Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitbreiding lenzen ->Portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Uitbreiding lenzen ->Portret

Duffy-16

Als je 't meeste indoor gaat werken zou ik voor een lichtsterke 50f1.2L of 50f1.4 prime gaan. Op je 1.6 crop sensor gaat een 50mm hier 't meest ideaal zijn voor portret.

Je hebt al wel een zoomlens in dit bereik, maar je kan ook kiezen voor een van de twee 70-200 f2.8L lenzen. Deze worden zoals hierboven nog vermeld zéér veel gebruikt voor portretfotografie.
    Op hogere ISO-waarden zal de f2.8 + de IS binnenshuis ook wel kortere sluitertijden toelaten.

'k Zou voor portret zeker niet onder de 50mm gaan omwille van de bol-vervorming.

Succes met de keuze.
    CANON Inc. Made In Japan

Comment

ik ga normaal een van de dagen de 50mm 1.8 kopen (voor 85 euro)
      ik heb niet echt een idee op hoeveel meter je dan zou staan van je model/persoon voor een portret, maar via dof master kom ik hierop:
      afstand van 2 meter, f1.8 : dof van 10 cm
      afstand van 2 meter, f4 : dof van 24 cm
      afstand van 3 meter, f1.8 : dov van 24 cm
      natuurlijk zullen de meeste portretten niet op 1.8 genomen worden maar toch vraag ik me af of de dof voldoende is, die 10 cm bijvb, dan is een persoon toch niet helemaal scherp he... (moest je gezien het licht toch op 1.8 moeten fotograferen)

groetjes
      Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

ik zou ook voor een 50mm of 85mm prime gaan, of een van de 70-200L's
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

wiehieee vandaag naar konijnenberg geweest en de 50mm 1.8 gekocht, met zonnekap, en een nieuwe fototas, lowepro nova 5
          Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

Gefeliciteerd met je aanschaf. Ik heb dezelfde 50mm f1.8 II gekocht, en het aantal geslaagde portretjes begint te stijgen. Inderdaad, aanvankelijk vielen de resultaten nogal tegen; 't is dan ook niet de simpelste lens om mee te werken. Het heeft geen zoom en dus moet je zelf dichterbij of verder van het onderwerp. Ik moest ook leren uit de automatische modus te gaan en via AV (ik heb dezelfde EOS 350D) het diafragma aan te passen. Dan pas begonnen de resultaten te beteren, al vind ik nog dat b.v. de neus van mijn model vlijmscherp is (volgens mijn vrouw te scherp, je ziet de kleinste pukkel...), maar reeds een beetje wazig (eigenlijk al té wazig) op b.v. de oren.
            Iemand goeie tips hoe dat te verbeteren is?
            Stomme vraag: mag ik met een f2.8 lens de diafragma toch op b.v. 4 zetten?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Gefeliciteerd met je aanschaf. Ik heb dezelfde 50mm f1.8 II gekocht, en het aantal geslaagde portretjes begint te stijgen. Inderdaad, aanvankelijk vielen de resultaten nogal tegen; 't is dan ook niet de simpelste lens om mee te werken. Het heeft geen zoom en dus moet je zelf dichterbij of verder van het onderwerp. Ik moest ook leren uit de automatische modus te gaan en via AV (ik heb dezelfde EOS 350D) het diafragma aan te passen. Dan pas begonnen de resultaten te beteren, al vind ik nog dat b.v. de neus van mijn model vlijmscherp is (volgens mijn vrouw te scherp, je ziet de kleinste pukkel...), maar reeds een beetje wazig (eigenlijk al té wazig) op b.v. de oren.
              Iemand goeie tips hoe dat te verbeteren is?
              Stomme vraag: mag ik met een f2.8 lens de diafragma toch op b.v. 4 zetten?
              Je moet het middelste focuspunt gebruiken.
              Je richt op de ogen, focust. Maakt de compositie terwijl je de knop half inhoud, en drukt dan volledig door.
              Zo heb je een foto waar de scherpte goed ligt.
              De meeste lenzen zijn scherper als je ze een stop dicht draait, maar als je op 2.8 moet werken, werk je op 2.8 hé

Comment

Je moet het middelste focuspunt gebruiken.
                Je richt op de ogen, focust. Maakt de compositie terwijl je de knop half inhoud, en drukt dan volledig door.
                Zo heb je een foto waar de scherpte goed ligt.
                Dat heeft men mij al verschillende keren gezegd! Maar waarom heb ik het nog niet gedaan, of is het in ieder geval nog geen 'standaardactie' geworden?

