Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft een D3 of D300 om 24-70 f/2.8 te vergelijken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie heeft een D3 of D300 om 24-70 f/2.8 te vergelijken

Naar aanleiding van een vorige "draad" i.v.m. front- en back-focus van een aantal AF-S 24-70 f/2.8 objectieven, heb ik ook even getest. Uit de resultaten blijkt dat ik om bij volle opening het scherpste resultaat te bekomen mijn AF-Fine Tuning voor de 24-70 op +20 moet instellen.

Ik had graag eens, met een D3 en/of D300 eigenaar of met een 24-70 bezitter, afgesproken (omstreken Lier - Mechelen - Herentals) om samen verschillende en verscheidene combinaties uit te proberen. Naar het einde van deze week, krijg ik ook de AF-S 14-24 f/2.8 in mijn bezit. Zou wel leuk zijn om het verschil 14 mm op D300 en D3 te "ontdekken"

Iemand interesse ?
    PM of via email

Bij voorbaat dank
    hendrik
    Last edited by hbervoets; 26 maart 2008, 02:20.
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Re: Wie heeft een D3 of D300 om 24-70 f/2.8 te vergelijken

- mijn vorige lens was helemaal kaduul.
    - mijn vervanger is veel beter maar heeft +5 nodig voor optimale scherpte op 24mm. Op 50 -70mm is was al OK zonder AF-tuning maar +5 is beter
    - ik heb maandag een 24-70 getest van een vriend en die was prima zonder AF-tuning.

Deze resultaten waren hetzelfde op de D300 als op de D3.

Als je met AF-tuning speelt, moet je bij elke aanpassing de lens volledig uit focus draaien, zodat de camera verplicht is om een nieuwe AF uit te voeren. Als je dit niet doet, loop je het risico dat camera de vorige AF-lock behoudt.

Dus als jouw lens +20 nodig heeft, dan zou ik ze terug naar de winkel doen.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Bedankt JePe,

moet je bij elke aanpassing de lens volledig uit focus draaien
      Ik ga de testjes nog eens overdoen, als ze hetzelfde blijven ga ik naar de verkoper. Benieuwd hoe ze daar reageren ?
      Heb jij een nieuwe gekregen, of heb je het objectief moeten achterlaten voor reparatie ? Hoe lang ?

met dank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht
        Bedankt JePe,

Ik ga de testjes nog eens overdoen, als ze hetzelfde blijven ga ik naar de verkoper. Benieuwd hoe ze daar reageren ?
        Heb jij een nieuwe gekregen, of heb je het objectief moeten achterlaten voor reparatie ? Hoe lang ?

met dank
        De lens is omgeruild via Procirep omdat ik de lens binnengestuurd had voor calibratie. Het heeft alles bij elkaar een maand geduurd.
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          De lens is omgeruild via Procirep omdat ik de lens binnengestuurd had voor calibratie. Het heeft alles bij elkaar een maand geduurd.
          Gelukkig maar dat het uiteindelijk op deze manier kon geregeld worden...
          Persoonlijk vind ik al die problemen met zo'n 'toplens' niet kunnen...
          ...tenslotte betreft het hier toch ook een "dure, lichtsterk lens"...

Al bij al vind ik het een dikke 'miserie', één maand zonder objectief.

mvg,

Roland

Comment

Heb enkele uurtjes binnenshuis testjes gedaan "volgens het boekje" was eigenlijk wel bladje (45 °), met verschillende zoominstellingen, en telkens op f/2.8.

Ook naar verschil gekeken tussen enkelveld en dynamisch veld.
            Ik heb nu ook de indruk dat mijn 85mm f/1.4 bijstelling nodig heeft

Ik zie het bos door de bomen niet meer, en ondervind nogal wat twijfel bij de beoordelingen.

Denk dat ik het wat ga laten rusten, tot ik de tijd heb om er tijdens een buiten-sessie extra aandacht aan te besteden.

Ik begin twijfels te krijgen met de resultaten en accuraatheid van die "blad papier op 45°" methode.

Als er nog tips zijn om een realistische test te doen (had al een zijdelingse afspanning gezien) ... please fire at will.

Morgen of vrijdag 14-24 f/2.8 ophalen, ik hoop dat ik hier sneller tevreden mee zal zijn. In de wandelgangen gaat het gerucht dat dit objectief deze symptomen helemaal NIET vertoont ?

Nog een hoop klicks te verschieten eer ik eruit ben, vrees ik, en dan hoop ik dat ik niet te hard verschoten zal zijn
            Last edited by hbervoets; 27 maart 2008, 04:29.

