Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

    Hi iedereen

    Ik sta op het punt een lens te kopen voor mijn Canon 350D.
    Ik twijfel tussen de EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS of de EF 24-105mm f/4 IS UMS.
    Ik ben een modeltrein liefhebber en ga veel naar tentoonstellingen en wil daar mooie foto's maken van de gehele baan als van een detail van de baan.
    Wie kan mij wat aanraden? Of neem ik best nog een andere lens?
    Liefst raad van mensen die uit ervaring spreken (als dat enigzins mogelijk is )
    Last edited by Red Falcon; 5 maart 2008, 19:24. Reden: Bijkomende vraag


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

  • #2
    Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

    Welke lens gebruik je momenteel?

    Optisch gezien is de 24-105 beter, maar ik ben er vrij zeker van
    dat je met deze te kort gaat schieten in groothoek...

    Je wil zeker ook wel foto's maken van zo'n modeltrein-tafel in zijn geheel; met je 24mm ga je de boel er niet opkrijgen zonder op 10m afstand te gaan staan .

    Ik denk dat je voor op uw 1.6 crop sensor beter een lens kiest vanaf 17mm (of mssn nog breder).

    M.v.g.
    CANON Inc. Made In Japan

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

      Met de 17-85 heb ik geen ervraing, maar ik hoor dat de meningen hierover zijn verdeeld. De 24-105, die ik zelf ook heb, is zeker de betere van de twee. Persoonlijk ben ik zere tevreden over deze lens. Enige minpuntje: er zit vrij vele kromming op de lens vind ik, valt toch serieus op als je landschappen fotografeert met een vlakke horizon. T'is wel zeer gemakkelijk te corrigeren achteraf in PS.

      Als ik het goed lees zal je vooral binnen werken, minder licht, dus een 4.0 lens over het hele bereik zal daarbij toch wel handig zijn.

      Als je echt héél breed wilt gaan dan is de 24 mm misschien wat te weinig breed als je op een camera werkt met een cropfactor.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

        Een hele baan kan je omzeggens nooit fotograferen. Volgens de winkelier is de kwaliteit van de lenzen duidelijk zichtbaar
        Maar is dit eigenlijk zo?
        Héél breed wil ik eigenlijk niet gaan. Ik heb ook nog een analoog toestel en een 28mm, die heb ik omzeggens bijna nooit gebruikt wegens teveel verbuiging.
        Last edited by Red Falcon; 5 maart 2008, 19:45. Reden: beter antwoord


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

          Het verschil in kwaliteit ga je niet zo zeer merken op je 350D...

          't Is en blijft een verkoper die dat gezegd heeft he
          CANON Inc. Made In Japan

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

            Wat zou jij dan nemen?


            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

              In de tijdschriften las ik dat de Canon 350D een zéér goede camera is, maar nu ik zo een beetje op dit fantastisch forum (met heel vriendelijke leden, mag/moet ook gezegd worden) heb gesurfd weet ik al iets beter.
              Mijn volgende keus zou een Canon 40D zijn.

              Nu wat die lenzen betreft, ik denk dat ik nooit mis kan zitten met de EF 24-105 f/4.0 L IS USM, dat is volgens de verkoper een professionele lens (?).

              Een modelbaan kan men nooit op één foto krijgen, die zijn simpelweg te groot.
              Met een groothoek heb ik nog nooit graag gewerkt omdat ik altijd verbuigingen had en een banaan locomotief trekt nergens op hé

              Wat ik wil doen is foto's nemen van delen van een baan en daaruit details nemen. Bij die details zou ik graag een grote scherpte diepte hebben. En daar heb ik omzeggens geen ervaring mee met een DSLR.
              Op dat gebied kan ik dus nog véél bijleren.

              En op dit moment heb ik de gewone kitlens + een Sigma IF Aspherical 28 - 135mm F3,8 - 5,6 MACRO.

              Mvg, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                Ik heb de 24-105 L en das een pracht van een lens zijn geld meer dan waard.

                mvg duindistel

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                  Het verschil in kwaliteit ga je niet zo zeer merken op je 350D...

                  't Is en blijft een verkoper die dat gezegd heeft he
                  Daar ben ik niet zeker van...
                  Goed glas gaat zijn nut bewijzen op om het even welke body...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                    @ Boerkejos,

                    Ik dacht dat ook, of het nu analoog of digitaal is, een goede lens maakt al een héél groot verschil. En die 24-105 "ziet" er gewoon prachtig uit, maar
                    daarvoor koop ik die niet natuurlijk wel om wat het die presteert.
                    Mvg, RF


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                      Het commentaar op die 17-85 is inderdaad gene vette en ik heb hem dan ook bewust links laten liggen. En met de 24-105 ga je inderaad de groothoek fel missen in de toepassing die jou erg interesseert. Alternatief is dan de 17-55/2.8 maar val niet achterover van z'n kostprijs hé. Ik heb er zo eentje op m'n 350D staan en je moet niet vrezen voor banaankromme lijnen op 17mm.

                      Djienbe

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                        Ik vind het erg dat mensen commentaar geven op een objectief dat ze niet bezitten. Een forum hoor je meestal de minst positieve eigenschappen van een lens. De gebruiker die er blij mee is hoor je hier niet spijtig. Ik heb de 17-85 en ik moet zeggen prima lens. Last van vervorming, maar welke lens geeft dat niet, dit vooral op 17 mm. De dure L lens dat je daar noemt heeft er ook last van. De 17-85 is ook niet het lichtsterkste objectief dat er is, maar all-round oke. Nu is het aan u om te weten of je breedhoek wilt en beetje zoom of veel zoom en minder breedhoek. Natuurlijk is de bouwkwaliteit van de 24_105 veel beter het is dan ook een L lens en kost bijna 3maal zoveel dan de 17-85.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                          Of nog wat minder zoom en de 17-40L nemen. Dijk van een lens hoor, en loepzuivere foto's.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                            Ik zal er heus niet alleen modelspoorbanen mee fotograferen en zeker geen hele modelbanen (die zijn véééél te groot, tot 20m, en je sta er niet alleen voor er staan veel mensen te kijken naar die banen hé), maar eerder stukken van een modelspoorbaan en daaruit detail foto's. En natuurlijk ga ik er zowel buiten als binnen mee fotograferen, natuur personen en zelfs portret.
                            Ik dacht dat een 24-105 een allround objectief was
                            Wil iemand zijn lens "effe lenen"? (Mop natuurlijk)
                            Mvg, RF


                            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF-S 17-85 IS of EF 24-105 IS?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Ik zal er heus niet alleen modelspoorbanen mee fotograferen en zeker geen hele modelbanen (die zijn véééél te groot, tot 20m, en je sta er niet alleen voor er staan veel mensen te kijken naar die banen hé), maar eerder stukken van een modelspoorbaan en daaruit detail foto's. En natuurlijk ga ik er zowel buiten als binnen mee fotograferen, natuur personen en zelfs portret.
                              Ik dacht dat een 24-105 een allround objectief was
                              Wil iemand zijn lens "effe lenen"? (Mop natuurlijk)
                              Mvg, RF
                              Is er niemand in de buurt waar je woond die een bezit daar kan je ze wel even proberen je bent bij mij altijd welkom maar ik woon in W-VL

                              mvg duindistel

                              Comment

                              Working...
                              X