Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje frontglas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleempje frontglas

Ik ben gisteren aan zee foto's gaan nemen met mijn 70-200 f4 IS. Ik merkte na afloop dat er blijkbaar wat druppels op mijn frontglas zaten, die ondertussen opgedroogd waren (geen UV-filter) Maar toen ik thuis het frontglas schoonmaakte, zag ik dat de omlijning van die druppels er blijkbaar niet afgaat.
    Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb er op de foto's geen last van by the way, maar als dit er daadwerkelijk niet meer af gaat, dan zal ik misschien toch een UV-filter gaan gebruiken in zulke omstandigheden, want ik kan me voorstellen als zulke dingetjes zich jaar na jaar opstapelen, ik op een gegeven moment toch een probleem ga krijgen.

By the way: ik wil hier geen discussie over wel/geen UV-filter gebruiken, dat maakt ieder voor zich maar uit.
    ______
    www.vue.photo

Re: Probleempje frontglas

Als de lensreinigingsvloeistof niet helpt zou je ook dat schoonmaakspul voor bierglazen kunnen proberen.
    Dat spul wat in een cafe in de spoelbak zit.
    Werkt bij mij overal voor en kan me niet voorstellen dat waterkringen er niet af te krijgen zijn zonder beschadigingen.
    Ik denk zelfs dat het de kalk is wat je nu nog ziet.
    Succes iig.

Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Ik ben gisteren aan zee foto's gaan nemen met mijn 70-200 f4 IS. Ik merkte na afloop dat er blijkbaar wat druppels op mijn frontglas zaten, die ondertussen opgedroogd waren (geen UV-filter) Maar toen ik thuis het frontglas schoonmaakte, zag ik dat de omlijning van die druppels er blijkbaar niet afgaat.
      Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik heb er op de foto's geen last van by the way, maar als dit er daadwerkelijk niet meer af gaat, dan zal ik misschien toch een UV-filter gaan gebruiken in zulke omstandigheden, want ik kan me voorstellen als zulke dingetjes zich jaar na jaar opstapelen, ik op een gegeven moment toch een probleem ga krijgen.

By the way: ik wil hier geen discussie over wel/geen UV-filter gebruiken, dat maakt ieder voor zich maar uit.
      Beter voorkomen dan genezen. Maar normaal gezien moet dit er toch afgaan met gewone lenscleaner. Probeer het desnoods met censorcleaner. (Ze zitten toch aan de voorkant ? ). Wat gebruik je op dit moment ?

Comment

Tot nu heb ik enkel mijn adem en een microfiberdoekje gebruikt. Lenscleaner dus. Dat heb ik helemaal niet. Zal ik dan maar meteen meebestellen bij SDcard.be
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Als de lensreinigingsvloeistof niet helpt zou je ook dat schoonmaakspul voor bierglazen kunnen proberen.
          Dat spul wat in een cafe in de spoelbak zit.
          Werkt bij mij overal voor en kan me niet voorstellen dat waterkringen er niet af te krijgen zijn zonder beschadigingen.
          Ik denk zelfs dat het de kalk is wat je nu nog ziet.
          Succes iig.

Greetz rich
          Schoonmaakspul voor bierglazen ?? Amonniak ??
          Ik weet niet of dat (vies) goedje wel goed is voor opbjectieven hoor
          ---------------------------------------------
          Nikon D750 + wat glasservies

Comment

Goed en supergoedkoop reinigingsvloeistof is de Pearle Ultra Clear (op basis van alcohol). Reinigt glas grondig en werkt ideaal voor lenzen. Sensorclean kan ook, maar da's een peperduur voor glas tegenover dit...
            ---------------------------------------------
            Nikon D750 + wat glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smoetje Bekijk bericht
              Goed en supergoedkoop reinigingsvloeistof is de Pearle Ultra Clear (op basis van alcohol). Reinigt glas grondig en werkt ideaal voor lenzen. Sensorclean kan ook, maar da's een peperduur voor glas tegenover dit...
              Ah, dus de brilkuisvloeistof van mijn dochter moet OK zijn? Niet slecht voor de coating ook? Staat niet op wat erin zit, is wel ontvlambaar
              ______
              www.vue.photo

