Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke breedhoek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke breedhoek?

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
    Op een lens van 10mm zal je op een cropcamera met factor 1,5 toch maar de beeldhoek hebben van 15mm, dacht ik toch. Zelfs met lenzen die enkel op cropcamera's gebruikt worden, aangezien de mm omgerekend wordt naar FF formaat?
    de beeldhoek gaat inderdaad vergelijkbaar zijn met een 15mm lens, maar de brandpuntsafstand blijft 10mm, die verandert niet door hem op een crop toestel te zetten
    5DmkIII en wat glas

Comment

Als je de formules van hierboven gebruikt en beeldhoek beschrijft in graden, dan valt de hele discussie over crop factoren weg

my 2 cents
      http://shelter.narfum.org

Comment

Ik heb de Tokina 12-24 ooit gehad.
        Deze verkocht ik niet omdat hij niet beviel maar omdat ik de Nikkor 17-55 wilde kopen en die was niet goedkoop.
        Na verloop van tijd wilde ik toch weer een groothoek.
        Mijn keuze is gevallen op de Sigma 10-20.
        Die 2mm meer doen toch veel, en qua scherpte en snelheid maakt het niets uit.
        Wel geeft de tokina mooiere kleuren weer, maarja daar hebben we photoshop voor.
        Deze maakte ik er toevallig dit weekend mee.
        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=198116

Gr Kees
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Verwarrend.
          Er worden foto's geplaatst om iets te staven. Ik plaatste de vraag omdat ik een idee wilde hebben hoe het beeld er uit zou zien met bvb een 10 mm. Aangezien m'n camera cropfactor 1.5 heeft krijg ik toch het beeld van een 15 mm ipv een 10 mm of zie ik dat nu zo verkeerd
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Voor zover ik het zelf nog beet heb :
            Bij canon bestaan EF-S lenzen (voorbeeld de EF-S 10-20), speciaal gemaakt voor niet-fullframe camera's (APS-C formaat).Het beeld van de 10 mm zal net de volledige sensor innemen, er wordt geen uitsnede genomen. Je krijgt geen vergroot - ingezoomt effect.

Bij sigma krijgen lenzen speciaal voor dit formaat de naam "DC" mee.

Vermoedelijk is dit bij Tokina de naam "AT-X", ik vind maar weinig informatie hierrond...

Geen van allen zou dus passen op een fullframe, en van cropfactor is hier dus geen sprake, halleluja
            Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
            scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              Verwarrend.
              Er worden foto's geplaatst om iets te staven. Ik plaatste de vraag omdat ik een idee wilde hebben hoe het beeld er uit zou zien met bvb een 10 mm. Aangezien m'n camera cropfactor 1.5 heeft krijg ik toch het beeld van een 15 mm ipv een 10 mm of zie ik dat nu zo verkeerd
              Toen ik op de lagere school zat (en ik ben voor de meesten van jullie al heel oud) hadden wij een "brandglas" waarmee wij in de zomer de veters van onze schoenen in brand staken met de zon, zo weet je dat de brandpuntsafstand een vast gegeven is van een lens

Als je een cropcamera hebt zal je een lens van 10mm brandpuntsafstand moeten hebben om dezelfde beeldhoek te krijgen als een 15mm op een full frame
              Last edited by palombian; 27 januari 2008, 22:42. Reden: typo

Comment

weet ik ook, ik heb het dan ook over het beeld. De foto dus.
                Dan klopt mijn vraag toch wel Of ben ik nu zo verkeerd?
                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                  Verwarrend.
                  Klopt hoor, wat je zegt ze zitten hier te muggeziften dat het de mm van een lens niet verandert want brandpuntsafstand blijft dezelfde, maar in de praktijk zie je op een 10mm op een 1,5 crop inderdaad hetzelfde beeld als op een 15mm op een fullframe.
                  Mijn foto's en fractals
                  Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Dit kan je wel een beetje helpen, één of meerdere malen lezen.

DIGITAL CAMERA SENSOR SIZES

Het gaat over CROP FACTOR & FOCAL LENGTH MULTIPLIER, maar ook nog meer details, die je nu misschien niet wil lezen.

maar de hele site geeft uitgebreide, diepgaande info, een aanrader :

DIGITAL PHOTOGRAPHY TUTORIALS

veel leesplezier.
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Dank je wel mensen voor jullie antwoord...
                      Ik heb me dus zojuist een sigma 10-20 besteld...
                      Nu nog een UV filtertje ervoor kopen en ben gesteld
                      Hopelijk kan ik ze tegen het weekend testen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                        Van B&W heb je Slimline nodig en van Hoya voldoet de gewone Proline.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                          Hopelijk kan ik ze tegen het weekend testen
                          Goede keuze, daar ga je veel pleziet aan beleven

Gr kees
                          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik ben ook nog steeds uitermate tevreden.
                            goed lensje hoor.

gr.ron.
                            http://exhi-fotografie.nl

Comment

Working...
                            X