Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitbreiding lenzen ->Portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Uitbreiding lenzen ->Portret

Ik ben in het bezit van :

- Canon eos 400D
    - Canon EF-S 17-85mm F:4.0-5.6 IS USM
    - Canon EF 70-300mm F:4.0-5.6 IS USM
    - Metz Mecablitz 58 AF-1 Canon Digital

Ik doe vooral aan kinderfotografie binnen en buiten.
    Portret, aktie,...
    Vooraf heb ik tal van boeken (oa ..morgan freeman, instap fotografie,fotobewerking,enz...)gelezen.
    Ik heb tal van foto's genomen (+/-2500)
    voor in te kaderen, postkaarten, kerstkaarten enz.
    Ik heb dus genoeg geëxpirimenteerd met bovenstaande set.
    Graag zou ik nog uitbreiden, daar ik precies voor binnen lichtsterkte te kort kom. Vooral bij binnen fotografie met kinderen. Dan zijn de sluitertijden te hoog voor scherpe foto's zonder flash. Met flash komen die niet zo natuurlijk over.Mijn vraag is nu :
    Er zijn verschillende lichtsterke lenzen (canon en thirthparty lenzen)van 1.4 tot2.8 enz...
    Wat zou volgens jullie de ideale aanvulling zijn op dit set ongeacht budget
    en rekening houdend met de cropfaktor van 1,6.
    Zoals ik al veel gelezen heb zouden onderstaande lenzen in aanmerking komen, maar welke is het meest aangewezen bij een D400?

en wat zou het verschil zijn tussen de volgende lenzen:

Canon EF 50mm F:1.2 L USM
    Canon EF 50mm F:1.4 USM
    Canon EF 50mm F:1.8 II

Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM
    Canon EF 24-105mm F:4.0 L IS USM
    Canon EF 24-70mm F:2.8 L USM
    Canon EF 16-35mm F:2.8 L USM Mark II
    Canon EF-S 17-55mm F:2.8 IS USM

Groetjes Guy
    Last edited by Duffy-16; 27 januari 2008, 10:04. Reden: keuze uit lenzen specifiëren

Re: uitbreiding lenzen

Wat dacht je van een 50mm/1.8, minder dan €100.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: uitbreiding lenzen

Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM
      Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
      scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

Comment

Re: Uitbreiding lenzen ->Portret

Zowiezo de 50mm 1.8

En aangezien deze zo goedkoop is kan je er nog een 17-55 of eventueel 24-70 bijdoen

Persoonlijk trek ik mijn portretten liever op 70mm dan op 50, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Waarom raad ik de 50mm aan als ik 70mm verkies? De 50 is een lens die in iedere fototas zou moeten zitten, ze is goedkoop, licht en compact en superscherp !

Comment

85mm 1.8
          70-200L reeksen worden ook veel gebruikt voor portret

Comment

Beeldvullende headshots: 50mm 1.8.
            Als 't een beetje meer mag zijn en je er dichter op mag zitten, 't klinkt misschien raar, maar dan zou ik onverwijld voor die 16-35L gaan. WAT EEN LENS !
            ______
            www.vue.photo

Comment

ik ben ok van zin op termijn een goede portretlens te kopen, ik heb eens op de site van konijn gekeken en daar staan toch wel wat schone lenskes op.

De EF 50mm 1.8 kost maar 85 euro,
              De EF-S 60mm 2.8 macro USM 290 euro
              de EF 50 mm 1.4 USM 300 euro
              de EF 85mm 1.8 USM 338 euro,
              EF 100 mm 2.0 USM 410 euro

de duurdere laat ik gewoon achterwege,
              wat mij opvalt is dat de eerste in de rij (en goedkoopste) geen USM heeft, ik weet dat dit iets is waar bij AF geen motortje ofzo wordt gebruikt en dat dus veel stiller gebeurt, maar is dit eig van belang?...
              de tweede in de rij is een 'macro' lens, is dit echt voor macro en niet goed voor portret, of is dit maar een naam dat ze er aan geven..

nog een laatste vraagje, ik heb eens gehoord dat portretten vooral genomen worden tussen de 50 en 100mm. Welke afstand is volgens jullie goed voor portretten te maken (en welke lens kan je dan best kopen)??

bedankt!
              Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

Ik heb de (Nikon) 50mm 1.8 - geweldige lens, voor het geld. Ik mis USM (bij nikon heet dit AF-S, toch?) helemaal niet.

R

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sempike Bekijk bericht
                  ik ben ok van zin op termijn een goede portretlens te kopen, ik heb eens op de site van konijn gekeken en daar staan toch wel wat schone lenskes op.

