Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke lens nodig of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtsterke lens nodig of niet?

Hey,

Als beginner hou ik me vooral bezig met reisfotografie, landschappen, natuur en wat portret foto's.
    Ben zelf ook liefhebber van concerten en wil dit misschien naar de toekomst ook meer doen.

Mijn vraag: naar welke lichtstrekte moet ik vooral uitkijken bij de aanschaf van een objectief? Volstaat f4 - 5.6 voor deze doeleinden? Voor concerten veronderstel ik dat een lichtsterkere nodig zal zijn maar hoever moet je hierin gaan?

Prijs moet schappelijk blijven. Belangrijkste wat ik wil weten is hoever je moet gaan met de lichtstrekte.

Camera is Canon 400D.

thx!

Re: Lichtsterke lens nodig of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door forfunneke Bekijk bericht
    Hey,

Als beginner hou ik me vooral bezig met reisfotografie, landschappen, natuur en wat portret foto's.
    Ben zelf ook liefhebber van concerten en wil dit misschien naar de toekomst ook meer doen.

Mijn vraag: naar welke lichtstrekte moet ik vooral uitkijken bij de aanschaf van een objectief? Volstaat f4 - 5.6 voor deze doeleinden? Voor concerten veronderstel ik dat een lichtsterkere nodig zal zijn maar hoever moet je hierin gaan?

Prijs moet schappelijk blijven. Belangrijkste wat ik wil weten is hoever je moet gaan met de lichtstrekte.

Camera is Canon 400D.

thx!
    Voor landschappen en ook eventueel voor potretten kun je statief gebruiken.
    Voor reisfotografie iets minder, dus zul je naar zonnige oorden moeten trekken en eventueel een statief meenemen in die duistere kathedraal.

En natuurfoto's zijn een ruim begrip, dus moeilijk over te oordelen.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
      Voor landschappen en ook eventueel voor potretten kun je statief gebruiken.
      Voor reisfotografie iets minder, dus zul je naar zonnige oorden moeten trekken en eventueel een statief meenemen in die duistere kathedraal.

En natuurfoto's zijn een ruim begrip, dus moeilijk over te oordelen.
      voor concerten zul je best lenzen "aanspreken" die op volle opening tot 2.8 gaan. voor landschappen is dat minder belangrijk, daar hou je je diafragma zo klein mogelijk (lees hogere waarde)

of een toestel hebben die hogere ISO's aankan, zodat je een vluggere sluiterbeweging hebt en daardoor de nodige scherpte..
      Canon heeft een goede reputatie op vlak van ruis...(kan niet van meespreken)
      Photography helps people to see
      -Berenice Abbott-
      BD1050BE

Comment

4-5.6 volstaat voor landschappen en zeker ook voor portretten, waar je toch 5.6 gebruikt om het hele koppie scherp te hebben. Voor vakantiefoto's volstaat het ook wel eigenlijk. Kwestie is meer dat die diafragmagetallen meestal betekenen dat je met een kwalitatief minder goeie lens zit. Voor landschappen weer geen probleem, want als je de lens tot pakweg f9 dichtdraait, zijn de resultaten best OK. Voor portretten is het voor mij persoonlijk niet aanvaardbaar, maar misschien voor jou wel.

voor concerten is het een ander verhaal. Daar heb je echt goeie lenzen voor nodig om tot acceptabele resultaten te komen. 2.8 over de hele brandpuntslengte is best, maar ik haal prima resultaten met f4 ook. je spreekt dan wel over lenzen van 1.000 € en meer.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door forfunneke Bekijk bericht

Camera is Canon 400D.

thx!
          Met een lens van f2.8 kan je al heel veel.
          Teveel lichtsterkte heb je maar in zeer uitzonderlijke omstandigheden, en dan kunt ge u behelpen met een grijsfilter.
          Te weinig lichtsterkte daarentegen komt veel vaker voor en dan moet je ofwel passen of een zware flits bij je hebben.
          Je kunt natuurlijk ook de ISO waarden verhogen maar dit vind ik niet altijd een goed alternatief aangezien de korrel dan groter wordt.
          Lenzen met een vast brandpunt zijn te krijgen tussen € 90,00 en € 300,00.
          Lichtsterke zoomlenzen kosten al snel € 1.000,00 en meer.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik stel twee lenzen voor, die zeker binnen budget kunnen vallen, en welke je voor alle drie de doeleinden goed kunt gebruiken, en als aanvulling op een kitlens:

EF 50mm f/1,8 (rond de € 100,-)
            EF 85mm f/1,8 (rond de € 350,-)

Eventueel kun je voor een EF 50mm f1,4 gaan.

Met een 1,6crop zijn dit ideale portretlenzen die tevens voldoende DOF capaciteiten hebben om je model uit de omgeving te isoleren.
            Voor concerten heb je ook prima brandpunten ter beschikking, en een perfecte lichtsterkte. Beter kun je het niet wensen.
            De lenzen zijn klein, licht maar goed. Ideaal voor vakanties en landschapjes. Met een kitlens kun je het groothoek gedeeltje opvangen (17mm).

Zoomobjectieven zijn op het eerste oog gemakkelijker (meerdere brandpunten in een lens) maar ze zijn lichtzwak - zeker voor concerten. Je mist ook de DOF capaciteit van een grote lensopening. Als je dan toch lichtsterk en zoom objectieven wilt hebben, kom je niet verder dan f/2,8 met het bijbehorende meerbedrag. Die prijzen zijn niet schappelijk meer.
            meer over mijn fotografie is te vinden op
            http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
              Ik stel twee lenzen voor, die zeker binnen budget kunnen vallen, en welke je voor alle drie de doeleinden goed kunt gebruiken, en als aanvulling op een kitlens:

EF 50mm f/1,8 (rond de € 100,-)
              EF 85mm f/1,8 (rond de € 350,-)

Eventueel kun je voor een EF 50mm f1,4 gaan.

Met een 1,6crop zijn dit ideale portretlenzen die tevens voldoende DOF capaciteiten hebben om je model uit de omgeving te isoleren.
              Voor concerten heb je ook prima brandpunten ter beschikking, en een perfecte lichtsterkte. Beter kun je het niet wensen.
              De lenzen zijn klein, licht maar goed. Ideaal voor vakanties en landschapjes. Met een kitlens kun je het groothoek gedeeltje opvangen (17mm).

Zoomobjectieven zijn op het eerste oog gemakkelijker (meerdere brandpunten in een lens) maar ze zijn lichtzwak - zeker voor concerten. Je mist ook de DOF capaciteit van een grote lensopening. Als je dan toch lichtsterk en zoom objectieven wilt hebben, kom je niet verder dan f/2,8 met het bijbehorende meerbedrag. Die prijzen zijn niet schappelijk meer.
              Ja, niet op die manier aan gedacht, maar da's inderdaad een heel goed alternatief.
              ______
              www.vue.photo

Comment

f/2.8 is niet echt lichtsterk... 2 stops beter dan de niet lichtsterke lenzen (f/5.6) en 2 stops slechter dan de echt lichtsterke lenzen (f/1.4).
                Voor concerten zou ik ook voor een 50/1.4 of 50/1.8 gaan! Of een 85mm als het wat meer mag kosten. Zowiezo heb je dan ook een mooie portretlens .
                Kris

Comment

Working...
                X