Ik zal hier echt eens op moeten beginnen oefenen.

Dank om het voor mij nog eens mooi samen te vatten.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Ik heb de aankoop van de 70-200 2.8 is uitgesteld.
                  En ben foto's beginnen te nemen met flash voorlopig.

Ik zit nog te twijfelen tussen 70-200 2.8 is en 70-200 2.8 non is.
                  Zou dit zoveel uitmaken bij een 2.8 lens?

Alvast bedankt voor de reakties.
                  Ik wordt er alsmaar slimmer door

groetjes Duffy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Duffy-16 Bekijk bericht
                    ... daar ik precies voor binnen lichtsterkte te kort kom. Vooral bij binnen fotografie met kinderen. Dan zijn de sluitertijden te hoog voor scherpe foto's zonder flash...
                    Het is natuurlijk niet zo dat je met lichtsterke lenzen bij volle opening alles scherp krijgt. Scherpstellen op datgene wat echt belangrijk is wordt dan een hele opgave. Toen ik de eerste foto's gemaakt heb met de 85 1.2 op mijn 5D was ik niet echt gelukkig: autofocus mist meestal als je een scherptediepte van maar 2 centimeter hebt.

Op mijn 5D is het perfect mogelijk om de AF te ontkoppelen van de ontspanknop en op een van die twee knopjes aan je duim (achteraan, rechts boven) de AF toe te wijzen (CF instellingen).

Op die manier kan ik onafhankelijk scherpstellen en afdrukken. Dat halfingedrukt houden vond ik niet zo handig...
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

En waarom niet de sigma 70-200 2.8? Er zijn er genoeg 2dehands te vinden en is een goede lens zonder meer. Later kan je dan nog zien of je een 2.8L is wil van Canon met het bijhorende prijskaartje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aikesv Bekijk bericht
                        En waarom niet de sigma 70-200 2.8? Er zijn er genoeg 2dehands te vinden en is een goede lens zonder meer. Later kan je dan nog zien of je een 2.8L is wil van Canon met het bijhorende prijskaartje
                        ik heb de sigma 70-200 2.8 en ben daar supertevreden over. Ik heb deze eigenlijk gekocht omdat de reviews lovend waren en ik wilde zien of ik dit bereik wel zou gebruiken. De reviews hadden gelijk en ik gebruik dit wel degelijk; zeker nu ik ook concerten ga beginnen doen.

Ik heb ze in de studio ook al gebruikt voor portretten maar verkies toch mijn 50mm 1.8 omdat ik 70mm op mijn 400D al te lang vind (dat is voorkeur uiteraard). Kan goed zijn dat ik ooit wel op lichtsterkere Canon-varianten overstap maar momenteel doen deze 2 meer dan uitstekend hun ding voor mij
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

Comment

Portretten liggen courant tussen 80-200mm (FF), dus ruw omgerekend 50-135mm. Voor hoofd-shouder portretten met een bescheiden budget kan ik je een 50mm F1.4 aanraden, dit is mijn portret-lens. Als je werkt met kleine persoontjes, meer afstand of meer beeldvullend wil dan kun je ook kijken naar de 85mm F1.8. Indien je een groter budget hebt kun je kijken naar (volgens Canon) de beste canon potret lens: 85mm F1.2 L. Als je meer afstand wil kun je dan ook gaan naar de 135 F2.0 L, beter bekend als de snelste Canon lens en daarom ook ideaal voor binnensport.

50 F1.4 en 85 F1.8 lijken me de interessantste keuzes met een beperkter budget, ze gaan beiden voor ongeveer 350€ en je krijgt héél veel lens voor dit relatieve kleine bedrag.
                          Last edited by MichielBrugge; 7 februari 2008, 09:13.
                          Canon R | Leica Q
                          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                          [/COLOR]

Comment

Working...
                          X