Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF 24-105 L IS - is dit normaal ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EF 24-105 L IS - is dit normaal ?

De foto hieronder is genomen met de EF 24-105 L IS lens, met zonnekap er op, vanop statief, mirror lockup en afstandsbediening.

Is de flare aanvaardbaar?

Het was eigenlijk redelijk donker en de aanwezige lichtbronnen vrij zwak.

Let niet te veel op de foto. Gewoon omgezet van RAW naar JPEG. Alle foto's in de reeks hadden (weliswaar in mindere mate) last van flare.

Crop:

Re: EF 24-105 L IS - is dit normaal ?

Dat is zeker normaal, ik denk dat er geen enkele lens is die helemaal geen last heeft van flare, bij de 24-105 valt het nog heel erg mee.

Ik heb zelf ook een 24-105, lenzen die ik eerder heb gebruikt (Sigma 18-50 f2,8 EX DC, Canon 17-40 f4 L en Canon 28-135 IS) hadden eigenlijk allemaal veel meer last van flare dan de 24-105 f4 L IS.

Een zonnekap helpt alleen bij lichtbronnen die buiten beeld zitten, en die ook nog effectief afgeschermd worden door de zonnekap. Hier zitten de lichtbronnen die voor de flarevlekken zorgen mee in beeld, je kan dat nooit 100% vermijden. Een prime heeft daar wat minder last van, omdat daar heel wat minder lenselementen inzitten.

De Sigma 10-20 heeft ook heel veel last van flare, en omdat het een heel "brede" lens is, helpt de zonnekap ook niet zo heel veel.
    De EF-S 17-55 f2,8 IS doet het wat beter dan de 17-40 f4 L.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

[QUOTE=armani;1763725]De foto hieronder is genomen met de EF 24-105 L IS lens, met zonnekap er op, vanop statief, mirror lockup en afstandsbediening.

Is de flare aanvaardbaar?

Ik zie geen flare op die foto's.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht

Ik zie geen flare op die foto's.....
        Dan is het tijd voor een brilleke

Al die blauwe vlekken zijn flare. Je ziet ze beter in de crop.

Comment

Black B@ndit, bedankt voor de uitleg.

Ik vond het nogal opvallend, en in de eerste reeksen van de lens was een flareprobleem, dus ik begon me al zorgen te maken.

Kan je tijdens het fotograferen nog iets doen om flare te minimalsieren of is het enkel nadien met photoshop te verwijderen?

Comment

Je kan de vlekken proberen weg te clonen, of ze wat donkerder maken (naargelang het soort vlek dat er op de foto zit). Maar waarschijnlijk zijn er hier die er betere truukjes voor hebben.

Als de lichtbronnen mee in beeld komen, en dat is bij nachtfotografie bijna altijd het geval, dan kan je er tijdens het fotograferen eigenlijk niet erg veel tegen doen. Bij lichtbronnen die net buiten beeld zitten kan je dat licht zelf nog beter afschermen met je hand (of een stuk karton), waarbij je er op let dat je daardoor geen donkere vlek krijgt in die hoek.

Hier is nog een voorbeeldje van de Sigma 18-50 f2,8 EX DC, het is wel de ergste foto (wat flare betreft) die ik daarmee ooit gemaakt heb. In de meeste andere foto's was het gelukkig veel minder erg.

Bij de eerste reeks van de 24-105 was er een flare-probleem, en dat zag er ongeveer uit zoals de flare die ik met een 17-40 ooit opzettelijk heb gefotografeerd:
            (zonder zonnekap, en door de zoeker gekeken om toch zoveel mogelijk flare in beeld te krijgen, dat kan je met elke lens wel uitlokken)
            Last edited by Black B@ndit; 2 maart 2008, 00:29.
            BD0338BE

Comment

Alle, ik moet precies nog niet klagen, als ik dat zo zie

Comment

De kans op flare is ook velemalen groter als je met een UV filter fotorafeert. Deze kan je dan ook het beste eraf halen.

Misschien zou een pola filter werken, maar dat weet ik niet zeker omdat ik het niet heb geprobeerd.
                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Een polarisatiefilter zal zeker niet helpen, waarschijnlijk is dat zelfs nog slechter dan een uv-filter omdat het donkerder is, en dan krijg je nog gemakkelijker reflecties tussen het voorste lenselement en het filter.
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X