Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens past bij mijn Nikon D40

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke lens past bij mijn Nikon D40

Zoals reeds gesteld: je redeneert verkeerd;

Die lenzen veranderen immers niet. Zie het zo: een niet-DX lens geeft FF bvb 100 mm. Als je die op een APS-C zet, krijg je een crop (sensor is kleiner). En dus heb je een beeld dat op 35 mm overeen stemt met bvb. 150 mm (Nikon).
    Een DX lens gaat niet op een FF body, omdat die niet 'sensorvullend' is.

Dus: op FF camera zelfde brandpuntsafstanden, op APS-C: X crop factor voor alle lenzen die er op passen.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Ben wat verder gaan Googlen en ben denk ik wel wat wijzer geworden.. "DX" wil alleen zeggen dat de bruikbare beeldhoek kleiner is, maar een DX lens levert wel hetzelfde beeld als een normale lens. Kortom: voor alle lenzen op een DX-camera de cropfactor rekenen om het equivalent van een FF te weten...

Duurt ff, maar ik snap t...
      Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        Een DX lens gaat niet op een FF body, omdat die niet 'sensorvullend' is.
        Dit hierboven is niet helemaal correct:
        ten eerste, de enige Nikon FF, de D3, accepteerd zonder probleem DX lenzen waarbij die zich zelf in de DX mode zet.

en ten tweede: er zijn DX lenzen die je rustig en met succes op een FF kunt gebruiken maar waar het vanaf een bepaalde brandpuntsafstand en langer pas goede resultaten geeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
          Dit hierboven is niet helemaal correct:
          ten eerste, de enige Nikon FF, de D3, .
          Dit hierboven is niet helemaal correct: alle 'oude' Nikons zijn ook FF, die met de typenummers beginnend met een F....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit hierboven is niet helemaal correct: alle 'oude' Nikons zijn ook FF, die met de typenummers beginnend met een F....
            Zitten we nu op Belgiumanalog.com ?

Comment

Working...
            X