Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Front- Back focus Tamron 28-75

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Front- Back focus Tamron 28-75

Ik heb gisteren mijn Tamron 28-75mm via de post ontvangen (van fotokonijnenberg). De lens is in goede staat aangekomen. Op het eerste zicht lijkt ze zeer scherp, handig in gebruik,...

Nu heb ik vandaag wat tests gedaan om te zien of de lens last had van front of back focus. De resultaten zijn nogal wisselvallig (ik weet niet hoe het anders uit te drukken). De interpretatie van de test foto's vind ik in dit geval niet echt makkelijk, vandaar dat ik mijn resultaten met jullie wil delen om op die manier tot een betere conclusie te komen.

De foto's zijn 100% crops, onbewerkt (in jpg genomen):

Test is opnieuw gedaan (zie onderstaande post)

Foto's op +- 40 cm van testblad:

Foto 1 : f2,8, op 75mm
    Foto 2 : f2,8, op 50mm
    Foto 3 : f2,8, op 28mm

Foto's op +- 25 cm van testblad:

Foto 4 : f2,8, op 75mm
    Foto 5 : f2,8, op 48mm
    Foto 6 : f2,8, op 28mm

Foto's op +- 10 cm van testblad:

Foto 7 : f2,8, op 75mm
    Foto 8 : f5,6, op 75mm
    Foto 9 : f10, op 75mm

Foto van boven aanzicht (om de scherpte te kunnen beoordelen):

Foto 10 : f2,8, op 75mm
    Foto 11 : f4,5, op 75mm

Wat is mijn conclusie?
    In de eerste reeks stel ik vast dat links de lens een lichte front focus heeft en rechts lichte back focus (vooral in foto 1 en 3 is het verschil tussen beide kanten duidelijk).

In de tweede reeks heeft de rechterkant een lichte back focus en heeft de linkerkant last van front focus.

Foto 7 hebben beide kanten last van front focus (links meer als rechts)
    Foto 8 op f5,6 verwacht je meer scherpte dan f2,8, maar dat is niet echt in de foto te merken. In tegendeel zelf in het centrum minder scherp dan op f2.8 en rechts enorm veel last van back focus.
    Foto 9 op f10 is de scherpte nu al beter (maar voor f10 niet voldoende?) links nog steeds last van back focus. Dan nog maar gezwegen over de CA, deze is enorm toegenomen tegenover f2,8 ook niet normaal zou ik denken?

Laatste reeks: scherpte op 2.8 lijkt me normaal. Centraal redelijk scherp maar wat me opvalt is dat ze onderaan (van centrum naar rechts in de benedenhoek) veel minder scherp is dan op de andere plaatsen. Op f4,5 verwacht je beter resultaten. Links bovenaan zijn is de scherpte ook beter (raar dat ze zo scherp is in de hoek). Maar op alle andere plaatsen is ze minder scherp dan bij f2.8. Dan nog gezwegen over de rechter beneden hoek, die is onaanvaardbaar zwak.

Eind conclusie? Ik ben in de war door verschillende resultaten. Maar normaal lijkt het mij niet. Deze lens is gekend voor zijn front- back focus problemen, maar dit is meer dan enkel zulke problemen. Ik denk dat het binnenwerk van mijn exemplaar niet echt symmetrisch of recht zit.

Kan iemand me helpen bij de interpretatie van deze test resultaten?

Wat moet ik met de lens doen?
    Terug sturen, nemen ze bij konijneberg lenzen met dergelijke problemen terug? Moet ik dan wachten op de herstelling van mijn exemplaar (maanden dus)? Bijkomende verzendingskosten? ...

Alvast bedankt
    Last edited by inv; 27 januari 2008, 22:11.
    ... see the ART not the TOOL ...

Re: Front- Back focus Tamron 28-75

Ik heb het vandaag nog in een ander draadje gezegd: bij dit soort tests is de scherptediepte enorm beperkt, en is een 100% correcte opstelling vereist. Aan de scheefheid van je voorbeelden te zien is dat hier niet het geval, en kan je dus geen zinnige conclusies trekken.

Comment

Inderdaad, een deel van resultaten kunnen daardoor beïnvloed zijn. Maar daarnaast zijn er toch nog dingen die ik niet erg normaal vind zoals de scherpte de CA,...

Comment

je foto's zijn inderdaad allemaal te scheef genomen, vandaar het verschil tussen links en rechts... opnieuw beginnen dus vrees ik
        5DmkIII en wat glas

Comment

Ga de test dit weekend eens grondig opnieuw doen. Was nogal gehaast en dan let je niet op dergelijke details.

Comment

Heb de test opnieuw gedaan:

f2.8

Foto 1 (L: front R: back)
            Foto 2 (L: front R: beetje front)
            Foto 3(front)

f 4

Foto 4 (back)
            Foto 5 ( ??? )
            Foto 6 ( R: back; maar valt nog mee)

Extra (nog eens opnieuw op f4;vanwege de tegenvallende resultaten)

Foto 7 (L: front, R: back)
            Foto 8 (L: front, R: zit hij goed)

f 8

Foto 9 (L: goed, R: lichte back, scherpte ?)
            Foto 10 ( ? scherpte)

Foto's zijn genomen met afstandsbediening (ook met flits).

De test zijn nu beter uitgevoerd, maar de resultaten zijn nog steeds +- hetzelfde als bij de eerste test.

Heb de foto's per kant (L en R) beoordeeld omdat er vaak veel verschil tussen beide kanten zit. ( is volgens mij ook al niet normaal). Ook zijn er verschillende resultaten die buiten alle proporties zijn zoals foto 5. Bij een 2de poging is het al beter. Heb het met een paar ander ook eens voorgehad.

Ben ik terecht teleurgesteld? Zou ik de lens terug kunnen sturen?

Comment

Ik zou geen moment twijfelen. Direct lens terug sturen (online steeds teruggave periode van 8 dagen). Hier is duidelijk iets verkeerd met de lens.
              Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

Comment

Ik heb de lens terug gestuurd. Woensdag (30jan) verstuurd, dinsdag (5feb) had ik al een nieuwe. Dit is dus wel een goede service (spijtig genoeg had ik de lens in het weekend nodig ).

Heb met de nieuwe lens de zelfde tests uitgevoerd. De resultaten zijn beter. Maar op f2.8 toch nog wat last van front focus... vanaf f4 is de focus redelijk correct.

Foto f2.8 75mm

Ga nog wat praktijk testen doen om te zien of het probleem storend is, want ze zien me bij konijnenberg anders al graag komen...

(zijn er hier mensen met een Tamron 28-75 f2.8 die ook eens willen testen op 75mm en f2.8, om te vergelijken)

Comment

Working...
                X