Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke breedhoek?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke breedhoek?

Ik zou mij graag een breedhoekslens aanschaffen maar ben aan het twijfelen tussen 2 modellen:
    * Sigma 10-20
    * Tokina 12-24 ATX pro
    De Canon variant ligt spijtig genoeg boven mijn budget, maar van bovenstaande lenzen heb ik ook reeds veel goed gelezen.
    Deze lens zou dienen voor landschappen te maken, en om gebouwen te fotograferen op onze reis naar de westkust van de US volgend jaar en vermoed dat ik daarvoor met mijn 17 mm niet ga toekomen.

De sigma spreekt mij meer aan ivm zijn 2 mm meer breedhoek (maar is dit echt nodig en bruikbaar zonder al te veel vervormingen??) en de Tokina spreekt mij vooral aan voor zijn uitstekende bouw en zijn constante F4...
    Iemand die wat ervaringen of raad kan geven?

Re: Welke breedhoek?

De Sigma vervormt nauwelijks op 10mm en wat er nog aan vervorming is kun je makkelijk rechtmaken met software(PTLens of DxO). De lens focust snel door HSM en het verschil van 2 mm is gigantisch.

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mijn fotoboer raadde mij de sigma aan ; de service van Sigma zou beter zijn in België geval van.....(iets waar je als je het nodig hebt je voordeel ook uithaalt natuurlijk). En ik heb vertrouwen in mijn fotoboer.

Comment

Eventjes de beeldhoeken uitgerekend (diagonaal) :

EF-S 10mm = 139° (de Canon)
        EF 10 mm = 118° (de Sigma)
        EF 12 mm = 109° (de Tokina)

Die 2 mm maakt wel een serieus verschil, maar verschil Sigma - Canon is veel groter
        Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
        scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven D Bekijk bericht
          Eventjes de beeldhoeken uitgerekend (diagonaal) :

EF-S 10mm = 139° (de Canon)
          EF 10 mm = 118° (de Sigma)
          EF 12 mm = 109° (de Tokina)

Die 2 mm maakt wel een serieus verschil, maar verschil Sigma - Canon is veel groter
          de beeldhoek van de canon is 107° terwijl die van de sigma 102° is...

ik weet niet hoe jij aan jouw waarden komt, maar ik heb ze allebei gehad, en de canon was zeker niet minder breed dan de sigma. (breder zelfs)

enneh, EF 10mm en EF 12mm bestaat niet hé. EF aanduiding is enkel voor de merklenzen van canon... merken zoals sigma en tokina gebruiken andere aanduidingen
          een EF 10mm zou willen zeggen dat die geschikt is voor FF camera's
          5DmkIII en wat glas

Comment

theoretische beeldhoek = 2 Bgtan (diameter sensor/2*focuslengte)
            Ik had per abuis beeldhoek = 2 Bgtan (diameter sensor/focuslengte), fout dus...

Nu kom ik inderdaad ook aan je 107°.

Maar ik ging dus de mist in bij de EF. Ik dacht dat de Sigma en Tokina voor FF's waren... Ze maken het de mensen toch ingewikkeld met al die DC, EF, ATX, USM dinges...

Mn welgemeende excuses

Comment

Ik dacht dat de Sigma en Tokina voor FF's waren...
              was het maar waar
              5DmkIII en wat glas

Comment

Maar om even op mijn vraag terug te komen...
                zou het doenbaar zijn om hoge gebouwen er degelijk op te krijgen met een breedhoek die begint op 12mm?
                Als ik Pbase ga kijken zie ik toch dat er met 12mm al heel wat op kan..maar als 10mm inderdaad noodzakelijk zou zijn, zou ik toch overwegen om een 10mm te kopen van Sigma.. Zoals reeds eerder gezegd is die van canon een beetje te duur...

Comment

Als je hoge gebouwen op de foto wilt zetten en wilt zorgen dat ze niet achterover vallen moet je voor een van deze oplossingen kiezen:

1 een plaats zoeken op halfverwege de hoogte van het gebouw zoeken, dan kun je de camera evenwijdig hiuden aan het gebouw.

2 foto heel ruim maken en dan in PS corrigeren.

dit is met 18mm, dus met 10mm is het nog veel makkelijker.

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik neem aan dat jullie het hier altijd over lens-mm hebben zonder rekening te houden met cropfactoren?
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                      Ik neem aan dat jullie het hier altijd over lens-mm hebben zonder rekening te houden met cropfactoren?
                      Aangezien alle hier genoemde lenzen bedoeld zijn voor het APS-C formaat is hier geen sprake van een cropfactor...

Comment

Aangezien alle hier genoemde lenzen bedoeld zijn voor het APS-C formaat is hier geen sprake van een cropfactor...
                        geen sprake van cropfactor? juist wel toch, je zegt het zelf, alle lenzen zijn voor op crop toestellen
                        Last edited by Matthias; 27 januari 2008, 16:28.
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                          ik snap je verwarring niet echt

of je nu een lens op een crop toestel gebruikt, of op een full frame toestel
                          17mm brandpuntsafstand is 17mm brandpuntsafstand, altijd en op gelijk welk toestel je de lens ook gebruikt

maw, of je nu rekening houd met de cropfactor of niet. een 12-24 blijft een 12-24

als we 10mm in Full Frame termen zouden gebruiken, komen we uit bij een fisheye want een gewone 10mm FF lens bestaat niet
                          Last edited by Matthias; 27 januari 2008, 16:29.
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Kijk zo staat het in de exif van één van de foto's:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              ik snap je verwarring niet echt

of je nu een lens op een crop toestel gebruikt, of op een full frame toestel
                              17mm brandpuntsafstand is 17mm brandpuntsafstand, altijd en op gelijk welk toestel je de lens ook gebruikt

maw, of je nu rekening houd met de cropfactor of niet. een 12-24 blijft een 12-24
                              Op een lens van 10mm zal je op een cropcamera met factor 1,5 toch maar de beeldhoek hebben van 15mm, dacht ik toch. Zelfs met lenzen die enkel op cropcamera's gebruikt worden, aangezien de mm omgerekend wordt naar FF formaat?
                              Mijn foto's en fractals
                              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Working...
                              X