Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad voor lenzen voor D40x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad voor lenzen voor D40x

Ik heb eens wat gespaard en wil mijn huidige set lenzen uitbreiden/verbeteren. Bij de D40x kreeg ik de volgende lenzen: AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX en AF-S 55-200mm f/4-5.6 G ED DX.

Ik ben aan het denk aan een 4-tal lenzen die, in combinatie met elkaar, me een leuke werkset geven waarmee ik een tijdje verder kan. Ik was aan het denk aan de volgende stukken:

1.) Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR
    2.) Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX
    3.) Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX
    4.) Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR
    5.) Nikkor AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX

De combinaties die ik voor ogen had zijn de volgende: 1&4 , 2&4, 5&4en alleen 3

Mijn voorkeur gaat uit naar 1&4 omdat vooral de 16-85 me een degelijk objectief lijkt. Heb er echter geen enkele ervaring mee en weet dus niet of het überhaupt een grote sprong voorwaarts gaat helpen t.o.v. mijn 18-55.

Verder wilt mijn zusje ook een eigen toestel maar ze heeft echter geen enkele ervaring met (D)SLR-camera's. Om haar wat te helpen zat ik aan een D40(x) te denken en haar dan mijn 18-55 en 55-200 lenzen te geven om haar op weg te helpen. Lijkt dit ineens een goede oplossing voor mijn overschot ( ) of raden jullie ineens iets anders aan.

Hopelijk geraak ik iets wijzer uit deze topic.
    De Flickr-pagina.
    Nikon D90 met een hele reeks lenzen

Re: Raad voor lenzen voor D40x

Gaat niet door het is een D40......
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Jouw opties 1 en 4 vervangen wat je nu hebt en geven iets meer bereik, maar of je daar nou zo veel mee opschiet in kwaliteit?

Als je je bereik wilt uitbreiden zou ik voor iets breder gaan va 10 of 12 mm of zo. Zoek je meer kwaliteit dan kun je best kijken in de 2.8 lichtsterke zoomlenzen of een mooie lichtsterke prime van 50 of 85 mm.

Het belangrijkste is eerst afvragen wat je wilt bereiken en dan het gereedschap kiezen (met wellicht een budgetaire randvoorwaarde)

Succes met je keuze
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        En wat zou er niet werken? Heb net van Konijnenberg te horen gekregen dat beide objectieven wel op een D40 passen. Of bedoel je nog iets anders.

@KCfoto: tegenwoordig neem ik vrij snel de fiets en ga ik in buurt landschappen, gebouwen, .... opzoeken. Gisteren zat ik in Nederland nabij Ossendrecht in het bos en had vrij vaak spijt dat ik mijn D40x niet bij had (wel een compact). De ene moment wisten bepaalde details mijn aandacht te trekken terwijl ik net buiten het bos in de polder een totaalbeeld wou (kon perfect de sneeuw tussen mij en Ossendrecht zien vallen met achter mij dan de zon erop). Zo meteen ga ik naar fort 6 te Wilrijk en me daar eens uitleven .

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar de 16-85. Panoramawerk likt dan ook, weliswaar zullen de foto's wat afwijkingen vertonen op 16mm maar die neem ik er wel bij. De 85mm stand kan me dan weer helpen in het detailwerk. Aangezien ik lenzen wisselen in het veld niet echt aangenaam vind wil ik dus wat kwaliteit opofferen voor wat gebruiksgemak. De 70-300 is echter bedoelt voor astrowerk en het fotograferen van diertjes in de natuurgebieden nabij ons.
        Last edited by Geys1987; 26 maart 2008, 11:20.
        De Flickr-pagina.

Comment

Alle AF-S lenzen zijn 100% compatibel met D40(x) en D60.

Comment

Citaat:
            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen

En wat zou er niet werken? Heb net van Konijnenberg te horen gekregen dat beide objectieven wel op een D40 passen. Of bedoel je nog iets anders.
            Ik had hier een verhaal staan gebaseerd op een AF lens(zen).....

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar de 16-85. Panoramawerk likt dan ook, weliswaar zullen de foto's wat afwijkingen vertonen op 16mm maar die neem ik er wel bij.
            Voor pano's is 16mm geen probleem, ik maak ze wel op 10mm in de woonkamer en CS3 heeft daar geen probleem mee. Er zijn mensen, die er een 10,5mm fish-eye voor gebruiken.

of gewoon buiten:

Aangezien ik lenzen wisselen in het veld niet echt aangenaam vind wil ik dus wat kwaliteit opofferen voor wat gebruiksgemak.
            Ik vind dat juist het grote gebruiksgemak van SLR: je kan lenzen wisselen, dus zit je niet vast aan een superzoom van 18x.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

idd

maar voor je kan wisselen moet je er wel verschillende hebben.
              en voor goede lenzen betaal je nogal veel. Als je er dan 3 of 4 moet kopen...

Beginners zou ik toch een allround type 18-200 aanraden. (is trouwens scherper + VR dan de kitlenzen)

Comment

Ik vind dat juist het grote gebruiksgemak van SLR: je kan lenzen wisselen, dus zit je niet vast aan een superzoom van 18x.
                Ik voel me er nooit 100% veilig dan. Nuja, uiteindelijk gaat het wel hoor .

Ik heb net zitten rondkijken voor lenzen die vanaf 10mm beginnen (of vast brandpuntsafstand onder 18mm) maar dan ben ik veel te veel geld kwijt.
                De Flickr-pagina.

Comment

fisheyes!

die geven 180°. Er bestaat zelf software om die foto's weer recht te trekken, geloof ik.

Comment

Ik vind eerlijk gezegd dat je beter doorspaart, want het is niet echt nuttig om de lenzen die je nu hebt te vervangen door wat je daar voorstelt. Je schiet er in kwaliteit niets mee op eigenlijk. Je betaalt alleen voor je VR, en dat is het. Dan zou ik persoonlijk verder sparen en dan meteen voor echt wel betere lenzen gaan.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Ik vind eerlijk gezegd dat je beter doorspaart, want het is niet echt nuttig om de lenzen die je nu hebt te vervangen door wat je daar voorstelt. Je schiet er in kwaliteit niets mee op eigenlijk. Je betaalt alleen voor je VR, en dat is het. Dan zou ik persoonlijk verder sparen en dan meteen voor echt wel betere lenzen gaan.
                      Kom aub met argumenten en bewijzen ipv gratuite sLogans.

Comment

16-85VR + 70-300VR kwalitatief zonder meer prima en evt een 12-24 Tokina of 11-16 Tokina (op internet vind je al fotos) -of andere groothoek naar keuze- erbij.

Uitstekende lenzen en je dekt er "alles" mee af! (voor een dikke 1500€)

Karel

Comment

als je geen lichtsterkere lenzen nodig hebt, dan lijkt mij 1 en 4 een mooie set
                          Nice pen, bet you write good stories with it.
                          Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Kom aub met argumenten en bewijzen ipv gratuite sLogans.
                            Doe normaal, OK? Het enige wat jij kan is mij hier achtervolgen en afbreken, en daar is niemand mee gediend.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              Doe normaal, OK? Het enige wat jij kan is mij hier achtervolgen en afbreken, en daar is niemand mee gediend.
                              Het een sluit het ander niet uit!

Comment

Working...
                              X