Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20 of andere breedbeeld met ND Grad of persoon op foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 10-20 of andere breedbeeld met ND Grad of persoon op foto

Hallo,

Zijn er mensen die af en toe met een breedbeeld-objectief werken zoals de Sigma 10-22mm ?

Gebruiken jullie die enkel voor landschappen of ook bvb met een persoon voor het landschap, en op hoeveel afstand moet de persoon minimum staan om minst vervorming te hebben?

Iemand ervaringen met een ND GRAD filter op zulk objectief (om de lucht dramatisch te maken) en niet teveel vervorming?

Bedankt,
    Mvg,
    Innovator
    Last edited by Innovator; 19 maart 2008, 19:59.

Re: Sigma 10-22 of andere breedbeeld met ND Grad of persoon op foto

Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht

Zijn er mensen die af en toe met een breedbeeld-objectief werken zoals de Sigma 10-22mm ?
    Volgens mij gebruikt helemaal niemand die lens, met een Sigma 10-20 heb je meer kans dat die gebruikt wordt. En ik werk er ook niet af en toe mee

Gebruiken jullie die enkel voor landschappen of ook bvb met een persoon voor het landschap, en op hoeveel afstand moet de persoon minimum staan om minst vervorming te hebben?
    De lens gebruik je bij portretten juist om 'belachelijke en overdreven' portretten te krijgen.
    Iemand ervaringen met een ND GRAD filter op zulk objectief (om de lucht dramatisch te maken) en niet teveel vervorming?
    Ik zie niet in hoe je van een filter vervorming kan krijgen, maar met "Cokin"-achtige filters is het wel moeilijk werken, bij 10mm moet je het filter, zonder houder, gewoon met je vingers voor de lens houden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De fotos in deze thread zijn gemaakt met een ND grad (Cokin) voor een Sigma 10-20: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=203221
      Omdat ik ook een polafilter gebruik, houd ik de ND grad dan zelf voor de lens. Camera staat dan uiteraard op statief.
      Ik heb al wel fotos gehad met mijn vingers er bij op .
      Ik ben nu aan het overwegen een polafilter aan te schaffen die in de filterhouder (Cokin Z-Pro) geschoven kan worden, maar die dingen zijn blijkbaar erg duur, of bestaan zelfs niet (Sing Ray gaat maar tot Cokin P).
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

ik gebruik een gewoon polafilter (dus nog niet eens een slim-line) op deze 10-20 van Sigma en zonder vignettering.

Comment

Re: Sigma 10-20 of andere breedbeeld met ND Grad of persoon op foto

bedankt voor de antwoorden, is er steeds vervorming van personen op de foto? Wist dat dit van dicht was, maar als ze iets verderop staan vermindert dit dan niet tot geen vervorming ?
          Kan dit zelf testen, maar t'weer is er niet naar, zal voor veel later zijn hier in België

Comment

bij deze foto was de lens zo'n 10 a 20 cm verwijderd van z'n handen.

bij deze foto sta ik, gok ik, zo'n anderhalve meter verwijderd van z'n gezicht.

als je iemands gezicht echter de gehele foto wil laten vullen, dan moet moet je maar zo'n 10cm ervan af gaan staan, enja, dan krijg je resultaten volledig uit proportie. Maar als je onderwerp ietwat verderaf staat valt de vervorming heel goed mee.

De meeste van mijn foto's zijn overgens geschoten met de 10-20 op 10mm, je moet anders maar eens op de link in mijn signature klikken voor wat meer voorbeelden.

ik gebruik geen filters, dus daar kan ik je niet mee helpen.
            || Photography Blog ||

Comment

bedankt voor de antwoorden, is er steeds vervorming van personen op de foto? Wist dat dit van dicht was, maar als ze iets verderop staan vermindert dit dan niet tot geen vervorming ?
              Kan dit zelf testen, maar t'weer is er niet naar, zal voor veel later zijn hier in België
              Als de personen het hoofdonderwerp(vult het grootste gedeelte van je foto) zijn in je foto ,dan is een breedhoekobjectief zoals de 10-20 minder geschikt als je minimale vervorming wilt. In het centrum van zulke lenzen is de vervorming op zijn minst...hoe meer je naar de rand gaat hoe erger de vervorming.Je gaat de personen dus erg centraal moeten plaatsen en veel ruimte rondom laten .....ik vrees dat dit erg nadelig is voor de rest van je compositie en de personen zullen lijken verloren te gaan in de omgeving.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

denk dat je dit ook met adobe lightroom kunt bereiken
                dat effect

greetz
                Sony Alpha A 350 - 18-70mm Sony Kitlens - Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO - Sony HVL-F42AM - GSS Screen Protector
                http://photograbber.blogspot.com/

Comment

Working...
                X