Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro objectief Nikon D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro objectief Nikon D50

Hallo,

Fotografeer nog niet zo lang en wil beginnen met macro-fotografie.
    In mijn budget (tot ongeveer €475) passen de onderstaande twee objectieven welke raden jullie me aan voor mijn Nikon D50,
    Nikon AF 60mm F2.8 D Micro
    Sigma AF 105mm F2.8 EX DG Macro

Info over een ander type/merk is natuurlijk ook welkom.

heb reeds de
    Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED
    Nikon AF-S DX VR 55-200mm F/4-5.6 G IF-ED

Mvg,
    Harry

Re: Macro objectief Nikon D50

Als dit voor beestjes is zou ik eerder naar een sigma 150mm f2.8 of sigma 180 mm f3.5 of tamron 180mm f3.5 gaan.

Ik had eerst een tokina 100mm f2.8. Echt een super lens en zeker voor zijn prijs. Moet niet onderdoen voor sigma 105mm.

Maar omwille van een iets groter werkafstand ben ik voor een tamron 180mm gegaan. die vind je 2dehands voor 400 of minder.
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Hey,
      K heb zelf de Tokina 100 2.8 macro, prachtobjectief ,
      De keuze hangt vooral af van het soort macrofotografie dat je wenst te doen,
      In studio is een kort (-e brandpuntafstand) objectief handig om mee te werken, als je daarentegen kevers, vlinders, en dergelijke beestjes voor de lens wil krijgen, is het handiger een langer objectief te hanteren omdat sommige diertjes wel eens uit schrik wegspringen/vliegen als je te dicht bij komt,

Een langer objectief geeft ook een ander perspectief (onderwerp tov achtergrond),

Groeten
      Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timvdb Bekijk bericht
        De keuze hangt vooral af van het soort macrofotografie dat je wenst te doen,
        In studio is een kort (-e brandpuntafstand) objectief handig om mee te werken, als je daarentegen kevers, vlinders, en dergelijke beestjes voor de lens wil krijgen, is het handiger een langer objectief te hanteren omdat sommige diertjes wel eens uit schrik wegspringen/vliegen als je te dicht bij komt,

Een langer objectief geeft ook een ander perspectief (onderwerp tov achtergrond),

Groeten
        Tim
        Eens.
        Ik heb de Nikon 105 VR f2.8 (echt een super lens) maar voor binnen net iets te lang (105 x 1,5 cropfactor =157mm) vandaar dat ik nu de nieuwe Nikon AF-S 60mm Micro heb bijgekocht. Deze lens is tevens te gebruiken als portretlens (60mm x 1,5 cropfactor = 90mm).
        Het is dus een afweging van wat je precies wilt fotograferen. Een 180mm Sigma is een zeer goede lens, zeker wanneer je op iets grotere afstand wilt fotograferen. In de wintermaanden doe je met deze lens in huis niet veel of je moet een grote schuur hebben.

mvg
        antoine200

Comment

Ik heb zeer goede ervaringen gehad met de Sigma 150mm op een D50. Dat kost net iets meer dan je vooropgestelde budget, maar een pracht van een objectief. Als je met je macrofotografie kleine beestjes wilt fotograferen, kan ik je dit objectief warm aanbevelen.

positief:
          - scherpe foto's/goede beeldkwaliteit
          - robuust objectief
          - F2.8 (inzetbaar als lichtgevoelige tele).

negatief:
          - prijs
          - autofocus snelheid (geen AF-S)

Over dat laatste minpunt: veel macro fotografen , waaronder mezelf, gebruiken manuele focus voor dit soort fotografie. Dus de autofocus snelheid is dan van minder belang.

Comment

negatief:
            - prijs
            Bwaaah... die prijs valt tov een Canon of Nikon lens best mee. En die AF, die stoort alleen als je bewegende kids wil vastleggen met de 150 mm. De sluitertijd is best ok met een 2.8, maar de AF volgt idd. alleen maar voor rustige portretten, beestjes en bloemetjes...
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bke Bekijk bericht
              ...
              negatief:
              - ...
              ...
              De 150 sigma heeft wel degelijk HSM (Sigma's AF-S), de focussnelheid van macro-objectieven slaagt altijd wat tegen, dat is ook zo het geval bij nikkor AF-S macro lenzen,

Redenen zijn, voor zover ik weet, een zeer kleine scherptediepte, en een donkerder beeld (diafragma verkleint), er moeten ook veel elementen verschoven worden,

Zoals Bke al vermelde is het aangewezen manueel te focussen bij macro opnamen, aangezien de scherptediepte zo klein is kan je dan gemakkelijker je in-focus onderwerp kiezen,

Groeten
              Tim

Comment

De 150 sigma heeft wel degelijk HSM (Sigma's AF-S), de focussnelheid van macro-objectieven slaagt altijd wat tegen, dat is ook zo het geval bij nikkor AF-S macro lenzen,Redenen zijn, voor zover ik weet, een zeer kleine scherptediepte, en een donkerder beeld (diafragma verkleint), er moeten ook veel elementen verschoven worden,

Zoals Bke al vermelde is het aangewezen manueel te focussen bij macro opnamen, aangezien de scherptediepte zo klein is kan je dan gemakkelijker je in-focus onderwerp kiezen,

Groeten
                Tim
                Waar haal je deze wijsheid vandaan?
                Als ik naar je handtekening kijk dan is het in iedergeval niet uit ervaring.

Bij macrofotografie is het idd aan te bevelen om handmatig scherp te stellen echter bij bewegende objecten is dit niet zo eenvoudig vandaar dat AF-S wel degelijk snel moet zijn.
                mvg
                antoine200

Comment

Ik heb een tamron 180mm f3.5 en die heeft ook een trage AF maar voor macro fotografie vind ik een af-s of hsm totaal niet nodig.

Of het is dat je de macro lens voor andere dingen ook gaat gebruiken. Ik heb al eens een foto van een powerboot gezien genomen met de nikon 105 vr f2.8 en gelukkig had die een af-s. Maar dan gebruik je de lens voor meer dan macro.

Je moet gewoon weten dat Alle macrolenzen (van de bekende merken "nikon,canon,sigma,tokina,tamron") scherp zijn.
                  Het enigste dat je moet doen is kijken welke werkafstand er voor jou het best geschikt is. En koop de goedkoopste
                  nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    Waar haal je deze wijsheid vandaan?
                    Vanuit forums , ik kan ernaast zitten natuurlijk maar is het dan niet zo dat je 105 AF-S een hééél klein beetje trager is dan je 70-200 AF-S ergens rond minimale focus afstand?

Groeten
                    Tim

Comment

Vanuit forums , ik kan ernaast zitten natuurlijk maar is het dan niet zo dat je 105 AF-S een hééél klein beetje trager is dan je 70-200 AF-S ergens rond minimale focus afstand?

Groeten
                      Tim
                      Natuurlijk is de 70-200 sneller, is ook een geheel andere soort lens.
                      Van de AF-S 105 VR micro weet ik dat hij vanaf ±1 meter zeer snel is en dat moet ook wel want anders is hij voor andere doelen dan macro niet te gebruiken.
                      mvg
                      antoine200

Comment

Working...
                      X