Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem extender Canon 1,4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem extender Canon 1,4

Ik heb onlangs een extender 1,4 van Canon gekocht, voor op mijn Canon EF 70-200 L IS USM.
    Toen ik dit weekend met dit duo op stap ging en focuste op 2 zwanen, versprong het beeld van links naar rechts. Wanneer ik de staibilisator aflegde, was dat verspringen gedaan.
    Zijn er nog die dit ondervonden hebben?

Re: probleem extender Canon 1,4

Oorspronkelijk geplaatst door fotovrouwtje Bekijk bericht
    Ik heb onlangs een extender 1,4 van Canon gekocht, voor op mijn Canon EF 70-200 L IS USM.
    Toen ik dit weekend met dit duo op stap ging en focuste op 2 zwanen, versprong het beeld van links naar rechts. Wanneer ik de staibilisator aflegde, was dat verspringen gedaan.
    Zijn er nog die dit ondervonden hebben?
    Lijkt op een kapotte IS unit maar dat heeft niets met die 1.4x converter te maken. Heb dat ooit eens gehad met m'n 100-400. IS unit vervangen.

Comment

Bij het starten van de IS kan het beeld even verspringen.

Gebeurd het alleen bij het starten of zie je constant het beeld verspringen? Merk je iets van een verminderde werking van de IS?

Bij gebruik van een extender wordt ook de effecten van de IS in het beeld van de zoeker versterkt, het zou natuurlijk kunnen dat je het daarom nu pas opmerkt.
      WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

Comment

telkens ik scherpstel op iets; en niet alleen bij de eerste foto, bij de volgende scherpstelling opnieuw.
        't is niet te doen: tegen dat het beeld stil staat, is de vogel al gaan vliegen (letterlijk en figuurlijk)

Comment

telkens ik scherpstel op iets; en niet alleen bij de eerste foto, bij de volgende scherpstelling opnieuw.
          't is niet te doen: tegen dat het beeld stil staat, is de vogel al gaan vliegen (letterlijk en figuurlijk)
          En zonder 1,4x converter?

Comment

Misschien is er een probleem met de kontaktjes in de teleconverter?
            Als de IS-unit een te lage spanning krijgt, dan zou die misschien wel eens kuren kunnen krijgen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Groetjes,
              Last edited by Agaguido; 9 mei 2008, 12:58.
              Canon the best a men can get ....

Comment

Maar als je diafragma op f5.6 staat dan lukt het scherpstellen niet meer met een extender
                Sorry, dit houdt geen steek hoor: f:4 is f:4, maar wordt f:5.6 met extender, dus nog AF op alle bodies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Agaguido Bekijk bericht
                  Ik weet niet welk type lens het is maar als je diaframa op f4 staat dan bekom je met je extender f5.6. Dan moet de lens namelijk nog goed kunnen scherpstellen. Maar als je diafragma op f5.6 staat dan lukt het scherpstellen niet meer met een extender (uitgezonderd bij een 1Ds dacht ik) . Weet wel dat met een extender het scherpstellen iets drager gaat.
                  In de 70-200 reeks heb je keuze tussen twee f2,8 en twee f4 objectieven (met of zonder IS).

Elke 70-200 zou dus zonder al teveel problemen moeten werken in combinatie met een 1,4x tc, met behoud van autofocus.

Zit er een uv-filter op de lens? Ik heb hier al heel wat gelezen over problemen met uv-filters op een 70-200.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Agaguido Bekijk bericht
                    Ik weet niet welk type lens het is maar als je diaframa op f4 staat dan bekom je met je extender f5.6. Dan moet de lens namelijk nog goed kunnen scherpstellen. Maar als je diafragma op f5.6 staat dan lukt het scherpstellen niet meer met een extender (uitgezonderd bij een 1Ds dacht ik) . Weet wel dat met een extender het scherpstellen iets drager gaat.
                    Als dat niet de reden is moet je eens kijken welke lichtmeetmodus je hebt ingesteld want bij bepaalde instellingen is het soms moeilijk om iets te focussen tegen een lichte achtergrond.

Groetjes,
                    wat lezen we hier toch weer allemaal ...

1. 't is niet het diafragma waarop de lens staat (?) maar de grootste opening die het 'm doet.
                    dus zowel met de 70-200f2.8 als de 70-200f4 werkt de AF zoals het moet, in combinatie met een 1.4 extender.
                    bij de 1-digit D's (5D, 1D, 1Ds) kun je tot f8 gaan, dus bv een 300f4 met 2.0 extender focust nog op een 1DIIn ...

2. wat in godsnaam heeft lichtmeetmodus met AF te maken?

3. 't probleem zit in het IS-systeem, niet het AF-systeem.

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      wat lezen we hier toch weer allemaal ...
                      Tja, wordt meer en meer een probleem op BD .

Comment

Bedankt iedereen om te helpen zoeken naar de oorzaak. Ondertussen heb ik een mailtje gestuurd naar mijn Canonverkoper, die het probleem op zijn beurt voorgelegd heeft aan Canon zelf. Ik zou de lens moeten terug binnenbrengen en ze zullen een procedure op gang zetten voor een garantiegeval (ze was pas aangekocht in november 2007). Zonder extender doet ze het dus ook.

Comment

Zonder extender doet ze het dus ook.
                          Dus duidelijk de IS unit.

Comment

Working...
                          X