De EF 50mm 1.8 kost maar 85 euro,
                  De EF-S 60mm 2.8 macro USM 290 euro
                  de EF 50 mm 1.4 USM 300 euro
                  de EF 85mm 1.8 USM 338 euro,
                  EF 100 mm 2.0 USM 410 euro

de duurdere laat ik gewoon achterwege,
                  wat mij opvalt is dat de eerste in de rij (en goedkoopste) geen USM heeft, ik weet dat dit iets is waar bij AF geen motortje ofzo wordt gebruikt en dat dus veel stiller gebeurt, maar is dit eig van belang?...
                  de tweede in de rij is een 'macro' lens, is dit echt voor macro en niet goed voor portret, of is dit maar een naam dat ze er aan geven..

nog een laatste vraagje, ik heb eens gehoord dat portretten vooral genomen worden tussen de 50 en 100mm. Welke afstand is volgens jullie goed voor portretten te maken (en welke lens kan je dan best kopen)??

bedankt!
                  Een macro kun ja als portret lens gebruiken, omgekeerd niet. Macro wil gewoon zeggen dat je tot heel dicht op je onderwerp kunt komen waardoor het sterk vergroot.
                  USM zit meestal op macro's zodat de beestjes niet gaan lopen als je scherpstelt.
                  USM zit ook op de duurdere modellen lenzen => snellere en stillere focus.

Aantal mm voor portret: vanaf 50 tot oneindig.. Ik verkies vanaf +-75mm voor portretjes omdat de beeldhoek van 50mm niet mijn ding is. Maar daar is al genoeg discussie over geweest

Comment

idd dat heb ik gelezen, maar ieder heeft natuurlijk zijn voorkeur he

mijn 350D heeft naart schijnt een cropfactor van 1.6, ik weet dat je dan onder andere op 100mm, 1/100*1.6 = 1/160 van een seconde als minimum sluitertijd nodig hebt om uit de hand een scherpe foto te nemen.

Wil dit ook zeggen dat je voor focusafstanden 50mm *1.6 = 80mm doet??
                    dan zou dit voor mijn 350D wel een goede lens zijn....??

grtz
                    Canon Eos 350D, grip, 50mm f1.8 II, 18-55kit, 55-200, en een verlanglijst dat eerder een waslijst is

Comment

idd dat heb ik gelezen, maar ieder heeft natuurlijk zijn voorkeur he

mijn 350D heeft naart schijnt een cropfactor van 1.6, ik weet dat je dan onder andere op 100mm, 1/100*1.6 = 1/160 van een seconde als minimum sluitertijd nodig hebt om uit de hand een scherpe foto te nemen.

Wil dit ook zeggen dat je voor focusafstanden 50mm *1.6 = 80mm doet??
                      dan zou dit voor mijn 350D wel een goede lens zijn....??

grtz
                      Inderdaad, dan moet je sluiter maximum 1/80ste zijn (1/50ste lukt ook wel hoor)
                      Let erop, als je met studioflitsers gaat werken is dit niet van belang, maar dat zijn zorgen voor later, niet?

Comment

jup idd! dat zal nog wel komen dan
                        ik wil toch vooral portretten gaan doen in de toekomst, hier en daar een panorama'ke natuurlijk.
                        Wat ik mij nog afvroeg, is of je ook met die 1.6 moet rekening houden in de focusafstand (en of dan 50 mm eigenlijk 80mm wordt)
                        alvast bedankt!

Comment

Ik heb de 50mm 1.8 en de 100mm 2.0
                          Allebei geschikt voor portret, al hoor ik dat vaak de 100mm onderschat wordt.

Comment

jup idd! dat zal nog wel komen dan
                            ik wil toch vooral portretten gaan doen in de toekomst, hier en daar een panorama'ke natuurlijk.
                            Wat ik mij nog afvroeg, is of je ook met die 1.6 moet rekening houden in de focusafstand (en of dan 50 mm eigenlijk 80mm wordt)
                            alvast bedankt!
                            Ik snap je vraag niet goed?
                            Als je een crop camera hebt, moet je je brandpuntafstand van de lens maal 1,6 doen. Een 50mm wordt een 80mm, een 100mm wordt 160mm.. Dat is omdat er alleen het middelste stuk van het beeld op de sensor valt.

Comment

oke dat wou ik maar weten

aangezien sommigen zeggen dat 50mm goed is voor een portret en sommigen zeggen van niet,
                              terwijl er dan weer gezegd wordt dat een 80mm goed is, dat zegt zowat iedereen,
                              daarom wou ik maar weten hoe het zit dan ga ik voor zo goed als 100% zeker die 50mm 1.8 kopen

Comment

Working...
                              X