Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens (beginner) met of zonder optische stabilisatie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens (beginner) met of zonder optische stabilisatie

Hallo,
    Als ik bij Konijnenberg kijk zie ik dat een 18-200 mm lens zonder en met OS toch ruim 100 EUR verschilt.
    Nu vraag ik me af hoe groot dit verschil in de praktijk is, m.a.w. wanneer is zo'n OS nuttig (in welke omstandigheden) ?

Wat ik me ook afvraag : wat is beter : kiezen voor een body met stabilisatie (Sony A100 of A200) en lens zonder of omgekeerd Canon400D en lens mét OS.
    Is het nuttig om én een body mét en een lens mét te nemen ? Vb. A100 + sigma lens 18-200 mm mét OS ?

Alain
    Blankenberge

Re: Lens (beginner) met of zonder optische stabilisatie

Denk niet dat het modelijk is om de OS versie te kopen voor een sony of pentax waar de body al gestabiliseerd is.

Wanneer nuttig? Als het licht wat minder is, waardoor een langere sluitertijd noodzakelijk is, op voorwaarde dat je onderwerp ook stilstaat.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Stabilistatie vermindert het gevolg van onscherpte door trillen van je handen. Hierdoor kun je met een langere sluitertijden werken dan je bij dezelfde brandpunt zonder stabilisatie zou kunnen. Om bij 200 mm (de uiterste stand van het genoemde zoomobjectief) trillingsvrij te kunnen fotograferen zit je toch gauw op 1/200 tot 1/300 (andere discussie geloof ik ).
      Met stabilisatie kom je dan op 1/60 tot 1/100. Dus je kan met minder licht uit de hand fotograferen.
      Stabilisatie werkt alleen op bewegingsonscherpte door trillende handen. Dus een F-1 wagen, of die voorbijvliegende F-16 zal niet opeens door de stabilisatie "bevriezen".
      Stabilisatie in de lens of in de body is een keus die je zelf moet maken. In de body heeft als voordeel dat al je lenzen gestabiliseerd zijn. Dus ook oudere lenzen die je via marktplaats of zo kunt kopen, en bijna alle vreemdmerk lenzen. In de lens heeft als voordeel dat ze afgestemd zijn op de specifieke behoefte van de lens, maar in hoeverre dan nog geldt voor een 18-200 mm zoom durf ik niet te zeggen.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

En om te vervolledigen op voorgaande post

de zoeker (dus waardoor je kijkt voordat je de foto neemt) is ook gestabiliseerd met os, is, vr lenzen, terwijl stabilisatie in de body enkel de foto stabiliseerd maar niet de zoeker.

Met dacht ik ondertussen wel enkele uitzonderingen.

Comment

Working...
        X