Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meest geschikte lens voor bloemstukken (binnen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Meest geschikte lens voor bloemstukken (binnen)

Mijn vrouw maakt regelmatig bloemstukken, en vraagt mij dan een foto te maken.
    Ik gebruik ofwel de 50mm f1.8 II of de 18-55mm f3.5-5.6 II uit mijn signature, maar vind van geen van beide lensen de resultaten optimaal. Met de eerste lens krijg ik nog teveel wazige gedeelten (mijn vrouws guirlandes zijn soms tot 1m lang!). De (kit)lens wordt zeer weldra vervangen door een 17-55mm f2.8 IS USM, maar misschien heb ik een andere lens nodig voor dit specifieke doel.

Iemand een suggestie? Dank bij voorbaat.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Meest geschikte lens voor bloemstukken (binnen)

Volgens mij heb je een statief nodig, dan kun je de 50/1.8 lekker dichtdraaien en zal er veel meer in de scherptediepte vallen. Ik lees namelijk niet dat je ontevreden bent over de beeldhoek.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Volgens mij heb je een statief nodig, dan kun je de 50/1.8 lekker dichtdraaien en zal er veel meer in de scherptediepte vallen. Ik lees namelijk niet dat je ontevreden bent over de beeldhoek.
      Helemaal eens.
      Als je bloemstukken binnen wilt fotograferen dan is 85mm wel het uiterste of je moet al een heel grote studio hebben.
      Ik fotografeer zelf bloemstukken met de 17-55.
      Met de 105 macro moet ik al een grote afstand tot het onderwerp hebben.
      mvg
      antoine200

Comment

Als je een statief koopt, ga er dan vanuit dat je vrijwel hetzelfde of ietsje minder zal moeten besteden als voor een nieuwe lens.

Handig erbij een afstandsbediening voor de camera, eigenlijk onmisbaar, en handig is een hoekzoeker.

Kijk voor de laatste 2 eens bij Fotoshop Aalten.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tis nie da uw lens 1.8 aankan, dat je daarmee je foto moet nemen

Idd stel in op f8 of f11, zorg voor goei belichting of een statief. Eigenlijk beide

Comment

(dacht dat ik vroeger reeds een reply gepost had, maar wellicht vergeten te "submitten", enfin...)

Dank voor alle reacties, mensen. Goeie tips, indeed.
            Ik moet echt leren werken met die 50mm, want ik heb eer de neiging om die (binnen) helemaal OPEN te zetten (lage f-waarden), dan dicht te draaien.

Ik heb wel een statief, maar da's zeker niet zo'n professionele als ik hier vaak vermeld zie. Het is "gewoon" een HAMA Gamma 74, dat ik enkele jaren geleden in de Carrefour ( ) gekocht heb, voor mijn nu ter ziele gegane Kodak DC4800. Dat statief is altijd voldoende geweest voor mijn behoeften, maar misschien moet ik maar eens een beter model op mijn verlanglijstje zetten.
            Heb wel geen afstandsbediening, maar zou eventueel met de timer kunnen werken.

Wil iemand 'ns even uitleggen hoe een hoekzoeker in mekaar zit?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Wil iemand 'ns even uitleggen hoe een hoekzoeker in mekaar zit?
              Hoekzoeker
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Dank voor de link. Als ik die foto goed bekijk, dient zo'n hoekzoeker om van bovenaf door je oculair te kijken. Dus eerder geschikt voor objecten die zich lager bevinden. Paddenstoelen in de wei misschien?

Ik ben hier een beetje aan het oefenen op een guirlande van zo'n 1,3m (!), die op een antiek kastje ligt van zo'n 95cm hoog. Ik heb mijn statief op ongeveer 3m moeten zetten om de guirlande helemaal in beeld te krijgen, en dan moet ik die statief bovendien zo hoog zetten, dat ik er eigenlijk niet goed bijkan (wel met een krukje).
                Dus qua "beeldhoek" (zoals een poster boven vermeldt) zou dit ook beter moeten kunnen. Of niet?

Comment

De combinatie 350d en de 50mm lijkt me niet zo zwaar dat ze het uiterste van het statief zal verlangen. Een nieuw statief zal dan wel geen hoge prioriteit behoeven.
                  Voor tussen de €10 en de €30 kan je universele afstandsbedieningen met draad(€10) of draadloos (€30) vinden. Maar ik ben niet zeker maar dacht dat de 350d ook met ir op afstand kan bediend worden en dan kan je, mits wat zoekwerk, je cam bedienen en een goedkope universele TV afstandsbediening(±€5).
                  Nu met timer moet het ook zonder problemen lukken hoor.

Wat de 50mm betreft: het grootste diafragma gebruik je enkel als je het nodig heb omwille van weinig licht of als je zeer weinig scherpte diepte wil hebben. Niets belet je echter om ze op bv. f11 te gebruiken.

Suc6
                  Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hoi,

zoals anderen reeds schreven, is een statief onontbeerlijk.
                    Een hoek zoeker en afstandbedieng zijn zeer handige accesoires.
                    Het originele spul is behoorlijk prijzig als je dit maar af en toe gebruikt.
                    Ik zoek vergelijkbaar materiaal op met E-bay.
                    En koop en bestel het daar, meestal komt het vanuit het verre oosten.
                    Hier zijn 2 van mij "favoriete verkopers":

Daar heb ik voor weinig onder andere 'n goed werkende afstandsbedienig en een hoekzoeker gekocht.
                    Ik koop best wel veel via het Internet...

Groet
                    Adrie

Comment

Working...
                    X