Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zeeeeeer oude lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zeeeeeer oude lens

Het gaat over de lens op de Agfa record I (of dit denk ik toch)

Het is een camera van mijn opa zaliger, en na 30jaar stof te hebben vergaard zou ik hem graag nog eens gebruiken. Tis iets helemaal anders hé.

Nu die lens ziet er niet echt mooi uit. Ik heb al stof weggedaan maar daar blijven (vet) vlekken op. Zou ik daar met eclips vloeistof op mogen en pecpad doekje?

Graag advies ik zou het echt niet graag kapot helpen.

camera trekt hier goed op:

klik hier
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Re: zeeeeeer oude lens

Eclipse kan geen kwaad. Je kan ook een brillendoekje gebeuiken.

Comment

Ik heb een Billy Record II die heeft waarschijnlijk het zelfde als die van jou. De coating is aangetast. Je kan de lens eventueel voorzichtig reinigen met Alcohol en 10% Ether daarin. Veilig optiekpoetsmiddel en indien het echt vet is gaat er dat gegarandeerd mee af. Ik vrees echter voor de coating.

Last edited by Willem.; 11 maart 2008, 21:35.
      Ik ben er klaar mee.

Comment

Coating zal er inderdaad slecht aan toe zijn, en een aggressief middel misschien gevaarlijk. Gebruik anders een zeer zacht babyzeepje...

Comment

dus eclips te agressief?
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Dat is niet onmogelijk... Heb al gehoord dat de coating van sommige Helios-objectieven (KMZ) er ook mee kan afkomen als je ze met eclips wil kuisen, en deze objectieven zijn jaren na de deze op de markt gebracht.

Moest je camera niet meer werken en je wil nog iets nuttigs proberen met de lens, hier misschien een idee. Ik heb zelf een (defecte) Zeiss Ikon Nettar waarvan ik de lens ga ombouwen. Ik wacht enkel nog op de tijd om het te doen
            :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

camera werkt op zich wel hé , enkel de lens is niet meer echt proper en met adem en doekje gaat het niet weg er blijven vegen achter

Comment

Ik zou toch gaan voor een sopje à la zwitsal of zo iets...

Comment

dit is toch ook niet echt hetgeen je vandaag de dag je lenze mee zou afkuisen of zijn de coatings van vroeger gevoeliger?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                    dit is toch ook niet echt hetgeen je vandaag de dag je lenze mee zou afkuisen of zijn de coatings van vroeger gevoeliger?
                    Vroeger hadden ze geen babyzeep, wel alcohol en ether.....
                    Ik ben er klaar mee.

Comment

Vroeger was lensglas vééél zachter dan nu. Ik zou dus toch maar opletten wat je gebruikt om het schoon te maken, als dat tenminste nog mogelijk is. Ik durf niets aan -of af te raden.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem. Bekijk bericht
                        Vroeger hadden ze geen babyzeep, wel alcohol en ether.....
                        Vroeger geen babyzeep? Komaan zeg...
                        Na lectuur van #3 en #6 zou je er toch van overtuigd moeten zijn dat je héél erg voorzichtig moet zijn voor de coating. Volgens mij kan alcolhol inderdaad te agressief zijn. Zie ook hier. Vandaar mijn suggestie van babyzeep.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Vroeger geen babyzeep? Komaan zeg...
                          Na lectuur van #3 en #6 zou je er toch van overtuigd moeten zijn dat je héél erg voorzichtig moet zijn voor de coating. Volgens mij kan alcolhol inderdaad te agressief zijn. Zie ook hier. Vandaar mijn suggestie van babyzeep.
                          Misschien beter een jexke met wat vim gebruiken.
                          Als je dan een foto trekt, weet je waarom je soms maat 90km/h moogt rijden

Ni doen hé mannen. Is maar om te lachen.

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Eventjes deze necropost terug boven halen als er geen belet is

Ik zit dus met een gelijkaardig probleem. Men ma haar 28 jaar oude sigma lens voor nikon staat hier al jaren te vergaren in de kast nadat haar nikon gesneuveld was na een dagje zee. Ik ben onlangs op deze lens gestoten en met een D60 in het oog zou deze nog van pas komen.

Na de lens eens geinspecteerd te hebben zag ik het volgende:

Ik denk dat dit het fenomeen is waarover hier gesproken wordt, niet? Zoja hoe kan ik dit het best verhelpen want ik kan er niet aan. Er zit nog een stukje glas voor. Dus afkuisen met een beetje zwitzal is een onmogelijke oplossing in mijn geval.

Alvast bedankt voor jullie nuttige input!

Comment

Working...
                            X