Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 lenzen gezocht: vogels en safari

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 lenzen gezocht: vogels en safari

Beste,

vorig jaar naar Botswana geweest en schitterende foto's kunnen maken met mijn Nikon D50 met Nikkor 18-200VR lens, dit jaar gaat het terug richting Afrika (Zambia) met hetzelfde materiaal uiteraard.
    Nu zou ik echter nog een lens willen bijkopen om ook wat kleinere beestjes (vogels, stokstaartjes, …) die relatief dichtbij staan (max. 10m) te fotograferen, welke is volgens jullie hiervoor de meest geschikte lens met een budget van +/-500€ ?

Losstaand vraagje : bestaat er volgens jullie een ideale safari-lens ? (Nikon, budget ook +/- 500€)
    mvg,
    Karel.

Re: 2 lenzen gezocht: vogels en safari

Hallo, volgens mij bestaat de ideale safarilens niet. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat zijn verwachtingen zijn en over welk budget hij beschikt. Als je kleinere doieren beelvullend wil fotograferen heb je een redelijke en degelijke tele nodig. Ikzelf heb een Sigma 50-500mm voor mijn Nikon D70 en die voldoet prima wat kwaliteit en gebruiksgemak betreft. Je beschikt namelijk over een enorm zoombereik om snel in te kaderen en de scherpstelling is behoorlijk snel. Ik heb die gebruikt in Namibië in 2003 en in Costa Rica in 2007 en de lens is op safari bijna niet van het toestel geweest. Uiteraard zijn er nog betere (Nikon) objectieven, maar ik persoonlijk vind dat er voor ons (niet profs) grenzen zijn, en dat de betere kwaliteit niet meer in verhouding ligt tot de kostprijs. Voor de Sigma moet je toch een kleine 1000 euro rekenen, tenzij je die in in goede staat tweedehands kunt vinden.
    En nu op zoek. Alvast een goeie reis gewenst.
    rikie1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kvdb71 Bekijk bericht
      Nu zou ik echter nog een lens willen bijkopen om ook wat kleinere beestjes (vogels, stokstaartjes, …) die relatief dichtbij staan (max. 10m) te fotograferen, welke is volgens jullie hiervoor de meest geschikte lens met een budget van +/-500€ ?

Losstaand vraagje : bestaat er volgens jullie een ideale safari-lens ? (Nikon, budget ook +/- 500€)
      Ik zou je de 70-300 VR van nikon aanraden, die lens schijnt optisch heel degelijk te presteren, en met 300mm kom je wel toe als de beestjes niet té ver zitten of niet té klein zijn. 400mm is net iets comfortabeler op safari (en dan nog zal een klein vogeltje op 10m zeker te ver zijn)...

Met een budget van 500€ bestaat de ideale safari-lens niet
      Dat is bij nikon de 200-400 f/4 VR.

Ik ben zelf deze zomer naar Kenia geweest, en heb tijdens de safari goed gebruik kunnen maken van m'n nikon 80-400.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
        Ik zou je de 70-300 VR van nikon aanraden, die lens schijnt optisch heel degelijk te presteren, en met 300mm kom je wel toe als de beestjes niet té ver zitten of niet té klein zijn. 400mm is net iets comfortabeler op safari (en dan nog zal een klein vogeltje op 10m zeker te ver zijn)...

Met een budget van 500€ bestaat de ideale safari-lens niet
        Dat is bij nikon de 200-400 f/4 VR.

Ik ben zelf deze zomer naar Kenia geweest, en heb tijdens de safari goed gebruik kunnen maken van m'n nikon 80-400.
        Prima advies.

Ik weet niet wat die nieuwe Sigma's (120-400 & 150-500) gaan kosten (of welke kwaliteits ze zullen leveren) maar je zal hier zeker een stuk boven de 1000 Eur zitten.

Als prime kan ik ook nog de AF-S 300 F/4 aanbevelen maar dan zit je ook al aan 1200 Eur (en dan heb je nog een 1.4TC van 300 Eur nodig om je bereik naar 400mm te brengen)
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Mss eens gaan kijken bij Sigma: 300 F4 of de 70-200 F2.8 met een 1.4 er tussen maar voor +- 500 € vrees ik dat het een moeilijke zaak zal worden.

Comment

Als het budget echt niet hoger ligt dan 500€ kan je misschien ook eens uitkijken naar een oudere tweedehandse Sigma 50-500, de niet DG versie dan.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

een tamron 200-500 kan je ook vinden voor deze prijs. Daar heb je meteen ook een enorm zoombereik.
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Mogelijkheden genoeg maar veelal buiten je budget:

- Nikon of Sigma 80-400
                - Nikon 70-300VR
                - Nikon 300/4 (evt. AF-S versie) met een optionele TC
                - Sigma 50-500
                - Sigma 135-400 of 170-500 (niet de beste keus, wel binnen budget te krijgen)
                - Sigma 120-400 of 150-500 (nieuw, beide MSRP onder de 1000 euro)
                - Tamron 200-500 (evt. 200-400 maar deze is optisch veel minder)

Zelf ben ik naar zuidelijk Afrika geweest met een Sigma 135-400 (nog met een F75 film camera) en naar Oeganda met de Nikon 80-400VR. De 80-400VR heb ik inmiddels verkocht en gebruik nu een Nikon 70-200VR of 300/4 AF-S met een 1.7TC.
                Bodies: Nikon D700, D200
                Zoom: Nikkor AF-S 18-70, AF-S 24-120VR, AF-S 70-200/2.8, Tokina 12-24
                Primes: Nikkor AF-D 50/1.8, AF-D 85/1.8, AF-S 300/4, Sigma 150/2.8 EX

Comment

Working...
                X