Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret obectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portret obectief

Goedemiddag,

Ik ben een beginnend hobby fotograaf en wil mij gaan toeleggen op portretfotografie.
    Ik heb een Nikon D80 en nu wil ik een objectief kopen die wat meer licht opbrengst heeft, en heb de volgende op het oog. Nikon AF 50mm F1.4 D en de Nikon AF 50mm F1.8 D is er iemand die mij kan adviseren op objectief gebied. of een ander alternatief kan geven.

alvast bedankt.
    Last edited by Anaconda; 30 maart 2008, 16:48. Reden: onderwerp niet voledig

Re: Portret obectief

85mm f/1.8
    zo kan je je object beter "isoleren".

mijn mening
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Comment

Bedankt voor het advies Lieven0303 maar ik wil advies hebben voor wat ik op een D80 moet zetten, en wat een goede lens is deze 2 heb ik op het oog. Nikon AF 50mm F1.4 D en de Nikon AF 50mm F1.8 D
      ofzijn er soortgelijke oblectieven voor de D80.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anaconda Bekijk bericht
        Bedankt voor het advies Lieven0303 maar ik wil advies hebben voor wat ik op een D80 moet zetten, en wat een goede lens is deze 2 heb ik op het oog. Nikon AF 50mm F1.4 D en de Nikon AF 50mm F1.8 D
        ofzijn er soortgelijke oblectieven voor de D80.
        85mm past gewoon hoor en is subliem.

Maar uit jou keuze de 50 1.8
        De 1.4 is veel geld extra voor nog geen stop.
        En aangezien je voor portret toch dicht gaat schroeven naar 5.6 ofzo zie ik het nut er niet van in.
        1.4 levert te weinig scherptediepte op om er een normaal portret mee te pakken.

Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

'k Zou toch kiezen voor een zo groot mogelijk diafragma...

Ga voor de f1.4, die zal optisch ook een pak beter presteren dan de f1.8 bij dezelfde dafragmawaarden.

Je zal zien als je de f1.8 hebt gekocht ga je zowiezo benieuwd zijn naar hoe de f1.4 presteert.

Hoewel de 85mm zoals hierboven reeds gezegd nog beter is voor portretwerk.
          CANON Inc. Made In Japan

Comment

men heeft mij verteld dat 70mm toch wel het minimum is, om vervorming te voorkomen. Nadeel is natuurlijk dat je weer wat verder van je onderwerp staan (een persoon van kop tot teen geeft je al snel 5m afstand). ik heb vandaag de sigma 70mm 2.8 binnengekregen, voor 300 euro aangeschaft, nieuw voor mijn D80. Resultaten zullen snel volgen hoop ik :-)
            Nikon D80 - 70mm sigma + 18-200 nikkor | Foto

Comment

ik ken de 1.4 en de 1.8 50mm

ik vond de 1.8 veel beter. zeker als je zijn prijs bekijkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                ik ken de 1.4 en de 1.8 50mm

ik vond de 1.8 veel beter. zeker als je zijn prijs bekijkt.
                Maar de 1.4 is scherp op 1.8, de 1.8 niet.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                  Dan heb je wss een slechte versie gehad, de mijne is nl wel scherp op 1.8

Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                    Dan heb je wss een slechte versie gehad, de mijne is nl wel scherp op 1.8

Greetz rich
                    X-check met Photozone:

Verdict
                    The Nikkor AF 50mm f/1.8 D is a low profile lens with less sex-appeal than the big glass but it is an interesting lens nonetheless. At wide-open aperture it is a little soft at the image borders and the contrast level is a little on the low side. However, at medium aperture settings the resolution figures are exceptionally high and surely a benchmark to beat. Distortions are negligible and vignetting is very well controlled. The build quality of the lens is very decent and the AF performance leaves nothing to be desired.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                      X-check met Photozone:

Verdict
                      The Nikkor AF 50mm f/1.8 D is a low profile lens with less sex-appeal than the big glass but it is an interesting lens nonetheless. At wide-open aperture it is a little soft at the image borders and the contrast level is a little on the low side. However, at medium aperture settings the resolution figures are exceptionally high and surely a benchmark to beat. Distortions are negligible and vignetting is very well controlled. The build quality of the lens is very decent and the AF performance leaves nothing to be desired.
                      Ipv een quote te plaatsen en niet het hele artikel breng je verkeerde verklaringen naar voor.

Om even photozone te gebruiken zoals jij zie ik dat de 1.4 versie op F2 in het midden nog niet de scherpte haalt van de 1.8 versie op F1.8

1.4 versie
                      1.8 versie

Kijk even bij de MTF grafiek.

Aangezien het hier een D80 betreft gaat het over het centrum en doet de border minder mee.

Oftewel je stelling dat:
                      Klopt niet of je had moeten vermelden dat de border performance voor jou zwaarder telt.

Maar mocht dit zwaar tellen dan snap ik nog de 1.4 versie niet want daar is op 1.4 de border performance teleurstellend.

Hiermee blijf ik bij mijn standpunt dat de 1.8 een betere investering en lens is, of je moet de 1.4 nodig hebben voor lowlight wat hier niet van toepassing is.

Greetz rich

Comment

Hiermee blijf ik bij mijn standpunt dat de 1.8 een betere investering en lens is, of je moet de 1.4 nodig hebben voor lowlight wat hier niet van toepassing is.

Greetz rich
                        vind ik dus ook.
                        de 1.4 is in mijn ogen zijn geld niet waard.

Comment

85mm past gewoon hoor en is subliem.

Maar uit jou keuze de 50 1.8
                          De 1.4 is veel geld extra voor nog geen stop.
                          En aangezien je voor portret toch dicht gaat schroeven naar 5.6 ofzo zie ik het nut er niet van in.
                          1.4 levert te weinig scherptediepte op om er een normaal portret mee te pakken.

Greetz rich
                          Op cropped (x1.5 bij Nikon) is die 50 ideaal voor portret kop-en-schouders, wat de meerderheid van de portretten ook zijn.
                          Is de 1.4 niet steviger gebouwd? En dat derde van een stop, tja dat geeft je inderdaad een kleinere dof. Ga/wil/kan je die gebruiken? Zo ja, doen!
                          Bij 5.6 is idd alles scherp, maar dan mis je de artistieke flou ...
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                            Op cropped (x1.5 bij Nikon) is die 50 ideaal voor portret kop-en-schouders, wat de meerderheid van de portretten ook zijn.
                            Is de 1.4 niet steviger gebouwd? En dat derde van een stop, tja dat geeft je inderdaad een kleinere dof. Ga/wil/kan je die gebruiken? Zo ja, doen!
                            Bij 5.6 is idd alles scherp, maar dan mis je de artistieke flou ...
                            Als je een portret van hoofd en schouders neemt, is de DOF niet merkbaar kleiner, en bovendien wil je niet alleen de ogen scherp en de neus niet, maar wel het hele koppie, en dan heb je zeker 5.6 nodig. Met andere woorden: de 1.4 is te duur voor deze toepassing.
                            Bovendien geeft een stevigere bouw geen mooier beeld.
                            Ik zou van mijn leven geen 1.4 kopen, want die is zijn geld absoluut niet waard. de 1.2 is wat anders. Die heeft een merkelijk mooiere bokeh, maar dan nog... vind ik persoonlijk de meerprijs absoluut niet te verantwoorden.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Working...
                            X