Comment

Ah, dus de brilkuisvloeistof van mijn dochter moet OK zijn?
                Werkt inderdaad prima en tast de coating niet aan .
                It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Ah, dus de brilkuisvloeistof van mijn dochter moet OK zijn? Niet slecht voor de coating ook? Staat niet op wat erin zit, is wel ontvlambaar
                  Die vloeistof zal de coating niet aantasten, maar je mag geen papieren reinigingsdoekjes gebruiken omdat de houtvezeltjes in het papier de coating kunnen beschadigen. Dat van die reinigingsdoekjes heb ik gehoord toen ik mijn nieuwe bril een paar maanden geleden ging ophalen, en als dat zo is, dan geldt dat ook wel voor coatings van objectieven.
                  De kant-en klare vochtige brilreinigingsdoekjes zijn volgens dezelfde bron ook af te raden omdat die ook de coatings kunnen beschadigen.

Voor lenzen gebruik je best "Pecpads" in combinatie met een veilige reinigingsvloeistof, bijvoorbeeld "Eclipse". Die combinatie heb ik trouwens ook al verschillende keren gebruikt op de sensor van de 20D.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Prima:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Die vloeistof zal de coating niet aantasten, maar je mag geen papieren reinigingsdoekjes gebruiken omdat de houtvezeltjes in het papier de coating kunnen beschadigen. Dat van die reinigingsdoekjes heb ik gehoord toen ik mijn nieuwe bril een paar maanden geleden ging ophalen, en als dat zo is, dan geldt dat ook wel voor coatings van objectieven.
                      De kant-en klare vochtige brilreinigingsdoekjes zijn volgens dezelfde bron ook af te raden omdat die ook de coatings kunnen beschadigen.

Voor lenzen gebruik je best "Pecpads" in combinatie met een veilige reinigingsvloeistof, bijvoorbeeld "Eclipse". Die combinatie heb ik trouwens ook al verschillende keren gebruikt op de sensor van de 20D.
                      Ja, sensorreinigingsgerief heb ik uiteraard wel. Dan gebruik ik dat maar voor de lens. Ben benieuwd.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Ik heb deze lens care kit gekocht, nu voor 15$.
                        Alles wat je nodig hebt om je lenzen en filters proper te houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smoetje Bekijk bericht
                          Schoonmaakspul voor bierglazen ?? Amonniak ??
                          Ik weet niet of dat (vies) goedje wel goed is voor opbjectieven hoor
                          Het is dat spul wat door het water van de spoelbak in een cafe gaat, ik heb Sun bierglasreiniger.
                          Daar worden de glazen in geborsteld en kan meteen weer bier in getapt worden, het is zelfs drinkbaar mits verdund met water ( word niet aangeboden als standaard drankje hoor ).
                          En het is alleszinds minder agressief dan de lenscleanervloeistof.

Er loopt zelfs ergens op bd een heel draadje over.

Werkt voor mij perfect.

Greetz rich
                          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                            Het is dat spul wat door het water van de spoelbak in een cafe gaat, ik heb Sun bierglasreiniger.
                            Daar worden de glazen in geborsteld en kan meteen weer bier in getapt worden, het is zelfs drinkbaar mits verdund met water ( word niet aangeboden als standaard drankje hoor ).
                            En het is alleszinds minder agressief dan de lenscleanervloeistof.

Er loopt zelfs ergens op bd een heel draadje over.

Werkt voor mij perfect.

Greetz rich
                            En dat op een pec-pad of zo dan?
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

En dat op een pec-pad of zo dan?
                              Ik doe het gewoon verdund op een doekje dan op de lens wrijven, daarna met een droge doek opkuisen.

Greets rich

Comment

Working...
                              X