Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150 Macro - Tamron 180 Macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 150 Macro - Tamron 180 Macro

Omdat bovenvermelde Sigma hier op BD (en op andere fora) ernorm wordt geprezen als superlens (hij is ook écht wel goed, daar niet van) en de werkafstand zeer comfortabel is kan ik niet direct begrijpen waarom de Tamron 180 Macro minder bekend/geliefd is ?
    De werkafstand bij de Tamron is dus nog een stukje groter en dus in vele gevallen nog handiger, is iets lichter, en ok: F/3.5 ipv F/2.8 bij de Sigma maar meestal gaan we bij macro's toch een paar stopjes knijpen he , daarbij is ze met haar 545 Euro de goedkoopste.

Maw: ben dus van plan om mezelf de Tamron cadeau te doen en wou nog wat positiefs horen van BD-ers die er eentje bezitten.
    Zij die de lens hebben en hem kwijt willen mogen/kunnen/moeten mij in elk geval iets laten weten .
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Re: Sigma 150 Macro - Tamron 180 Macro

Hallo

Ik heb mij onlangs Zo'n exemplaar aangeschaft en het is een super lens. Je hebt tenminste iets in je handen dan met die kleinere lenzen. De scherpte is super zelfs iets beter dan de sigma 180mm.

Maar de AF is bij de sigma 150mm beter, Alleen bij macro werk je meestal toch altijd op MF.

Dus ik zou zeggen Ga voor de tamron 180mm
    zeer scherp
    prachtige werkafstand
    degelijk van bouw
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Gebruik de zoekfunctie hier eens en typ: pendragon in.
      Die zit hier ook op het forum en kijk dan maar eens naar de prachtfoto´s die hij al gemaakt heeft met zijn Tamron 180 !!!
      BD0723BE

Comment

Hier ook een tevreden gebuiker van de tamron. Er staan van mij ook wel wat foto's on-line hier.
        Enig gebrek aan de lens is het ontbreken van een focus limiter.

Jo.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

Comment

Ik volg met interesse.

Ik ben van plan om op termijn een lange macrolens te kopen, maar ook ik twijfel tussen de sigma 150/180 of tamron 180. Ik weet dat de tamron 180 een hele goeie reputatie heeft, maar waarom zijn die sigma lenzen dan zo populair terwijl ze toch wel duurder zijn?

Zou het kunnen dat er een verschil is in bouwkwaliteit? Is er bij tamron misschien iets meer inter-exemplaar variatie?
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik denk dat Pendragon ook met een Tamron 180mm werkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Ik denk dat Pendragon ook met een Tamron 180mm werkt.
              Klopt, Pendragon is een mooi uithangbord voor de Tamron, maar jij werkt toch met de Sigma 180mm, niet? Qua uithangbord kan dat ook tellen

Het is jammer dat sigma met de DG-versie van die 180mm op de proppen gekomen is waardoor de prijs op een zeer onevenredige manier gestegen is, terwijl het verschil in kwaliteit hoogstwaarschijnlijk miniem is (als er al verschil zou zijn).
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Klopt, Pendragon is een mooi uithangbord voor de Tamron, maar jij werkt toch met de Sigma 180mm, niet? Qua uithangbord kan dat ook tellen

Die heb ik dan ook al sinds 2004, Tamron had toen nog geen denk ik.

Comment

Ik heb (ongewild) beide objectieven.

Ik heb eerst de Tamron 180mm f/3.5 in 2004 gekocht bij Corné en heb hier lang plezier aan gehad. Het is zelfs lang mijn beste tele geweest. Ik heb er ondanks de tergend trage AF nog vogels in vlucht mee vastgelegd met mijn toenmalige Nikon D70 Maar sinds vorige zomer heb ik 'm nog amper gebruikt, en wanneer er eens een keer een amper gebruikte Sigma 150mm f/2.8 HSM in "aangeboden" stond, heb ik meteen toegehapt, ook omwille van de mogelijkheid om die als lichte f/2.8 tele op mijn D40 te gebruiken en ook met het idee in het achterhoofd om de Tamron dan te verkopen. De Sigma heb ik dan direct op mijn D40 uitgeprobeerd en die voldeed perfect aan alle verwachtingen

De Tamron heb ik dan vrij snel aangeboden op BD, maar uiteindelijk is de verkoop niet doorgegaan omwille van mechanische problemen met het objectief. (AF-MF koppeling) Ik heb dan naar De Beuckelaer gemaild, en die rekende voor een bestek zo al bijna 100 Euro. Wat er bij reparatie dan nog zou bijkomen had ik dan het raden naar. Het zou dus goed kunnen dat een reparatie de huidige tweedehands waarde overschrijdt. Resultaat is dat dit objectief dat ik in 2004 nieuw voor 795 Euro heb gekocht hier nu quasi onverkoopbaar in de kast ligt

Wat dus in het voordeel van de Sigma pleit, is de:
                  + Lichtsterkte f/2.8 tov f/3.5 (vooral nuttig bij niet-macro telewerk)
                  + Focussnelheid omwille van de HSM met zeer nuttige limiter (vooral nuttig bij niet-macro telewerk)
                  + Bouwkwaliteit is superieur. De Sigma voelt veel solieder aan en werkt veel vlotter dan de Tamron.

In het voordeel van meer klassieke en strikt tot macro beperkte Tamron:
                  + 30mm extra wat nog iets meer werkafstand oplevert

MVG,

Comment

En alle voordelen samen (behalve 2.8) de sigma 180mm zaaaaaalig lensje
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Working...
                    X