Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

40D Favoriete filters?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 40D Favoriete filters?

Hallo,

Voor de 40D, welke zijn jullie favoriete filters?

Van mij nog steeds de polarizer (welke was nu beste,circular dacht ik ?)
    De ND Neutral Density filter is een onderschatte filter las ik.
    Die sterfilters zijn nog leuk voor lichteffecten.

Ik heb een Tamron (67mm filtersize) & EF50 (58mm filtersize) en de filters die ik nog liggen heb zijn allemaal 52mm. Zou dit lukken met 2 transformers, en van hoeveel mm vd 40D moet ik dan gaan naar 52mm, of te klein?

Of gebruikt iedereen photoshop tegenwoordig?

Groeten,
    Innovator

Re: 40D Favoriete filters?

Een circulair polarisatiefilter is denk ik voor beide faboriet, vermoedelijk gebruik je de Tamron meer voor landschappen, waarbij de pola meestal meer tot zijn recht komt.
    Die 67 filter op 58 krijgen kan met een verloopje maar dan past je zonnekap niet en krijg je eerder last van flare.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Als ik de topic starter z'n bericht lees krijg ik eerder de indruk dat hij kleinere filters (52mm) op objectieven met een grotere fitting (67mm en 58mm) wil schroeven met een adapterring.

Als het objectief had kunnen volstaan met een 52mm frontelement had men het echt niet 58mm of zelfs 67mm groot gemaakt. Je gaat dus hoogstwaarschijnlijk enorm afgesneden hoeken krijgen wanneer je dat probeert. Hou de filters gewoon eens met de hand voor het objectief en kijk wat er gebeurt...

In Photoshop kun je aardig wat effecten nabootsen, maar bepaalde effecten zijn niet vervangbaar door Photoshop. Dus je kunt in bepaalde situaties niet om filters heen, maar haal dan op z'n minst 67mm filters (altijd de grootste fitting nemen die je hebt) met een adapterring naar 58mm. Zo ga je alleszins geen afgesneden hoeken krijgen.

Populairste filters? Dat verschilt wellicht van persoon tot persoon, maar filters die ik frequent gebruik zijn een polarisatiefilter (om reflecties te verminderen en de bekende blauwe luchten met witte wolken te krijgen), graduele grijsfilters (om uitgebeten luchten te vermijden) en gewone grijsfilters (ND-filter) (om de sluitertijd te kunnen verlengen bij fel licht).

Comment

beginnersvraag:
        waarin is een polarisatiefilter anders/beter dan een IR of IR/UV filter?
        http://www.effieweg.tk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
          beginnersvraag:

De zoekfunctie hier en google zijn je beste vrienden en gaan je zeker een andwoord vertellen.

Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mingh Bekijk bericht
            beginnersvraag:
            http://www.belgiumdigital.com/besprekingen/articleid/35

Comment

Zal misschien toch geen cpl filter kopen, maar gewoon de lenshood erop.

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

hier boffen ze niet echt met filters, wegens de flare in je fotos (zie ook engelse review in link).

anders met photoshop contrast nog wat aanpassen indien te bleek bij strandfotos bvb.

Comment

Working...
              X