Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

indoor fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • indoor fotograferen

    Ik heb hem eindelijk gekocht, de canon 10-22, ik gebruik hem op mijn canon EOS 300. Nu ben ik gewend aan een lens met lichtsterkte 1.8 en ik krijg het niet zo gefixed dat ik met deze lens fotos kan maken, binnen, zonder dat de hoeken erg donker zijn of alles donker is, of alles veel te licht, of dat de flitser heel duidelijk zichtbaar is. Of dat het meeste op de foto redelijk is maar de ramen wel grote lichtgevende witte gaten lijken zonder enig detail. Ik ben een beginneling, ik heb de foto´s nodig voor ons vastgoedkantoor, het is dus geen hobby van me maar een noodzakelijkheid. Ik weet niet waar ik moet beginnen om een fatsoenlijke foto te maken! Ik heb het boekje van de camera er bij maar na twee dagen prutsen lukt het nog niet. Ik kan het ook niet zien op het schermpje van de camera, op het schermpje lijkt het ok, eens geupload op de pc is het steeds weer niet goed. Help!

  • #2
    Re: indoor fotograferen

    Er is niets mis met de camera, je hebt volgens mij eerder een cursus fotografie voor beginners nodig...

    Als je binnen foto's maakt terwijl het buiten veel lichter is, dan is het normaal dat je de belichting van buiten en binnen nooit tegelijk juist kan krijgen.
    Je moet dan een keuze maken om de lichtmeting zo te doen dat de kamer juist belicht is, of dat de belichting buiten juist is.

    Wat je nog kan doen is binnen zoveel mogelijk licht maken, dan wordt het verschil tussen binnen en buiten wat kleiner. Op een zwaarbewolkte dag gaat het ook beter dan wanneer de zon binnenschijnt.

    Een andere mogelijkheid is een sterke flitser gebruiken die je naar het plafond richt (werkt wel alleen met een wit plafond). Daardoor zal je de kamer ook veel lichter maken, en krijg je niet die typische flits-reflecties op de foto's. Door de flitsbelichtingscompensatie aan te passen kan je dan de lichtsterkte "regelen", maar het zal er met die flits niet veel gemakkelijker op worden als je niet goed weet waarmee je bezig bent.
    Door een externe flits te gebruiken krijg je meer mogelijkheden, maar het wordt daardoor ook moeilijker (flitsen is een vak apart).

    In het boekje van de camera zal je waarschijnlijk niet de tips vinden die je nodig hebt, daar wordt alleen uitgelegd hoe je de camera moet bedienen.
    Last edited by Black B@ndit; 10 maart 2008, 16:17.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: indoor fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Er is niets mis met de camera, je hebt volgens mij eerder een cursus fotografie voor beginners nodig...

      Als je binnen foto's maakt terwijl het buiten veel lichter is, dan is het normaal dat je de belichting van buiten en binnen nooit tegelijk juist kan krijgen.
      Je moet dan een keuze maken om de lichtmeting zo te doen dat de kamer juist belicht is, of dat de belichting buiten juist is.

      Wat je nog kan doen is binnen zoveel mogelijk licht maken, dan wordt het verschil tussen binnen en buiten wat kleiner. Op een zwaarbewolkte dag gaat het ook beter dan wanneer de zon binnenschijnt.

      Een andere mogelijkheid is een sterke flitser gebruiken die je naar het plafond richt (werkt wel alleen met een wit plafond). Daardoor zal je de kamer ook veel lichter maken, en krijg je niet die typische flits-reflecties op de foto's. Door de flitsbelichtingscompensatie aan te passen kan je dan de lichtsterkte "regelen", maar het zal er met die flits niet veel gemakkelijker op worden als je niet goed weet waarmee je bezig bent.
      Door een externe flits te gebruiken krijg je meer mogelijkheden, maar het wordt daardoor ook moeilijker (flitsen is een vak apart).

      In het boekje van de camera zal je waarschijnlijk niet de tips vinden die je nodig hebt, daar wordt alleen uitgelegd hoe je de camera moet bedienen.

      Ha! dat er niks mis is met de camera maar wel met mij dat wist ik al ;-)
      Maar deze tips helpen al, ik heb juist ook gezien dat ook professionele foto´s kampen met het probleem van de ramen. Ik weet dat ik een cursus fotografie nodig heb, maar hoe en waar?

      Comment


      • #4
        Re: indoor fotograferen

        Ik weet ook niet waar je zo'n cursus kan volgen...

        Je kan misschien al beginnen met een boek over fotografie, daar kan je al heel wat uit leren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: indoor fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door Annamarie Bekijk bericht
          het is dus geen hobby van me maar een noodzakelijkheid
          Het maakt alles al moeilijker dat je aangeeft dat het geen hobby is....maar pure noodzaak. Dan is in mijn ogen ook niet echt de wil om het te leren volgens mij is het bij 99% van de fotograven echt een "uit de hand" gelopen hobby.
          Maar inderdaad proberen foto's te maken wanneer het licht buiten niet al te veel naar binnen schijnt....Of eventueel 's avonds met lange sluitertijden aan de gang gaan om zo mooie sfeer beelden te maken.

          Sterkte iniedergeval...
          Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

          Comment


          • #6
            Re: indoor fotograferen

            is
            Oorspronkelijk geplaatst door lander Bekijk bericht
            ...het bij 99% van de fotograven echt een "uit de hand" gelopen hobby.
            Tell me about it... mijn vrouw zegt geregeld dat ik er door geobsedeerd ben, en ze zit er eerlijk gezegd niet ver naast.
            ______
            www.vue.photo

            Comment

            Working...
            X