Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Backfocus?

Gisteren een 2de hands Sigma lensje gaan halen bij Konijnenberg.
    Thuisgekomen de fototjes die had genomen even bekeken, en dan vond ik de scherpte toch een beetje tegenvallen.
    Daarom daarnet even de Focus test chart afgedrukt.
    Volgens mij toch teveel last van backfocus. Wat denken jullie?

Camera Model: SONY (DSLR-A100)
    Lens Focal Length: 35,00 mm ()
    Shutter Speed: 1/40 sec
    F-Number: F4,0
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/10

Camera Model: SONY (DSLR-A100)
    Lens Focal Length: 17,00 mm ()
    Shutter Speed: 1/40 sec
    F-Number: F2,8
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/10
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

Re: Backfocus?

zo te zien wel ja

Comment

Persoonlijk vind ik deze test grid niet betrouwbaar genoeg.

Er is een update van die grid met veel bredere en contrastrijke focus-lijn die je moet uitsnijden
      en onder 45° omhoog plooien; zo is die lijn parallel met je lens i.p.v. in een hoek.

Hier een voorbeeld:

Hier kan je 'm downloaden:

http://www.hkdotnet.com/FrancisPhoto...annel/AF_Test/
      CANON Inc. Made In Japan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
        Site is wel verschrikkelijk traag. Download wil zelfs niet starten.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G

Comment

Trage site, maar testkaart is niet te downloaden. De downloadsite bestaat niet meer.
          Is wel erg jammer want ziet er allemaal goed uit en gemakkelijker dan met de andere test.

Mvg

Doggy
          Canon EOS 7D, EF-S 55-250 IS, EF-S 15-85 IS USM, 580EX II, en nog wat oud glas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Doggy Bekijk bericht
            Trage site, maar testkaart is niet te downloaden. De downloadsite bestaat niet meer.
            Is wel erg jammer want ziet er allemaal goed uit en gemakkelijker dan met de andere test.

Mvg

Doggy
            Hier heb ik dit gevonden, hopelijk kan je hiermee verder .
            Nikon stuff and more ...
            https://www.instagram.com/lm_pictures_77/

Comment

Thanks het duurde wel ff maar heb de testkaart kunnen binnenhalen

Ga dit ook eens uitproberen want mijn 40D had met de andere test (en op de foto's) wat last van frontfocus.

ff chekken of dit werkelijk zo is.

Doggy

Comment

Heb de proef gedaan and be happy

Het focusverschil is minimaal slechts 1 streepje vóór de 0 lijn

Deze test heeft wel wat tijd in beslag genomen voor de perfecte opstelling.

De testkaart moet perfect op 45° staan en de camera horizontaal en perfect op de 0 lijn focussen. De minste trilling helpt deze test al om zeep dus (eerst spiegel opklappen en timer gebruiken helpt prima.

Thanks voor de tip, nu ben ik echt zeker dat mijn eos 40D perfect op het juiste punt scherp stelt.

Mvg

Doggy

Comment

Test met deze andere kaart ook eens herhaald,
                  maar ik spijtig genoeg niet happy
                  Evenveel backfocus als met de andere testkaart, ongeveer 1.5 cm.

Vanavond trachten langs Konijnenberg te passeren. Ben eens benieuwd hoe
                  dit opgelost kan worden. Had de lens gekocht voor een reis naar Rome vanaf 1 maart. Dat zal waarschijnlijk al niet lukken

Comment

Als dat werkelijk zoveel verschil maakt is dat dikke pech.

Hoop dat alles nog op tijd opgelost geraakt.

Suc6

Doggy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
                      Persoonlijk vind ik deze test grid niet betrouwbaar genoeg.

Er is een update van die grid met veel bredere en contrastrijke focus-lijn die je moet uitsnijden
                      en onder 45° omhoog plooien; zo is die lijn parallel met je lens i.p.v. in een hoek.
                      Betrouwbaar? Als in zo'n test met een uitgeprint papier met patronen -de nieuwe of de oude - je lens of camera al niet betrouwbaar kan laten focussen op het punt dat je aangeeft, wat moet dat wel niet zijn in een real life situatie, waar het contrast altijd veel lager is dan zwarte inkt op wit papier...

Comment

De test met de 45° uitgevouwen focus-streep is toch véél gemakkelijker en accurater dan die met het vlakke blad; je doet de test trouwens met de lens
                        vol open nietwaar...

Je stelt bij het vlakke blad nog steeds scherp op een platte lijn van enkele millimeters breed die 45° t.o.v. uw sensor staat... dat kan niet anders dan meer kans geven op een foute meting, zeker bij een groot diafragma ga je telkens een ander resultaat bekomen!

Ik heb de test gedaan met de 85L op f1.2, dit met de 1D Mark2 en nog een keer met de 1D Mark3 van een vriend.

Test op f1.2 met 1D Mark 3:

Identieke opstelling op f1.2 met mijn 1D Mark 2:

Ik heb dus duidelijk een back-focus probleem met mij body en niet met m'n lenzen!

Morgen ga ik 'm binnen brengen en kan hij nog onder garantie gecalibreerd worden.

En ik dacht dat ik scherpe foto's maakte

M.v.g.
                        CANON Inc. Made In Japan

Comment

Gisteren bij Konijnenberg een nieuwe Sigma 17-70 eens vergeleken met de mijne, en daar was eigenlijk geen verschil tussen. Dus ook de nieuwe had last van backfocus.
                          Dan een Tamron 17-50 F2.8 even getest, en ook die had er last van, maar in iets mindere mate dan de Sigma.

Zou te maken hebben met de software van de lens die niet perfect overeenkomt met de body. Was volgens Konijnenberg weinig aan te doen?

Ga van het weekend bij daglicht eens wat 'echte' fotos maken ipv test charts onder kunstlicht.
                          Als het resultaat me niet bevalt, gaat de lens terug en heb ik een tegoed bon in de plaats.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                            Gisteren bij Konijnenberg een nieuwe Sigma 17-70 eens vergeleken met de mijne, en daar was eigenlijk geen verschil tussen. Dus ook de nieuwe had last van backfocus.
                            Dan een Tamron 17-50 F2.8 even getest, en ook die had er last van, maar in iets mindere mate dan de Sigma.

Zou te maken hebben met de software van de lens die niet perfect overeenkomt met de body. Was volgens Konijnenberg weinig aan te doen?

Ga van het weekend bij daglicht eens wat 'echte' fotos maken ipv test charts onder kunstlicht.
                            Als het resultaat me niet bevalt, gaat de lens terug en heb ik een tegoed bon in de plaats.
                            Toen leon bidon hier nog actief was, had hij net hetzelfde probleem,
                            hij heeft er zelfs een perfkt werkende 1.4 objectief voor verkocht, waar eigenlijk niks mee aan de hand was!

het lag gewoon aan zijn toestel, de sony a100.
                            dus wees voorzichtig, de fout zou daar kunnen zitten en niet aan je lenzen.

Mvg

Comment

Ik kan de testkaart niet downloaden
                              Canon EOS 40d ; Tamron 17-50 F2.8

Comment

Working...
                              X