Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor welk gebruik ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor welk gebruik ??

Hallo,

Voor welk specifiek gebruik is de volgende lens
    NIKKOR AF-D 50mm F 1.8 52S 52mm

Info van de winkel : gebruiken voor macro-shoots ??
    of is 50 mm niet voldoende voor macro

Mijn camera = Nikon D80 / Nikon 18-200 1:3.5-5.6 VR

Mijn web

Gr,
    Wendy
    Nikon D80 | Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED | MANFROTTO 718 B
    http://www.wendysmedia.com

Re: Voor welk gebruik ??

50mm f1.8 is absoluut geen macro objectief, maar kan daar wel voor gebruikt worden met een balg of tussenringen, zoals de meeste (Niet G) objectieven.

Comment

Ik vind die 50mm niet handig (voor mij toch niet)

Het is iets te kort maar lukt wel voor portretten (je moet dan alleen dichter komen, al vind ik de 85mm dan weer beter)

het is te groot voor bv gebouwen, feestjes, ...

Maar is wel ideaal voor panoramashots. Meerdere foto's die je dan aan elkaar kunt fotoshoppen. daar is de 50mm wel ideaal voor
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Ooit gehoord/gelezen dat de 50 mm omgekeerd kan gebruikt worden als macro, met omkeerring? Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar anderen kunnen die ervaring misschien delen of uitleggen.

Comment

Een van mijn hobby's is bloemen en insekten
          Daar zoek ik een goede macro voor
          Suggesties ??

Nikkor, Sigma of Tamrom ( en waarom )
          Het is maar een onderdeel van fotografie : het hoeft altijd niet zo duur te zijn

Eventuele foto's van natuurmacro.....
          Nikon D80 | Nikkor AF-S 18-70mm F3.5-4.5G DX IF-ED | MANFROTTO 718 B
          http://www.wendysmedia.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wendysmedia Bekijk bericht
            Suggesties ??

Het is maar een onderdeel van fotografie : het hoeft altijd niet zo duur te zijn

Nikon 60mm micro nikkor, relatief goedkoop tweedehands op de kop te tikken, voor bloemen insecten zal wat moeilijker gaan, vanwege de dichte werkafstand
            Maar deze 60mm is ook zeer goed bruikbaar voor portret

Koop je Sigma of Tamron, dan blijf je als het ware altijd wat op je honger zitten.

Comment

Suggesties ??

Beste denk ik toch een echte macrolens kopen. Als je insecten wilt fotograferen zou ik zeker geen 50mm of 60mm macro kopen (hoewel die wel het goedkoopst zijn) want hiermee moet je veel te dicht op je onderwerp kruipen. Voor echt schuchtere insecten zou je het best een 150mm of zelfs 180mm kunnen gebruiken maar die zijn dan wel weer erg prijzig. Bovendien kun je die het best gebruiken op een statief en dat is ook niet altijd even handig.

Zelf heb ik ervaring met de Tamron 90mm macro. (die had ik bij mijn Pentax systeem, en ga waarschijnlijk ook deze weer kopen met Canon mount). Dit is een ontzettend goede macrolens die bovendien ook zeer goed te gebruiken is als portretlens. Deze is verkrijgbaar vanaf € 349,-
              De Sigma 105mm macro heeft ook een erg goede reputatie (gelijkwaardig aan de Tamron) en wellicht een iets beter bouw (?) dan de Tamron maar is dan ook wel weer wat duurder. (rond 400,- dacht ik)

Hier vind je een aantal van mijn macroshots, allemaal genomen met de Tamron 90mm f2.8 macro.
              www.indetailfotografie.nl

Comment

sigma 105mm f2.8 macro
                tamron 90mm f2.8 macro
                en niet te vergeten de tokina 100mm f2.8 macro.

Dit zijn allemaal zéér goede macrolenzen waar je veel plezier aan zult hebben. Ze zijn allemaal zeer scherp.

Als je veel kleine beestjes wilt vastleggen zijn deze 3 misschien beter
                sigma 150mm f2.8
                sigma 180mm f3.5
                tamron 180mm f3.5

Je hebt natuurlijk de nikkor 105 f2.8 VR deze is zeker de betere van allemaal maar kost wel iets meer.

Ik heb eerst de tokina 100mm f2.8 gehad, zéér goede lens voor zijn prijs. Heb die verkocht voor 200 euro.
                Heb nu een tamron 180mm. Heel handig als je beestjes wilt vastleggen.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Sigma, Tamron,Tokina, ik heb ze allemaal gehad, en t'is altijd iets, ofwel draaien ze niet soepel, of ze schrapen, of er zit speling op de bevestiging, of ze hebben backfocus/Frontfocus, en bovendien halen velen niet de ware mm enz. het forum staat er hier vol van
                  Er schiet nog niets van over met merkeigen objectieven, maar dan heb je tenminste waardevol glas

Comment

Voor €12,50 een omkeerringetje bij Fotoshop Aalten en je hebt een Macro en die winkel voortaan overslaan, zulke info over een 50/1,8. Omkeerring werkt niet op alle camera's, wel D200 niet D50.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo,

Voor welk specifiek gebruik is de volgende lens
                      NIKKOR AF-D 50mm F 1.8 52S 52mm

Gr,
                      Wendy
                      Als ik een beetje ouderwets mag zijn : om het fotograferen niet te verleren (of juist omp het te leren)!

Groet,
                      karel

Comment

Working...
                      X