je wilde door maar een klein gedeelte te kopieren doet mij vermoeden dat je je gelijk wilt halen, hoe dan ook.

Ik ben er klaar mee want heb mijn conclusie wel getrokken.
                    Als ik het verschil zie tussen mijn 50mm 1.8 en die foto's op jouw laatst aangehaalde vergelijkingspagina dan kan ik maar 3 dingen zeggen.
                    1 of hij heeft een bagger exemplaar.
                    2 of hij kan niet fotograferen.
                    3 of hij wil opzettelijk de 1.4 versie beter uit laten komen.

Want mijn 50mm 1.8 is wel op 1.8 scherp.
                    Graag hoor ik resultaten van mede 50mm 1.8 en 1.4 gebruikers over het vergelijk.

Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                      Dan word het tegendeel aangesproken via dezelfde site, ( ik neem aan dat je photozone als goed beschouwd anders zou je daar niet van citeren ) en hoor je niks meer.

Dan hier met een ander testvergelijk ( een labtest van photozone onder identieke omstandigheden heeft voor mij meer waarde dan een buitentest overgens ) aankomen om dat de vorige niet het effect had wat je wilde door maar een klein gedeelte te kopieren doet mij vermoeden dat je je gelijk wilt halen, hoe dan ook.

Ik ben er klaar mee want heb mijn conclusie wel getrokken.
                      Als ik het verschil zie tussen mijn 50mm 1.8 en die foto's op jouw laatst aangehaalde vergelijkingspagina dan kan ik maar 3 dingen zeggen.
                      1 of hij heeft een bagger exemplaar.
                      2 of hij kan niet fotograferen.
                      3 of hij wil opzettelijk de 1.4 versie beter uit laten komen.

Want mijn 50mm 1.8 is wel op 1.8 scherp.
                      Graag hoor ik resultaten van mede 50mm 1.8 en 1.4 gebruikers over het vergelijk.

Greetz rich
                      Och, ik heb er zoveel voorbeelden van: de 1.4 is nooit slechter dan de 1.8 maar wel sneller. (die MTFs van photozone waren niet op dezelfde f/.., dus..??, als dat alles is waar je naar kijkt )

Karel

This (1.4) is a great lens. It's one of the sharpest and fastest lenses made by Nikon, and it's reasonably priced.

If you want an ultra-sharp, ultra-portable lens for use in daylight and are on a budget, the 50mm f/1.8 AF-D has the same image quality when stopped down an extra stop. Unlike the 85mm f/1.8 vs. f/1.4 question (where the f/1.4 costs three times as much and is made three times as solidly) I see no such difference in these 50mm lenses.

If you want to shoot in available light on a $5,000 camera, of course get this f/1.4 version.

Comment

Ik gebruik tot volle tevredenheid de 50mm 1.8. Voor het prijsverschil met de 1.4 heb ik me een externe flash gekocht - het verschil tussen 1.8 en 1.4 is het prijsverschil voor mij niet waard.

Qua scherpte: voor mij, in real life use, is ze meer dan scherp genoeg...

Comment

Ik heb de 1.4 na ook de 1.8 bekeken te hebben, spreek dus uit ervaring.
                          Nikkon maakt op dit moment niet sneller....
                          ik heb beide gehad en heb de 1.4 weer verkocht.
                          ik vind de 1.4 softer dan de 1.8. (maar scherpte is niet alles.) (er zouden wel 2 versies bestaan japans -- chinees)
                          en voor die 0.4 f waarde verschil vind ik zijn meerprijs het niet waard.

maar laten we ophouden met lullen en de starter niet op het verkeerde pad brengen.

matty je gaat zeker kunnen genieten van de 1.8. hij maakt zeker mooie foto's
                          zeker zo goed als de 1.4

ik ben van 1.8 naar 1.4 gegaan maar ik was niet onder de indruk. die 200 euro investeer je volgens mij veel beter in een andere lens.

een slechte fotograaf zal geen beter foto's maken omdat hij de 1.4 versie heeft hoor. echt niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                            matty je gaat zeker kunnen genieten van de 1.8. hij maakt zeker mooie foto's
                            zeker zo goed als de 1.4

een slechte fotograaf zal geen beter foto's maken omdat hij de 1.4 versie heeft hoor. echt niet.

Ok, maar niet op 1.4. Dat is wel een verschil. Daar ging het me ff om.

Ik zeg niet dat Maty een slecht fotograaf is (jij wel). Juist daarom. 1.4 is niet gemakkelijk en zeker een 'probleem' voor velen, maar dat ligt niet aan de lens.
                            Voor mij een echt leuk lensje en niet duur voor een 1.4.

Karel

Comment

If you want an ultra-sharp, ultra-portable lens for use in daylight and are on a budget, the 50mm f/1.8 AF-D has the same image quality when stopped down an extra stop. Unlike the 85mm f/1.8 vs. f/1.4 question (where the f/1.4 costs three times as much and is made three times as solidly) I see no such difference in these 50mm lenses.

If you want to shoot in available light on a $5,000 camera, of course get this f/1.4 version.

Peekaa heb jij je eigen tekst al eens goed gelezen?!
                              Je beweert hier hoger dat de 1.4 sneller en scherper is, terwijl je dan zelf een tekst van Ken Rockwell kopieert waarin duidelijk staat dat beide lensen DEZELFDE QUALITEIT hebben alleen 1 STOP verschil in licht opbrengst

Je bent dus inderdaad maar uit je broek aan het kletsen.

Ik heb beide lensen gehad en het geld dat die 1.4 meer kost is het die lens echt niet waard voor die 1 stop, zeker niet met de huideige camera's en hun ISO waarden. Als bezitter van beide lensen, kan ik met recht en rede spreken ga voor de 1.8, en steek je geld van die 1 stop verschil in iets anders nuttig.

PS wat betreft je vorige topic sloeg je de bal ook al compleet mis, en moet ik DrJeckyll volledig gelijk geven

Greetz
                              Sergio
                              www.sergioprodi.com
                              Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

Comment

Working...
                              X