Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Oorspronkelijk geplaatst door henri-aaltenBekijk bericht
Ik heb begrepen, dat Nikon verschillende vattingen gebruikt.
Ook opjectieven met eem motor voor de zoem, enz,
Welke zijn het type?
Nikon gebruikt al zo'n 25 jaar dezelfde vatting.
"Zoemmotor"(AFS voor Nikon, HSM voor Sigma,...) is voor de D80 niet nodig. Is wel nuttig indien snelle AF gewenst is(bv voor sport)
Hubert
Hubert
Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.
alle nieuwe (en zelfs de zeer oude) nikon objectieven zullen op je D80 passen
Een motor voor de zoom is er ook al niet. wat wel bestaat zijn objectieven met een eigen interne motor voor de AUTOFOCUS. Bij nikon worden die herkend door de aanduiding AF-S
nikon heeft monenteel maar 1 vatting hoor
sommige lenzen hebben een motor in de lens andere niet. maar altijd bruikbaar.
en enkel van toepassing op de D40 60 40x (omdat die zelf geen motor hebben en je dus een motor in de lens moet hebben om automatich scherp te stellen.)
sigma, tamron,...... kunnen ook op een nikon gezet worden maar dan moet je een nikon vatting hebben op die lens.
je kan dezefde type lens ook op een canon zetten maar dan met een canon vatting.
AFS is altijd beter denk ik de AF zal hier sneller zijn
sommige lenzen hebben gewoon geen S
bvb de 50mm af-d hier gaat jou d80 voor de autofocus zorgen.
als je een d40 zou hebben dan heb je geen AF en moet je manueel scherpstellen
Dus ik kan alle type opjectieven met Nikon vatting gebruiken.
Met motor in de lenz is AF-S
Zonder Motor is de lenz AF-D
die met de AF-S zijn deze op mijn camera de D80, dan nog sneller dan de die ik nu gebruik, auotfocus
zoomen doe je zelf, door aan je lens te draaien/schuiven => daar is geen motor voor
het beeld in focus brengen gebeurt wel automatisch, heeft dus wel een motor, en verloopt met een lens met interne motor (AF-S, HSM, ...) blijkbaar sneller dan met een lens zonder interne motor (AF-D lens)
In dat laatste geval wordt de motor in het fototoestel zelf gebruikt om je beeld te focussen (mogelijkheid bestaat niet op D40(x) en D60)
Dus De AF-S heeft een zoommotor.
En de AF-D niet.
Focusmotor, niet zoommoter. Focus = scherpstellen.
dus als ik een AF-S opjectief gebruik kan dat ook ?? is dit sneller in scherp stellen met mijn Nikon D80, of is dat overbodig.
Ja, dan kan. Het is sneller en stiller. Overbodig is het zeker niet, of het ook echt noodzakelijk is hangt van je persoonlijke wensen af. Voor sportfotografie is het niet overbodig.
Comment