Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor all-round huis/tuin/portret, aanvullend bij 70-300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor all-round huis/tuin/portret, aanvullend bij 70-300

Ik heb vorig jaar de eos 400d body gekocht.

De kitlens heb ik niet erbij gewild (18-55), wel, heb ik de Sigma 70-300 APO Dg erbij gekocht.

De sigma gebruik ik vooral voor foto's op circuit.
    Nu had ik voor de huis/tuin/portret foto's nog steeds mijn toestel de Fuji S5000. Aan de fuji is nu een mankement en herstellen zou 180€ kosten...

Dus mijn gedacht, kan ik dat herstelgeld beter investeren in bijkomende lens voor de eos 400d.

Maar dewelke?
    Heb je suggesties?
    Canon, sigma?

Thx voor alle eventuele info

Re: Lens voor all-round huis/tuin/portret, aanvullend bij 70-300

Hoeveel geld wil je uitgeven?

EF-S 18-55 f3,5-5,6 IS (nieuwe kitlens), kost zo'n 200 euro, goedkoop, scherp en beeldstabilisatie.

EF-S 17-85 f4-5,6, kost ongeveer 525 euro, groter zoombereik, beeldstabilisatie, optisch wat minder dan de nieuwe kitlens.

EF-S 17-55 f2,8 IS, voor zo'n 900 euro (prijs = inclusief zonnekap, maar die moet je er wel bijbestellen want ze is er niet standaard bijgeleverd) koop je de lichtsterkste en scherpste lens met beeldstabilisatie in dat bereik die je kan vinden voor een EF-S compatibele camera.

Twee lichtsterke alternatieven kosten ongeveer 400 euro, de Sigma 18-50 f2,8 EX DC en de Tamron 17-50 f2,8 XR DI zijn ook heel goed.

Als je echt geld genoeg hebt dan is er nog de EF 16-35 f2,8 L (versie I en II), de oudere versie kan je nu vinden voor zo'n 1200 euro, de nieuwste (II) kost ongeveer 1550 euro.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Hoeveel geld wil je uitgeven?

Bedankt voor je antwoord BB!
      Zou graag niet zo duur gaan in aankoop.
      < 400 €

Comment

Wat niet in je verzameling zou mogen ontbreken, omdat je tevens "portret" vermeldt in je titel, is de 50mm f1,8 prime lens. Echt scherp en eens je die een beetje onder de knie hebt (bij mij begint het nu pas ), wil je die nooit meer missen. Voor Canon is die lens verkrijgbaar tegen <€ 100.-
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Lorie, wat Black B@ndit al aangaf met zijn keuze van EF-S 17-85 f4-5,6, kost ongeveer 525 euro, groter zoombereik, beeldstabilisatie.

Misschien iets duurder dan je in gedachte had, maar zo'n lens koop je voor jaren en je zal er absoluut geen spijt van hebben.
          Ik zie hem zojuist zelfs nog voor binnen je budget. Zie de link:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LvDongen Bekijk bericht
            Lorie, wat Black B@ndit al aangaf met zijn keuze van EF-S 17-85 f4-5,6, kost ongeveer 525 euro, groter zoombereik, beeldstabilisatie.

Misschien iets duurder dan je in gedachte had, maar zo'n lens koop je voor jaren en je zal er absoluut geen spijt van hebben.
            Ik zie hem zojuist zelfs nog voor binnen je budget. Zie de link:
            http://www.kamera-express.nl/index.p...ct&product=400

En anders de nieuwe 18-55 IS, die Bl@ck B@ndit aanraadde.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Simplephotography, zeker een mooie lens. Maar als je € 400 wilt betalen dan is 800 of 900 wel een behoorlijk stap meer.
              Maar uiteindelijk moet Lorie zelf die keuze maken.

Comment

't Is al vaker aangehaald op dit forum maar de Tamron 17-50 f2.8 is een zéér waardig alternatief voor de Canon 17-55 IS, en ik zou deze lens absoluut verkiezen boven bijv. een Canon 17-85, vanwege z'n lichtsterkte. Kwa scherpte doet de Tamron nauwelijks of niet onder voor de Canon 17-55. (zie de tests hier en hier) En dat met een winkelprijs van slechts 349,-

Enig nadeel van de Tamron is dat 'ie geen USM en IS heeft. (En da's voor mij overigens uiteindelijk toch reden genoeg om de Tamron op termijn te verruilen voor de Canon, zodra ik het budget hiervoor heb)
                www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LvDongen Bekijk bericht
                  Simplephotography, zeker een mooie lens. Maar als je € 400 wilt betalen dan is 800 of 900 wel een behoorlijk stap meer.
                  Maar uiteindelijk moet Lorie zelf die keuze maken.
                  De lens die Simplephotography aanhaalt is de 18-55mm f3.5-5.6 en niet de 17-55 f2.8 IS Ik ken deze lens niet maar ik zou liever een f2.8 lens hebben van een derden merk zoals de Tamron....
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    't Is al vaker aangehaald op dit forum maar de Tamron 17-50 f2.8 is een zéér waardig alternatief voor de Canon 17-55 IS, en ik zou deze lens absoluut verkiezen boven bijv. een Canon 17-85, vanwege z'n lichtsterkte. Kwa scherpte doet de Tamron nauwelijks of niet onder voor de Canon 17-55. (zie de tests hier en hier) En dat met een winkelprijs van slechts 349,-

Enig nadeel van de Tamron is dat 'ie geen USM en IS heeft. (En da's voor mij overigens uiteindelijk toch reden genoeg om de Tamron op termijn te verruilen voor de Canon, zodra ik het budget hiervoor heb)
                    Nou, de bokeh van de Canon is ook een stuk mooier en vloeiender dan die van de Tamron hoor. Maar die Tamron is inderdaad erg goed, en zeker als je de prijs ziet.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Simplephotography en anderen, ik had me een mm-tje vergist.
                      Lorie zal denk ik nu wel genoeg keuze hebben om zich de aankomende dagen op internet niet te vervelen met daarbij nog even een linkie naar de volgende site:

Comment

Thx voor jullie reactie's!
                        ff weinig vrije tijd gehad...

Zal me idd al ff kunnen bezig houden met lezen en opzoeken.
                        Zal me er eertdaags s mee bezig houden

Comment

Ondertussen ook het topic grondig doorlezen, over de scherpte van de 55 - 250 IS Canon.
                          Lijkt me ook zeer interessant.
                          Maar overlapt mss teveel mijn 70-300?

Wat hierboven ook aangehaald werd, en niet zo duur, de 50 mm F1.8 lijkt me ook interessant voor <100 €

Black Bandit,
                          is dit de nieuwe kitlens, die je bedoelt?

Hm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lorie Bekijk bericht
                            Ondertussen ook het topic grondig doorlezen, over de scherpte van de 55 - 250 IS Canon.
                            Lijkt me ook zeer interessant.
                            Maar overlapt mss teveel mijn 70-300?

Wat hierboven ook aangehaald werd, en niet zo duur, de 50 mm F1.8 lijkt me ook interessant voor <100 €

Black Bandit,
                            is dit de nieuwe kitlens, die je bedoelt?

Hm
                            jawel, dat is em. Als je die én nog een 50mm 1.8 zou nemen, heb je een lens die je 70-300 mooi aanvult, en die 50mm zal je nooit meer kwijt willen wegens zo scherp dat je er lucht mee kan snijden.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

@ Simplephotography,
                              Al kiekjes genomen met je nieuwste aanwinst?
                              Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X