Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help probleem met mijn sigma 10-20

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help probleem met mijn sigma 10-20

Hallo

Ik heb een probleem met mijn sigma 10-20. Als ik een foto wil nemen is het in het midden van de foto veeeeeel te licht. Wat zou dit kunnen zijn?
    bv hier in de foto is het kasteel bijna wit. Ik moet bijna foto nemen op lichtcorrectie -1.7 ? foto is genomen vandaag? dus zoveel zon is er ook niet?

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Groeten Davy

nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Re: Help probleem met mijn sigma 10-20

Welke lichtmeting had je aanstaan?
    Meestal geeft bij een groothoeklens spotmeting de meest nauwkeurige belichting.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

die staat al altijd op 3d kleurenmatrixmeting

foto's zijn meestal genomen op
      f10
      1/350
      iso 400

iso stond nog op 400 door de eenden die ik ervoor wou trekken in vlucht.
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

ik zie het probleem niet, de zon zit vlak op de gevel van dat gebouw, normaal dat her wat lichter is dan de rest denk ik.
        Voor zover ik kan zien is het nog niet overbelicht, dus kan je als je wil in photoshop dat gebouw perfect wat donkerder krijgen

grts, Maxim
        UPDATED http://smax-photo.magix.net

Comment

zie hier niet zo een overbelicht probleem hoor, misschien wel gezien de omstandigheden, een hoger diafragma nemen, gaat je je time naar beneden en de ISO hoeft ook niet op 400.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hier kan je het beter zien. de randen zijn heel donker en het midden te helder.

Comment

ik zou eens een gegronde test uitvoeren...

iets in de aarde van een effen beeld te nemen en zien of alles juist belicht is of zo...

Ik denk niet dat je een fout in je lens hebt hoor maar dat dit iets is van belichting zoals hierboven ook gezegd is...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

Comment

Ja ik zal als ik tijd heb de lens nog eens testen. Hopelijk is het morgen ook nog zonnig dan zal ik eens een paar foto's nemen.

Comment

Hallo,
                  ik denk ook hetzelfde,als hierboven is gezegt.
                  Ik heb ook deze lens,en het enige wat bij mij wel eens
                  opvalt,is de vignettering aan de randen.
                  De randen worden dan iets donkerder,wat gewoon is bij een groothoek[zeker bij 10mm]
                  Wellicht zie/bedoel je iets anders,maar het kan zeker meespelen.
                  gr.ron.
                  http://exhi-fotografie.nl

Comment

Hoe hoger je naar boven kijkt, hoe donkerblauwer de lucht is. Dit zie je met het blote oog. Een extreme groothoeklens neemt heel veel lucht mee, waardoor je die lichtverschillen beter ziet dan met een andere lens. Niets om je zorgen over te maken in elk geval. Bovendien worden de mooie donkerblauwe luchten van dergelijke groothoeklenzen meestal juist op prijs gesteld

Comment

misschien ook eens een polafilter kopen voor op reis. Want meestal is het aan de cote d'azur heel zonnig weer.

Comment

Je hebt helemaal geen probleem. Er is ook helemaal niks overbelicht. 't Is normaal dat die gevel zo licht is, omdat daar de zon vlak op zit.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                          misschien ook eens een polafilter kopen voor op reis. Want meestal is het aan de cote d'azur heel zonnig weer.
                          Pola is niet zo geschikt voor deze lens, door de grote hoek is ook de hoek van de zon anders en verloopt het pola effect. En een pola doet verder ook niks met het door jouw gesignaleerde probleem. I denk trouwens dat het JOUW probeleem is en niet van de lens.

Als het echt niet vertrouwd: foto van een egale muur maken.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dit is geen lensprobleem, de camera heeft er gewoon voor gezorgd dat het lichtste deel niet overbelicht wordt. Omdat alleen op die gevel zonlicht valt, wordt de rest van de foto donkerder, en dat is volledig normaal.
                            Je kan in photoshop de donkere delen zelf ook wat lichter maken als je dat wil, maar omdat de foto op iso400 gemaakt is zal je dan wel een beetje ruis krijgen.

(Het wordt ook tijd om de sensor te reinigen, want je ziet op f10 al een heel grote vlek.)
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Misschien dat de sensor is een poetsbeurtje geven helpt?

Probleem is volgens mij een foute lichtmeting voor die bepaalde composities...

Don 't blame it on the glass...

Proberen en blijven proberen tot je tevreden bent, zo leer je 't meest.

Succes!
                              CANON Inc. Made In Japan

Comment

Working...
                              X