Comment

Heb enkele uurtjes binnenshuis testjes gedaan "volgens het boekje" was eigenlijk wel bladje (45 °), met verschillende zoominstellingen, en telkens op f/2.8.

Ik zie het bos door de bomen niet meer, en ondervind nogal wat twijfel bij de beoordelingen.

Denk dat ik het wat ga laten rusten, tot ik de tijd heb om er tijdens een buiten-sessie extra aandacht aan te besteden.

Ik begin twijfels te krijgen met de resultaten en accuraatheid van die "blad papier op 45°" methode.

Als er nog tips zijn om een realistische test te doen (had al een zijdelingse afspanning gezien) ... please fire at will.

Morgen of vrijdag 14-24 f/2.8 ophalen, ik hoop dat ik hier sneller tevreden mee zal zijn. In de wandelgangen gaat het gerucht dat dit objectief deze symptomen helemaal NIET vertoont ?

Nog een hoop klicks te verschieten eer ik eruit ben, vrees ik, en dan hoop ik dat ik niet te hard verschoten zal zijn

Ik heb ook getest met die 45graden opstelling maar bij langere tele's is die werkwijze niet bruikbaar.
              Ik heb gewoon drie batterijen achter elkaar opgesteld, +/- 1 cm ruimte tussen elke batterij. Focussen op de middelste.

Bij die 14-24 ga je 'waarschijnlijk' veel minder problemen hebben omdat een groothoek een veel grotere DOF heeft.

En oppassen dat je geen spoken begint te zien
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Hier een beetje het zelfde probleem, 85mm f1.4 heeft inderdaad ook correctie nodig (+15), maar het eigenaardige is, dat deze op een D3 dan wel perfect is
                Mijn 24-70 heeft ook een correctie nodig van +12, op D3 terug perfect
                maar de 14-24 is op beide toestellen perfect

Nu zegt JePe dat dit normaal is bij breedhoek (grotere scherptediepte DOF) daar heeft hij tenvolle gelijk in, maar hoe kan je dan verklaren dat de 14-24 op 24mm perfect is, terwijl de 24-70 op 24mm dat niet is, beiden hetzelfde brandpunt, beiden op f2.8 zou dus moeten hetzelfde zijn qua DOF, maar dat is het niet, daarom dat ik wacht, of Nikon niet met een softwareoplossing zal komen, in de vorm van een firmwareupdate.

Volgens mij kan het volledig aan de communicatie tussen lens en camera liggen AF sturing gebeurt in de camera, door middel van multicam systeem, dat is blijkbaar een soort ccd waar ze door middel van pixeltelling de AF gaan regelen, daardoor kan je nu ook een correctie gaan invoeren, en heb je keuze uit een heel aantal AF punten, terwijl dat vroeger bij de eerste AF systemen helemaal anders was, daar had je maar één AF punt, maar deze werd gestuurd door twee sensors onder een bepaalde hoek, en daar had je helemaal niet de keuze om deze AF te wijzigen.

Nu raden ze in de handleiding D300 af om de AF fijnregeling niet te gebruiken, maar dat is volgens mij ervan uitgaande dat de objectieven correct zouden zijn, hier deed ook reeds de ronde, als je een correctie invoert op een bepaald objectief, dat je dan niet meer juist zou zitten op oneindig, wel, daar merk ik helemaal niets van.

Ik zou zeggen, als je hem kan fijnregelen, doe het dan, maar maak dat ze er van weten in de winkel, blijf klagen, maar ik zal nog wat afwachten, Nikon zal op de duur wel moeten toegeven dat er wat mis is, en komt dan mischien met een gans andere oplossing dan een objectief helemaal te gaan aanpassen aan de camera.

Gelukkig heb ik de mijne hier in België aangekocht, zo kan ik tenminste blijven klagen bij de winkel, die mij trouwens heeft belooft mij op de hoogte te houden, volgens hun zeggen hebben zij er negen van verkocht, en krijgen ze bijna over allemaal klachten.

Niettegenstaande dat is dit objectief optisch perfect, ik heb er een ganse reeks foto's mee gemaakt in Zuid-Afrika, en deze zijn stuk voor stuk perfect, (zonder AF correctie) maar ik moet er dan ook bijvertellen dat deze dan ook allemaal gemaakt zijn op f9.0 en daar rond, natuurlijk zie je dan deze DOF problemen niet.

Heb ik reeds gedaan, en grandioos mis zie: http://forum.belgiumdigital.com/show...31#post1772031

Comment

Working...
                X