Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe roadmap voor Pentax objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe roadmap voor Pentax objectieven

Pentax heeft net een nieuwe roadmap op z'n Japanse site gezet: Lens Developement Roadmap.

Wat brengt de toekomst? De DA18-55II, DA*200/2.8, DA*300/4, DA35/2.8 macro en DA55-300 komen er weldra aan, maar dat wisten we al van de recente press release.

Verder:
    - De DA17-70/4 SDM en DA*60-250/4 SDM zullen in de zomer op de markt komen. Vooral de 60-250 laat al lang op zich wachten. Hopelijk is 't nu echt zo ver...
    - De DA*55/1.4 SDM staat nog steeds op stapel, maar nog steeds zonder datum.
    - Een DA15/? limited. Da's eentje waar ik al lang op hoop en alle tekenen die ik kreeg deden me vermoeden dat deze er nooit zou komen. Maar nu verrast Pentax me wel!! Blijkbaar hebben ze m'n smeekbedes gehoord? Deze koop ik zonder nadenken (ongeacht wat het grootste diafragma zal blijken), en moest 't kunnen, dan zou ik 'm nu al voorbestellen.
    - Een DA*30/? SDM. Die vervangt de DA*35/? die al op de vorige stond. Persoonlijk vind ik dit een beter alternatief voor een standaard vaste brandpunt. Ik verving een tijdje geleden om die reden de FA35/2 door een FA31/1.8 en die schikt me veel beter. Een beetje breder kan geen kwaad. Goede zet.
    - Rear Converter for SDM: een teleconverter die toelaat SDM te gebruiken met traditionele AF objectieven? Naar analogie met de F1.7x AF converter? Als die ook weather sealed is en de brandpuntsafstand omrekent opdat SR correct blijft werken zet ik 'm op m'n lijstje!

Toch missen we nog iets langer dan 300mm...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Re: Nieuwe roadmap voor Pentax objectieven

Nog wat...

Wat ik nog wel mis is een Pentax versie van de Tokina 11-16/2.8. Ik verwachtte die enigszins... En eerlijk gezegd stelde ik de aankoop van een ultrabrede zoom uit in afwachting van deze... Mss toch maar voor de DA10-17 gaan dan... als ik 'm aan een prijsje vinden kan tenminste, want de inmiddels voorbestelde K20D zal een aardige hap uit m'n budget halen...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Het is te hopen dt deze roadmap beter is als die van Bush......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het is te hopen dt deze roadmap beter is als die van Bush......

De kwaliteit zal er wel zijn. Pentax is dat aan zichzelf verplicht, en tot nu stelden ze hun gebruikers nog niet teleur.

Wat me meer interesseert is de timing die aan al deze objectieven hangt. Dat is immers een beetje de Achilleshiel van het merk geworden. Nu zou er wel verbetering inzitten... Ik hoop dat Pentax dat weldra zal bewijzen.

Neem bvb de DA*60-250/4. Die werd op Photokina 2006 voor het eerst getoond onder glas, samen met de DA*16-50/2.8 en de DA*50-135/2.8. Die laatste kwamen er deze zomer, een klein jaar na de aankondiging. Maar de DA*60-250/4, hoewel door velen meer geanticipeerd dan de DA*50-135/2.8, zal er volgens deze laatste informatie finaal komen in de zomer van 2008. Dat zal dan net geen 2 jaar na de eerste vertoning zijn. Verzachtende omstandigheid: het ontwerp veranderde halverwege om ruimte te maken voor een statiefgondel.

Sommige van de objectieven op de roadmap zullen nog niet getoond worden op PMA, dus daarvan zou je kunnen denken dat het ontwerp nog in een vroeger stadium zit dan de DA*60-250 indertijd op Photokina... Maar ik hoop toch echt dat ik geen twee jaar op de DA15/? limited zal moeten wachten...

Help me hopen...

Wim

Comment

Enig idee wat die 60-250mm ongeveer zal kosten ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
            Enig idee wat die 60-250mm ongeveer zal kosten ?
            Ik verwacht 'm rond de EUR 1000, mss wat goedkoper maar niet veel... Allicht duurder dan de DA*50-135/2.8 omwille van 't grotere bereik en de statiefgondel... Maar 't kan ook andersom zijn, i.e. dat Pentax de DA*50-135/2.8 omwille van de f/2.8 toch wat duurder zal verkopen, maar dat verwacht ik niet.

De prijs van de DA*300/4 zit rond de EUR 1200, dus allicht valt ook daar wat van af te leiden naar prijszetting toe?

Wim

Comment

Working...
            X