Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Voor zover ik het heb gelezen: zeer scherpe lens, maar ook heel gevoelig aan binnenkomend licht zoals de zon of de maan in nachtfoto's. Zonnekap is vast en er kan geen filter op
de voorkant (wel achterkant). Wordt hoog ingeschat, zolang je de zon in de rug houdt.
Lees hier maar eens, gebruikerscommentaar:
Qua prijs: iets van een 60-70% van de nieuwprijs zou ik zeggen,afhankelijk van de staat. Goed naar het frontglas kijken, aangezien er geen filter van voor op zal zitten (tenzij met gefoefel).
Er zit over de vaste zonnekap nog een metalen ring met schroefdraad, daar kan wel een filter op maar ik weet niet in hoeverre dat vignetting gaat geven bij 15mm (waarschijnlijk niet met een cropfactor 1,6)
Ik heb deze lens al een tijdje in bezit en heb er al veel plezier aan gehad! Zéér goed voor z'n prijs (gaat tegenwoordig weg aan 250, ik heb die nog 450 2e-hands betaald dacht ik)
Mijn exemplaar heeft trouwens niet veel moeite met tegen de zon in fotograferen:
Er zit over de vaste zonnekap nog een metalen ring met schroefdraad, daar kan wel een filter op maar ik weet niet in hoeverre dat vignetting gaat geven bij 15mm (waarschijnlijk niet met een cropfactor 1,6)
Ik heb deze lens al een tijdje in bezit en heb er al veel plezier aan gehad! Zéér goed voor z'n prijs (gaat tegenwoordig weg aan 250, ik heb die nog 450 2e-hands betaald dacht ik)
Mijn exemplaar heeft trouwens niet veel moeite met tegen de zon in fotograferen:
De AF is zeker niet traag, maakt beetje geluid maar zeker aanvaardbaar.
Kijk eens naar die paarse vlek iets rechts beneden van 't centrum. Dat is stevige flare, en dat is precies waar die lens last van heeft. in de lijn van de zon en de paarse vlek zie je er verder naar beneden nog eentje. De kleuren en scherpte vallen hier goed mee, en ik vermoed dat met de rug naar de zon het resultaat nog eens pakken beter is. Ik kende deze lens niet, maar hij valt precies heel goed mee. Misschien ga ik er zelf eens naar zoeken ook... hij werkt tenslotte op FF, en daar wil ik nog naartoe.
Oorspronkelijk geplaatst door SimplephotographyBekijk bericht
Kijk eens naar die paarse vlek iets rechts beneden van 't centrum. Dat is stevige flare, en dat is precies waar die lens last van heeft. in de lijn van de zon en de paarse vlek zie je er verder naar beneden nog eentje. De kleuren en scherpte vallen hier goed mee, en ik vermoed dat met de rug naar de zon het resultaat nog eens pakken beter is. Ik kende deze lens niet, maar hij valt precies heel goed mee. Misschien ga ik er zelf eens naar zoeken ook... hij werkt tenslotte op FF, en daar wil ik nog naartoe.
Waarschijnlijk heeft de 16-35L2.8 minder last van flare maar dan moet je ook de prijs eens vergelijken (1250 Eur voor de 'oude versie' tot 1500 Eur voor de II) Er valt nu eenmaal van héél veel kanten licht binnen hé bij zo'n breedhoek.
Ik zet voorlopig nog een foto extra online, met de zon rechts buiten beeld, enkel omgezet van raw naar jpg. Hier is de scherpte goed te beoordelen. (genomen met cropfaktor 1.3). En lensflare is niet altijd lelijk vind ik.
Onlangs op een 1Ds (fullframe) gezet en dan is die 15mm indrukwekkend breed!
Waarschijnlijk heeft de 16-35L2.8 minder last van flare maar dan moet je ook de prijs eens vergelijken (1250 Eur voor de 'oude versie' tot 1500 Eur voor de II) Er valt nu eenmaal van héél veel kanten licht binnen hé bij zo'n breedhoek.
Ik zet voorlopig nog een foto extra online, met de zon rechts buiten beeld, enkel omgezet van raw naar jpg. Hier is de scherpte goed te beoordelen. (genomen met cropfaktor 1.3). En lensflare is niet altijd lelijk vind ik.
Onlangs op een 1Ds (fullframe) gezet en dan is die 15mm indrukwekkend breed!
Eerlijk: ik vind deze foto redelijk contrastloos, en de flare die je nu ziet komt van de zon buiten beeld, wat je toch niet zo vaak ziet vind ik.
kan je er eens eentje posten waar de zon niet in voorkomt of waar je hem in de rug hebt? Ik denk dat je de kwaliteiten dan een stuk beter gaat zien. Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met die gevoeligheid aan flare, omdat ik doorgaans de zon in mijn rug houd.
en dat 15mm wijd is op FF: ik kan het geloven. Opletten dat je voeten er niet op staan waarschijnlijk.
Ik heb een Sigma IF Aspherical 28 - 135mm F3,8 - 5,6 MACRO (die ik trouwens verkoop, te vinden op 2de Hands en Kapaza) en ook bij deze lens heb ik last van flare. Is dat eigen aan Sigma, ik weet het niet. Zou deze lens goed zijn: Tokina AT-X 124 AF PRO DX ?
Mvg, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Ik heb een Sigma IF Aspherical 28 - 135mm F3,8 - 5,6 MACRO (die ik trouwens verkoop, te vinden op 2de Hands en Kapaza) en ook bij deze lens heb ik last van flare. Is dat eigen aan Sigma, ik weet het niet. Zou deze lens goed zijn: Tokina AT-X 124 AF PRO DX ?
Mvg, RF
Ja, die is goed. en lekker wijd. Je zult er hier talloze tevreden gebruikers van vinden.
ik heb de sigma 10-20, en ik heb zelden last van flares, of ik nu met m'n rug naar de zon sta, de zon schuin in beeld komt, de zon ret uit beeld staat, of ik gewoon recht naar de zon trek, ik heb quasi nooit flares. zelfde als ik een flits gebruik.
Ik kan een Sigma 15 - 30 in okkassie kopen, hoeveel mag ik daarvoor geven?
Het is geen BD lid, waar moet ik vooral op letten de lenzen niet te na gesproken?
Is zo'n lens wel geschikt om modeltreinen van heel dichtbij te fotograferen?
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Is zo'n lens wel geschikt om modeltreinen van heel dichtbij te fotograferen?
Mijn mening: neen!
Ik denk dat je veel beter af bent met een lens waarbij je kan spelen met de scherptediepte (f1.8) zodat je de treintjes kan 'los' halen van de achtergrond. Met een breedhoek is bijna altijd alles even scherp.
My 2 cents
PS: ik zal nog eens zoeken naar een 15-30 shot zonder zon
Tony,
Dit is net wat ik zoek, een zo groot mogelijke scherpte diepte.
De modellocomotief moet in zijn omgeving gezien zijn en die omgeving is dus juist een mooi plekje van een modelbaan.
Ik kom juist van Sigma 15-30 uit te proberen. Mijn bevindingen zijn dat deze lens heel stevig aanvoelt en heel scherp is. De proefopnamen geven mij voldoening wat de scherpte diepte beterft. De vervormingen vallen héél goed mee en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Het contrast was iets minder naar mijn smaak, ja ietwat flets zelfs.
En alhoewel de zon schuin links van mij stond had ik bijna geen flare. Algemeen kan ik zeggen dat die lens mij uitstekend is bevallen. Ik denk niet dat een grotere groothoek beter zou zijn. Toch wil ik nog eens de Tokina AT-X 124 AF Pro DX uitproberen.
Comment